2020-04-18, 16:47
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longinus
Det räcker ju att försöka gräva i endast en detalj för att se hur fakta verkar vara förvirrat. Att det finns ett viruslab i samma stad är anmärkningsvärt. Men hur långt från den sk marknaden ligger det?

Labbet verkar ju ligga här: https://goo.gl/maps/mowvv7iCLTLcze2Q8

Marknaden: https://goo.gl/maps/fXsdni5WNx1HagxPA

Alltså 1,5 mil bort. Men jag tror inte heller att de har en marknad på vad som ser ut som en parkeringsplats.

Labbet låg 750 meter från den aktuella marknaden:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8009669/Did-coronavirus-originate-Chinese-government-laboratory.html
Citera
2020-04-18, 16:48
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Det finns mycket fake news i detta område,
https://www.forskning.se/2020/03/17/forskare-detta-vet-vi-om-coronavirusinfektioner/
är en forskare som sammanställer detta sen en månad tillbaka.
Sen finns det ju DNA sekvensen av viruset som alla jobbar med och alla är insatta att det är inte SARS, utan det finns i dagsläget 7 st Coronavirus som smittar människan och alla är olika.
Kina släppte tidigt hela DNA/RNA strängen om detta virus som alla forskare i världen jobbar efter och försöker hitta en lösning.
Man har nyligen inlett ett flertalet försök med godkända läkemedel som Remdesivir och Klorokin i flertalet länder som Sverige.
Vill betona att sprida en massa konstig information om detta utbrott är inte bra utan man får utvärdera detta på rätt sätt.

Kina förbjuder samtidigt forskning på covid-19's ursprung
https://edition.cnn.com/2020/04/12/asia/china-coronavirus-research-restrictions-intl-hnk/index.html
Citera
2020-04-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Har du hört talas om pengar? säger inte att jag tror varken eller men pengar är en väldigt stark källa till motivation.

Fast det finns väl inte så mycket pengar i läkemedel mot HIV/AIDS? Nog för att bögar i Västvärlden är en köpstark grupp men HIV-medicin lär ändå inte bli någon storsäljare för läkemedelsjättar. Negrer i Afrika och sprutmissbrukare i Ryssland har nästan inga pengar alls. Jag kan ju ha helt fel och det var som sagt bara en spontan tanke. Jag tyckte bara det lät konstigt att kineserna skulle satsa mycket på forskning om läkemedel mot HIV/AIDS.
Citera
2020-04-18, 16:51
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Det finns mycket fake news i detta område,
https://www.forskning.se/2020/03/17/forskare-detta-vet-vi-om-coronavirusinfektioner/
är en forskare som sammanställer detta sen en månad tillbaka.
Sen finns det ju DNA sekvensen av viruset som alla jobbar med och alla är insatta att det är inte SARS, utan det finns i dagsläget 7 st Coronavirus som smittar människan och alla är olika.
Kina släppte tidigt hela DNA/RNA strängen om detta virus som alla forskare i världen jobbar efter och försöker hitta en lösning.
Man har nyligen inlett ett flertalet försök med godkända läkemedel som Remdesivir och Klorokin i flertalet länder som Sverige.
Vill betona att sprida en massa konstig information om detta utbrott är inte bra utan man får utvärdera detta på rätt sätt.

har du länkat fel eller? kallar du det där forskning? allt som stod var i princip "sjukdomen heter covid-19 och är ett coronavirus"

och sen massa artiklar om "samhällsförtroende, träningsmotivation, konsten att jobba hemma" och nå tjafs om influencers..

om det är där du hämtar din info tycker jag synd om dig
Citera
2020-04-18, 16:57
Medlem
Mad monks avatar
Ja det där att skylla på folk som äter fladdermöss har jag aldrig köpt. Varför har då detta inte hänt tidigare?
Citera
2020-04-18, 17:30
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
har du länkat fel eller? kallar du det där forskning? allt som stod var i princip "sjukdomen heter covid-19 och är ett coronavirus"

och sen massa artiklar om "samhällsförtroende, träningsmotivation, konsten att jobba hemma" och nå tjafs om influencers..

om det är där du hämtar din info tycker jag synd om dig

Tycker det är trist att behöva hänvisa vissa saker, viruset heter som alla vet nu sars-cov2 och sjukdomen heter Covid-19 trist att du tog upp en sak som alla vet vid det här laget.
Sen om smittan så är det med säkerhet att det är en sk Zoonoser mao ett en smitta som spritt från djur.
Tycker inte jag behöver försvara mig mera utan ber att folk som lägger inlägg ska vara mera kunniga och läsa på mera.

Mvh
Citera
2020-04-18, 17:37
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Liknar för mycket desinformation eller propaganda från Kinas fiender för att jag ska tro på det rakt ut.

Det är sant att man inte kan veta till 100% men jag hade heller inte blivit det minsta förvånad om detta stämmer. Tycker det känns mer troligt än att viruset uppstod helt "organiskt."

Den som lever får se.
Citera
2020-04-18, 18:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Tack. Jo precis, time will tell.

Du får i fortsättningen gärna länka originalstudier eller artiklar där man länkar till källan och inte typ dailystar...
Såg precis nyheten i Daily Star själv, men vad gäller den andra så är den publicerad i Lancet.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext
Citera
2020-04-18, 18:17
Medlem
Denna 55min långa dokumentär kommer från "Epoch Times" med koppling till Falun Gong-rörelsen som är emot CCP så ta det med två nypor salt.
Citera
2020-04-18, 18:25
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Civiliserade länder med USA i spetsen borde förbjuda Kinas pysslande med virologi och annat som kan tänkas nyttjas som biologisk krigsföring.

Ja for det är minsann bara USA som ska få bomba folk med agent orange och kärnvapen, ingen annan.
Citera
2020-04-18, 18:27
Medlem
Suck. Folk fastnar för rykten utan nyktra källor. Tacka fan för att journalistiken går åt helvete.
Citera
2020-04-18, 18:41
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Det är sant att man inte kan veta till 100% men jag hade heller inte blivit det minsta förvånad om detta stämmer. Tycker det känns mer troligt än att viruset uppstod helt "organiskt."

Den som lever får se.

Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Visst gör det. Samtidigt undrar man ju hur någon med den meritlistan vågar gå ut så bestämt.

Det är en tänkbar förklaring men vi får helt enkelt vänta och se.

Man har undersökt vilken variant av viruset som man forskade på i det närbelägna laboratoriet och vilken variant som man hittade på matmarknaden. Det var inte samma, enligt uppgift. Så ingen virussmitning alltså.

Men när man har levande djur, fladdermöss och annat, för försäljning i burar ovanpå varandra där djuren i princip skiter på andra djur. Och detta utan nån som helst inspektion av myndigheter. Det var bara en tidsfråga innan nåt virus muterade för att kunna angripa människor.

Jag tror inte man behöver vara konspirationsteoretiker här. Den mest naturliga förklaringen är sannolikast den som faktiskt hände.
Senast redigerad av MataRengi 2020-04-18 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in