2020-04-18, 20:23
Medlem
Hej ,

Jag är ny inom ekonomi. Har en fundering ang bokslut.

Vilken är den viktigaste punkten vid bokslut?

Är det avstämmning av balanskonton??

Tack för svar.
Citera
2020-04-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
Hej ,

Tack för svar.

finns det ens en sådan, allt är viktigt?

Det viktiga i bokslut tycker jag är periodisering, och värdering av anläggningstillgångar och omsättningstillgångar samt annat.

Med avstämning så ser man endast till att resultatkontot och balanskontot "dina bokslutskonton" stämmer, man tex stämmer av vissa tillgångskonto ex, bankkonto med kontoutdrag från banken. De är ju underlag för ditt fortsatta arbete, det som ska ledda till en korrekt RR och BR, så visst kan de vara en viktig punkt för att allt ska stämma.

Finns även viktiga redovisningsprinciper som man ska följa för att visa god redovisningssed tex.
Där försiktighetsprincipen är en sådan princip, där man ej får överskatta tillgångar, och ej underskatta skulder, utan man bör återge en rimlig bild av företaget så därför bör man värdera tillgångar och skulder med rimlig försiktighet, så man inte blåser upp företagets värden. Tex som Enron.

Men om din löpande bokföring blir fel, så kommer ju din bokslut bli fel, så bokslut kan betrakta som en moment där du kan rätta till och justera saker och ting, varpå avstämning är en sådan kontroll verktyg.

i alla fall så resonerar jag.
Citera
2020-04-19, 14:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2020-04-19, 16:10
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Hej ,

Tack för svar.
Avstämning av balanskonton är den absoluta grunden. Det är bare minimum. Du måste också stämma av resultatkontona, och framför allt då för att hålla reda på avdragsgillhet inför skatteberäkningen. Och ja, nästa punkt är ju skatteberäkning och skatteplanering. Men ja, det här är verkligen bara början.
Citera
2020-04-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Avstämning av balanskonton är den absoluta grunden. Det är bare minimum. Du måste också stämma av resultatkontona, och framför allt då för att hålla reda på avdragsgillhet inför skatteberäkningen. Och ja, nästa punkt är ju skatteberäkning och skatteplanering. Men ja, det här är verkligen bara början.

Ok bra förklaring tack. En annan fråga som förrvirrar mig är om schablonavdrag i enskilda firmor. Varför dra man av 25 % på vinsten när det är 28.97 %??
Citera
2020-04-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ok bra förklaring tack. En annan fråga som förrvirrar mig är om schablonavdrag i enskilda firmor. Varför dra man av 25 % på vinsten när det är 28.97 %??

Det har du väl redan gjort en tråd om? (FB) Egenavgifter
Citera
2020-04-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det har du väl redan gjort en tråd om? (FB) Egenavgifter

Hej juste tack. Men om förstått det rätt så innebär det att schablonavdraget görs darför att det är en avdragsgill kostnad som inte bokförs men som ska egentligen sänka resultatet eller har jag fel?
Citera
2020-04-20, 08:14
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Aha, framgick inte att det var en enskild firma det handlade om. Då är det inte riktigt lika komplicerat med bokslut, men det jag skrev stämmer ändå.
Citera
2020-04-20, 13:23
Medlem
Citat:
Hej juste tack. Men om förstått det rätt så innebär det att schablonavdraget görs darför att det är en avdragsgill kostnad som inte bokförs men som ska egentligen sänka resultatet eller har jag fel?

Nä. Schablonavdraget görs för att du ska slippa betala egenavgifter på dina egenavgifter, och du kan tacka Astrid Lindgren för det. https://timbro.se/smedjan/den-sanna-...i-monismanien/
Egenavgifterna däremot är en avdragsgill kostnad som inte bokförs. De sänker resultatet men inte förrän året efter att de beslutats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in