Citat:
Ursprungligen postat av
Mayur
Hej ,
Jag är ny inom ekonomi. Har en fundering ang bokslut.
Vilken är den viktigaste punkten vid bokslut?
Är det avstämmning av balanskonton??
Tack för svar.
finns det ens en sådan, allt är viktigt?
Det viktiga i bokslut tycker jag är periodisering, och värdering av anläggningstillgångar och omsättningstillgångar samt annat.
Med avstämning så ser man endast till att resultatkontot och balanskontot "dina bokslutskonton" stämmer, man tex stämmer av vissa tillgångskonto ex, bankkonto med kontoutdrag från banken. De är ju underlag för ditt fortsatta arbete, det som ska ledda till en korrekt RR och BR, så visst kan de vara en viktig punkt för att allt ska stämma.
Finns även viktiga redovisningsprinciper som man ska följa för att visa god redovisningssed tex.
Där försiktighetsprincipen är en sådan princip, där man ej får överskatta tillgångar, och ej underskatta skulder, utan man bör återge en rimlig bild av företaget så därför bör man värdera tillgångar och skulder med rimlig försiktighet, så man inte blåser upp företagets värden. Tex som Enron.
Men om din löpande bokföring blir fel, så kommer ju din bokslut bli fel, så bokslut kan betrakta som en moment där du kan rätta till och justera saker och ting, varpå avstämning är en sådan kontroll verktyg.
i alla fall så resonerar jag.