2020-04-18, 18:55
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Då får gemene man välja om man ska tro på nobelpristagare eller en kommunistisk diktatur.

Eller om vi ska tro att det verkligen är en nobelpristagare som verkligen har sagt/skrivit det. Och om det visar sej att det verkligen var så om det bara var en åsikt hen hade eller om den var underbygd på ett korrekt sätt.

Vi vet att den kommunistiska diktaturen, känd som Kina, inte har någon som helst kontroll över hur djur avsedda till människoföda hanteras i djurmarknader. Hade Sverige haft lika liten kontroll hade pandemin kunnat starta i Sverige istället. Nja, då kanske det behövt vara lika tätt befolkat också...
Citera
2020-04-18, 18:57
Medlem
Maduros avatar
Detta är kortfattat storyn bakom laboratoriet i Wuhan tom 2015.

USA och Kina har finansierat ett projekt som skulle forska på SARS. Med start 2003 använde man sig av 4 olika virus från fladdermöss och utvecklade viruset med mål att få det att smitta till människa. Man testade olika proteiner för att så effektivt som möjligt attackera ACE2. 2015 hade man tagit fram ett hybridvirus som är mycket potent i form av smitta och dödlighet. Viruset ska vara svårt att bygga immunitet mot och svårt att vaccineras mot.

Man använde två lab, ett i NC och ett i Wuhan 750 ifrån den aktuella marknaden.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8009669/Did-coronavirus-originate-Chinese-government-laboratory.html

Shi Zhengli som ledde projektet råkade vara i Wuhan i slutet av 2019 och var vidare också den som rapporterade utbrottet.

Forskargruppens rapporter 2003-2015;

Rapport 1
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20567988

Rapport 2
https://www.nature.com/articles/nature12711

Rapport 3
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4797993/

An experiment that created a hybrid version of a bat coronavirus — one related to the virus that causes SARS (severe acute respiratory syndrome) — has triggered renewed debate over whether engineering lab variants of viruses with possible pandemic potential is worth the risks.

In an article published in Nature Medicine1 on 9 November, scientists investigated a virus called SHC014, which is found in horseshoe bats in China. The researchers created a chimaeric virus, made up of a surface protein of SHC014 and the backbone of a SARS virus that had been adapted to grow in mice and to mimic human disease. The chimaera infected human airway cells — proving that the surface protein of SHC014 has the necessary structure to bind to a key receptor on the cells and to infect them

https://www.nature.com/news/engineer...search-1.18787
Citera
2020-04-18, 19:13
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Man har undersökt vilken variant av viruset som man forskade på i det närbelägna laboratoriet och vilken variant som man hittade på matmarknaden. Det var inte samma, enligt uppgift. Så ingen virussmitning alltså.

Men när man har levande djur, fladdermöss och annat, för försäljning i burar ovanpå varandra där djuren i princip skiter på andra djur. Och detta utan nån som helst inspektion av myndigheter. Det var bara en tidsfråga innan nåt virus muterade för att kunna angripa människor.

Jag tror inte man behöver vara konspirationsteoretiker här. Den mest naturliga förklaringen är sannolikast den som faktiskt hände.

Nu kanske jag minns fel men var det i detta samband man fann att viruset som spreds hade en likhet med labbviruset på cirka 96%?

Oavsett så verkar viruset ha ett väldigt stort mörkertal och därmed är dödligheten egentligen ganska mycket lägre än vad man hade kunnat tro om man bara kollar rapporterade fall. Lite ljus i mörkret. Hoppas skiten drar över snart.
Citera
2020-04-18, 19:14
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja det där att skylla på folk som äter fladdermöss har jag aldrig köpt. Varför har då detta inte hänt tidigare?

Har sett folk säga den meningen många gånger och man blir ju less.

Många dödliga virus och sjukdomar kommer från ”djurhantering”. SARS, MERS, aids, svin- fågelinfluensa, ebola.
Det är svårt att sätta fingret på COVID-19 men virusgruppen har funnits bland oss under en lång tid.

