2020-04-18, 23:00
Medlem
Hej kan någon förklara detta med momsmittad bil?

Varför får ett företag inte dra moms på en momsmittad bil?

Jag vet att om bilen har ägts av en privat person då blir den momsmittad men vad händer när ett företag leasar den??

Tack
Citera
2020-04-18, 23:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej kan någon förklara detta med momsmittad bil?

Varför får ett företag inte dra moms på en momsmittad bil?

Jag vet att om bilen har ägts av en privat person då blir den momsmittad men vad händer när ett företag leasar den??

Tack

Du betalar inte moms när du köper av en privatperson, så det finns ingen moms att dra av. Privatpersonen har betalat moms för bilen, och lär ta betalt därefter.
Citera
2020-04-19, 08:49
Medlem
I stort sett alla personbilar som inte varit leasade som skall säljas vidare är momssmittade, några undantag finns dock.
Citera
2020-04-19, 12:22
Medlem
Det är som så här att om en bil en gång har ägts av en privatperson så kan man aldrig mer dra av momsen. Därav namnet ”momssmittad”.

Detta ändras inte vad jag vet, oavsett vem om köper den, eller hur dom köper den.
Citera
2020-04-19, 12:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsanoj
Det är som så här att om en bil en gång har ägts av en privatperson så kan man aldrig mer dra av momsen. Därav namnet ”momssmittad”.

Detta ändras inte vad jag vet, oavsett vem om köper den, eller hur dom köper den.
Ja så är det. Men om jag fattat det hela så kan ett företag, som förvärvat bilen som ny, sälja den till ett annat företag utan moms.
Citera
2020-04-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja så är det. Men om jag fattat det hela så kan ett företag, som förvärvat bilen som ny, sälja den till ett annat företag utan moms.

Inte utan moms, men momsen dras av, kvittas, Moms in/ut i företaget.
Citera
2020-04-20, 05:12
Medlem
Personbilar + lätta lastbilar som inte är pickuper/flak eller skåpbilar som väger över 3,5 ton blir alltid momssmittade=Ingen moms alls får dras av om det inte är bilhandlare taxi begravningsfirma eller trafikskola som köper dom nya, Alternativt att ett finansbolag köper och leasar ut bilen ny, Om nåt företag som inte har den verksamheten löser leasingkontraktet blir den åxå momssmittad tyvärr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in