• 1
  • 2
2020-04-19, 14:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Jag förstår att jag med någon sorts mjukvara som startar från en bootbar live miljö typ libux eller winPE måste reparera eller återställa de delar av filsystemet jag raderat av misstag , om det är bootmedia-områdena

Tyvärr tror jag att jag raderat även Windowspartitionen. Men är ej säker

Undrar om man kan återställa
Sånt man via linux råkat formatera utan att fylla på med ny data ?

Men varför envisas du hela tiden med att krångla till det? Vi säger ju till dig att du genom att boota en windows installation kan anvönda detta för att reparera startmiljön. Varför vill du hålla på med annat?

Om du har raderat partitionen så kan den återställas. Men om du hunnit initiera den med ett annat filsystem så blir det svårt/omöjligt.
Citera
2020-04-19, 15:00
Bannlyst
Det är samma sak för Windows 10.. Googla Windows 10 iso, så kommer du rätt.

Citat:
En win bootmedia är alltså inte samma som en återställningsskiva?

Kan jag skapa en ”win bootmedia” från min gamla dator ?

Kan väl inte köra återställningsskivan från min gamla dator antar jag, då den nya är rätt annorlunda , den har touchskärm och annan hårdvara
Citera
2020-04-19, 17:34
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men varför envisas du hela tiden med att krångla till det? Vi säger ju till dig att du genom att boota en windows installation kan anvönda detta för att reparera startmiljön. Varför vill du hålla på med annat?

Om du har raderat partitionen så kan den återställas. Men om du hunnit initiera den med ett annat filsystem så blir det svårt/omöjligt.

Hej du otålige. Jag har laddat ner och försökt återställa via den bootbara skiva jag laddade ner med windows media creator (via den funkade det ej att "reparera" ej heller komma åt fariksåterställning) jag har ävem prövat med en återställningssiva jag gjort via windows10 på en annan dator.

Jag misstänker tyvärr att det kan hända att jag raderat hela windowspartitionen men är ej säker. Det vore ju dumt då det är förinstallerat windows Home utan licensnyckel.

I bios-inställnigarna står det (typ= "preinstalled os licence SDK0L50600 WIN
OA3 KEY ID : 676876876768767867 OA2: N Secure Boot: disabled"
(Ändrade siffrorna, har ingen aning om detta är privata uppgifter som kan missbrukas eller ej)
Betyder det att nyckeln till Windows finns kvar "i bios" så att jag kan göra en full installation av windows10 Home utan problem med licensen?
Citera
2020-04-19, 17:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Jag misstänker tyvärr att det kan hända att jag raderat hela windowspartitionen men är ej säker. Det vore ju dumt då det är förinstallerat windows Home utan licensnyckel.

I bios-inställnigarna står det (typ= "preinstalled os licence SDK0L50600 WIN
OA3 KEY ID : 676876876768767867 OA2: N Secure Boot: disabled"
(Ändrade siffrorna, har ingen aning om detta är privata uppgifter som kan missbrukas eller ej)
Betyder det att nyckeln till Windows finns kvar "i bios" så att jag kan göra en full installation av windows10 Home utan problem med licensen?

Ja, dessa siffror är unika för just din licens.

Ja, du skall funna ominstallera utan problem.

Gällande reparation etc så är det ganska omöjligt att säga vad som hänt/varför det inte fungerade utan att få exakta detaljer om exakt vad du har gjort/valt.
Citera
2020-04-19, 17:49
Medlem
Länge sen sist men ett kommando dök upp i bakhuvudet
FDISK /MBR
Då skrivs en ny MBR (master boot record) om jag inte minns fel.
Googla lite på det tror det isf körs INNAN operativ startas.
Lycka till
Citera
2020-04-19, 17:53
Medlem
Ravenboxs avatar
KDE neon? Såvitt jag vet är det inte ett OS utan ett desktop environment..

Hört talas om os-prober? Går att chainloada OS.
Grub är en bootloader som oftast hamnar på samma partition som du installerade linux på.

Hade hjälpt om vi visste om det rör sig om MBR/EFI.

Med den infon kan du med lätthet kan ta bort grub med hjälp av diskpart till exempel i windows.

Kolla om du är inställd på BIOS Legacy eller UEFI, kolla även i boot-inställningar.
Skall vara relativt enkelt att hitta lösning på problemet med valfri sökmotor.
Senast redigerad av Ravenbox 2020-04-19 kl. 17:59.
Citera
2020-04-21, 06:17
Medlem
Hirencs Boot CD har BCD fix.
Tror dock som du själv säger att du skrivit över sin Windows partition.

Har inte alla laptops en gömd separat partition just med en Windows installation där man bara trycker typ F10 eller nåt under uppstarten?
Inte haft med laptops att göra på ett tag men fanns i alla i princip för en 10-15 år sedan
Citera
2020-04-21, 11:56
Medlem
sk0gens avatar
Jag körde helt enkelt windows installationsmedie från deras hemsida och det gick bra
Trodde det skule vara problem o att man skulle sakna massa hårdvaruspecifika drivers och grejer till touchskämen och pennan men det funkade bra out of the box . Kanske bra slippa massa lenovo bloatware?

Man kan iofs ladda ner en recovery usb via lenovos hemsida om man loggar in och uppger sin datormodell. Vet inte hur den skiljer sig, om det helt enket är windows med lenovos programvara på en sticka. eller om den skapar återställningspartitioner osv. Tror ni lenovos recovery är bättre att ha liggande för nödfall än den "rena" windows-installationsusbn?
Citera
2020-04-21, 17:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
En win bootmedia är alltså inte samma som en återställningsskiva?

Kan jag skapa en ”win bootmedia” från min gamla dator ?

Kan väl inte köra återställningsskivan från min gamla dator antar jag, då den nya är rätt annorlunda , den har touchskärm och annan hårdvara

Man ska kunna boota recovery environment med återställningsskiva. Här har du en bra guide för hur man återställer MBR på det sättet, busenkelt:

https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/#F..._in_Windows_10
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in