Labb och djurmarknad låter som en farlig kombination. De som jobbar på labbet åt säkert nåt smarrigt till lunch.
Ärligt talat. Chansen att det började där är inte science-fiction.
Alt. viruset nådde den vidriga djurmarknaden, sen small det.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-04-18 kl. 19:18.
Citera
2020-04-18, 19:23
Medlem
Covid-20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
...
The researchers created a chimaeric virus, made up of a surface protein of SHC014 and the backbone of a SARS virus that had been adapted to grow in mice and to mimic human disease. The chimaera infected human airway cells — proving that the surface protein of SHC014 has the necessary structure to bind to a key receptor on the cells and to infect them

https://www.nature.com/news/engineer...search-1.18787
Den senaste forskningen på SARS-CoV-2 visar på att det inte bygger på tidigare ”backbone” vilket är ett starkt argument mot att det skulle vara modifierat/skapat av människor.

Det är även väntat att Corona-virus är ett fokuserat område inom forskning eftersom det är den moderna tidens nya farsot (Sars, mers, covid-19 etc)

Det kan ju dock vara så att SC2 isolerats från det vilda och senare spridits via ett lab, men det är osannolikt eftersom ingen seriös forskning pekar på det. Då ska man veta att det finns många makter som skulle tjäna på att kunna bevisa det...
Citera
2020-04-18, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Den som litar på vetenskapsmän och forskare med anledning av att de är just vetenskapsmän och forskare är också ganska korkade, för det är inte så vetenskap fungerar. Vetenskap fungerar så att man tittar på vad den som kallar sig forskare säger och hur de påstår sig ha kommit fram till detta, och om det då ser ut att stämma.

LOLOLOLOL...
Jag är mycket mer benägen att lyssna på med det Pathos som en nobelpristagare medför, än en person som David Icke. Det handlar inte om personkultsfixering utan källkritik.
Den som förlitar sig på vetenskap gör det för att det finns kritisk granskning bakom varje påstående.
Jean-Luc påstår något och hänvisar till sin hypotes. Jag och du försöker validera den eller krossa den.
Den dagen jag,du,Jean-Luc validerat en hypotes så blir den till en vetenskaplig teori. Fram tills vidare.

Har Jean-Luc alltid rätt? nej. Tillämpa källkritik och dissektera hans hypotes innan du sväljer allt med hull o hår.
Vet Jean-Luc mer om cellbiologi än David Icke och Alex Jones ? Ja.
Citera
2020-04-18, 19:29
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-20
Den senaste forskningen på SARS-CoV-2 visar på att det inte bygger på tidigare ”backbone” vilket är ett starkt argument mot att det skulle vara modifierat/skapat av människor.

Det är även väntat att Corona-virus är ett fokuserat område inom forskning eftersom det är den moderna tidens nya farsot (Sars, mers, covid-19 etc)

Det kan ju dock vara så att SC2 isolerats från det vilda och senare spridits via ett lab, men det är osannolikt eftersom ingen seriös forskning pekar på det. Då ska man veta att det finns många makter som skulle tjäna på att kunna bevisa det...

Projektet fortsatte uppenbarligen efter 2015. Enligt hörsägen så var Shi Zhengli i Wuhan 2019 för att implementera ny teori från NC. Det styrks genom att hon var på plats och den som rapporterade.

Jag säger inte att det MÅSTE komma därifrån men håll med om att omständigheterna bara är FÖR mycket!?
Citera
2020-04-18, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Många dödliga virus och sjukdomar kommer från ”djurhantering”. SARS, MERS, aids, svin- fågelinfluensa, ebola.
Det är svårt att sätta fingret på COVID-19 men virusgruppen har funnits bland oss under en lång tid.

Labb och djurmarknad låter som en farlig kombination. De som jobbar på labbet åt säkert nåt smarrigt till lunch.

Under 1800talet planterade kineser miljontals ankor i de risfält som plågats med skadeinsekter.
Coronafamiljens virus verkar spridas från ankor till myrkottar och fladdermöss.
SARS tror man har existerat i Kina långt innan 2003.

