2020-04-18, 16:02
Medlem
Hallå!

Privatleasade en BMW förra sommaren. En 120i, men nu nästan ett år senare inser man att leasing är rätt tråkigt eftersom jag är uppbunden i tre år, men men!

Satte mig och började kika runt på BSR och såg att en steg 1 chippning ger mig ca 94HK och 160NM extra. Vilket skulle göra denna bilen till en nästan 135i i kraften.

Meeeen. Hur är det egentligen mer att trimma motorn när man har bilen på leasing? Är det big no no?
Citera
2020-04-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallert
Hallå!

Privatleasade en BMW förra sommaren. En 120i, men nu nästan ett år senare inser man att leasing är rätt tråkigt eftersom jag är uppbunden i tre år, men men!

Satte mig och började kika runt på BSR och såg att en steg 1 chippning ger mig ca 94HK och 160NM extra. Vilket skulle göra denna bilen till en nästan 135i i kraften.

Meeeen. Hur är det egentligen mer att trimma motorn när man har bilen på leasing? Är det big no no?

Det är alltid no no men folk gör det ändå.
Se till att du kan återställa om du gör detta, vet inte om BSR har sådan utrustning men vet att andra har.
Citera
2020-04-18, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är alltid no no men folk gör det ändå.
Se till att du kan återställa om du gör detta, vet inte om BSR har sådan utrustning men vet att andra har.

ingen expert, men borde man inte kunna se i databoxen om folk har ändrat där inne?

även om man återställer det?
Citera
2020-04-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
ingen expert, men borde man inte kunna se i databoxen om folk har ändrat där inne?

även om man återställer det?
Om dom gör en ordentlig undersökning så kan det nog vara synligat, ja.
Men om man återställer och allt är i sin ordning vid leasingens slut så lär ingen kolla efter sådant.
Det är dock självklart en risk man tar.
Citera
2020-04-18, 17:38
Medlem
HasseUas avatar
Jo, OM motorn skulle rasa under garantitiden, så vill säkerligen BMW ha in loggar från bilens databoxar där man ser att tex. max laddtryck ej är överskridet, om du har chippat bilen så kommer det vara överskridet, och BMW kommer då med största sannolikhet inte att betala för en ny motor.

Med det sagt är det ju inte så att alla chippade motorer rasar, samt så tar väl BSR över garantin ett tag iaf.

Att bilen är privatleasad bör ju inte påverka nått egentligen.
Citera
2020-04-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallert
Hallå!

Ja, eftersom det inte är du som äger bilen så är det big no no
Citera
2020-04-20, 22:30
Medlem
Det är en urbota dum ide att göra det, då du riskerar väldigt mycket ifall att något händer, vilket kan bli en väldigt dyr historia.

Det är nämligen inte tillåtet!

Spara pengar, och KÖP en snabbare bil direkt nästa gång, provkör bilen ordentligt för att se om "den räcker till" och du trivs i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in