Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Intressant, det kan förstås ha rört sig om en konkurrenssituation.
Är det någon som har någon känsla för hur mycket Pär Zetterberg hade spelat i ett eventuellt VM 1994? Det verkar som om han fick en hel del speltid i kvalet till VM '94, men hade han flyttat på Ingesson - Thern - Schwarz - Brolin sommaren 1994 eller hade han mest agerat inhoppare? Och i så fall på vilken position?
Det hade nog inte blivit så mycket spel. Han hade väl haft Rehns roll i truppen, mer eller mindre. Men Thern missade ju matchen mot Rumänien. Kanske hade Zetterberg gått före Mild som Therns ersättare från start i kvartsfinalen? Dock hade ju Mild fått göra inhopp mot Brasilien i gruppen (bytte av Schwarz i 74:e min), och i åttondelen (bytte av Thern i 70:e minuten), så han var ju inne i det. Men kanske hade Zetterberg kunnat hålla uppe spelet bättre mot Brasilien i semin än vad Rehn mäktade med.
Kan även tycka att en pigg kantspelare egentligen skulle ha kommit in där. Någon som skulle kunna driva och hålla boll, ställa om och hota framåt och ändå orka med att göra jobbet bakåt, och som skulle ha kunnat jaga reda på andrabollar från Knetens vunna luftdueller. Nu blev det väl tunt på slutet, när vi spelade sista 25 min med 10 man och ett innermittfält bestående av Mild och Rehn. All heder åt dem, de gjorde givetvis så gott de kunde. Men det är inte samma dignitet som ett innermittfält bestående av Thern och Schwarz. Kanske var det en miss att sätta in Rehn? Kanske skulle en utvilad och revanschsugen Limpar, eller en Larsson som iskallt slagit sjätte straffen mot Rumänien några dagar innan, eller en rapp Jesper Blomqvist, kommit in i stället för Dahlin. Och så in med Ingesson centralt för att stänga igen där.
Brolin - Mild - Ingesson - Limpar/Larsson/Blomqvist
Känns gedignare och piggare och farligare än...
Brolin - Mild - Rehn - Ingesson
Och när vi ändå är inne diskussionen om speltid för olika spelare vi 1994-laget, så tycker jag det var snålt av Tommy Svensson att inte ge Micke Nilsson ett par minuter mot Bulgarien.
Fatta om han hade hoppat in och dunkat dit 5-0 så här:
https://www.youtube.com/watch?v=CVDPZJMSMdE