Vad som gör Covid19 så pass allvarligt är dess resistenta egenskaper och förmåga till celldelning. Virusets RNA verkar (lite) för bra för att ha uppstått naturligt.
Jag har inget belägg för detta utan spekulerar bara.
Citera
2020-04-18, 19:32
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Det MÅSTE inte ha varit en regering eller liknande. Det KAN ha varit någon galen anställd som smugglat ut och...
Citera
2020-04-18, 19:41
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
LOLOLOLOL...
Jag är mycket mer benägen att lyssna på med det Pathos som en nobelpristagare medför, än en person som David Icke. Det handlar inte om personkultsfixering utan källkritik.
Den som förlitar sig på vetenskap gör det för att det finns kritisk granskning bakom varje påstående.
Jean-Luc påstår något och hänvisar till sin hypotes. Jag och du försöker validera den eller krossa den.
Den dagen jag,du,Jean-Luc validerat en hypotes så blir den till en vetenskaplig teori. Fram tills vidare.

Har Jean-Luc alltid rätt? nej. Tillämpa källkritik och dissektera hans hypotes innan du sväljer allt med hull o hår.
Vet Jean-Luc mer om cellbiologi än David Icke och Alex Jones ? Ja.

Vad är det du lollar åt din tomte? Du säger ju exakt det jag skrev fast omständligare.

För övrigt så är anledningen till att tro på detta inte främst att en nobelpristagare påstår det, utan det är helt enkelt den mest troliga förklaringen. Men det är bra att Jean-Luc också tycker det såklart.
Citera
2020-04-18, 19:51
Medlem
Covid-20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Projektet fortsatte uppenbarligen efter 2015. Enligt hörsägen så var Shi Zhengli i Wuhan 2019 för att implementera ny teori från NC. Det styrks genom att hon var på plats och den som rapporterade.

Jag säger inte att det MÅSTE komma därifrån men håll med om att omständigheterna bara är FÖR mycket!?

Omständigheterna är lite diffusa, att Kina är en kommunistdiktatur kan ha med saken att göra 😁
Som direktivet för ursprungsforskning, https://edition.cnn.com/2020/04/12/asia/china-coronavirus-research-restrictions-intl-hnk/index.html

Klart man vill kontrollera narrativet men främst slippa publikationer med grova metodfel som tidigare legat på pre-print servrar men dragits tillbaka...
Notera även bilden i CNN artikeln för de som utför sample tester, blottad hud och glipa mellan mask och huva. Det där är inte högsta standard för bioskydd, BSL4 (1 om man är i ryssland) ska vara friskluftsdräkt med sluss.

Tror det är en olycklig slump på mutationen och kinesernas sjuka djurhantering

Dags att utrota fladdermöss?
Citera
2020-04-18, 20:00
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Under 1800talet planterade kineser miljontals ankor i de risfält som plågats med skadeinsekter.
Coronafamiljens virus verkar spridas från ankor till myrkottar och fladdermöss.
SARS tror man har existerat i Kina långt innan 2003.

Vad som gör Covid19 så pass allvarligt är dess resistenta egenskaper och förmåga till celldelning. Virusets RNA verkar (lite) för bra för att ha uppstått naturligt.
Jag har inget belägg för detta utan spekulerar bara.

Jag hade inte så mycket kunskap om virus innan COVID-19 men det är lättare och intressantare när de förklarar i animation. Inte ens jag som befinner sig i riskgrupp vill ha eländet och du kommer känna samma sak.
https://youtu.be/5DGwOJXSxqg

Frågar du mig är det helt logiskt. Har störst förtroende för Sydkorea just nu. De föraktar Kina som övriga grannländer och säger att de är extrema. Det är ingen hemlighet för det är sant. De äter allt som rör på sig. Den sydkoreanska professorn yrkade lite på en liknande berättelse men det är bara spekulationer.

COVID-19=Från fladdermus till reptil till människa.

De äter ormar som snacks i Wuhan.
Det blir många tårtbitar av pytonorm och jag har sett när dem filéas på Wuhan-marknaden. Det är barbariskt. För ”kvalitén” ska stackars djuren lämna sitt medvetande så länge det går (tortyr). Så de slicar allt levande. Kastar i kycklingarna i kokheta grytor, trycker in högafflar på hundar osv. Djurplågeriet drabbar hela världen och frågar du mig: Om ingen vill rädda dem från evigt lidande så kommer ”Gud” att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in