2020-04-17, 02:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Alla banker har skyldighet att rapportera till skatteverket vid misstänksamma rörelser gällande överföringar när det gäller enskild person utan näringsverksamhet.

Sen så lämnar banken kontrolluppgifter till skatteverket årligen.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du en källa till att det är Skatteverket bankerna rapporterar till?

Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Källa, skatteverket.

Visa länk till den källan hos Skatteverket.

Vilka kontrolluppgifter som är relevanta för TS skickar banken årligen till Skatteverket?
Senast redigerad av trottwell 2020-04-17 kl. 02:34.
Citera
2020-04-17, 02:32
Ja banken kommer inom tidsramen 1-12 månader kontakta dig om dina swishöverföringar, beroende på bank. Vissa banker bryr sig inte ett skit om du nu tradear cs-skins eller vad du gör och andra kommer hota med att stänga ner ditt konto. Banken bryr sig oftast inte ett skit såvida du inte tar emot/skickar överföringar över 100k per månad, men på grund av antalet så kommer det nog kontakta dig.

Enklast är då att säga att du driver en hobbyverksamhet (50k skattefritt per år) och kommer deklarera i slutet av året, vilket du nu säkert inte kommer göra men det är mer eller mindre skitsamma.

Banken rapporterar inte sånt här till Skatteverket, snälla, han får isf ligga på miljonbelopp.
Citera
2020-04-17, 02:53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Ja banken kommer inom tidsramen 1-12 månader kontakta dig om dina swishöverföringar, beroende på bank. Vissa banker bryr sig inte ett skit om du nu tradear cs-skins eller vad du gör och andra kommer hota med att stänga ner ditt konto. Banken bryr sig oftast inte ett skit såvida du inte tar emot/skickar överföringar över 100k per månad, men på grund av antalet så kommer det nog kontakta dig.

Enklast är då att säga att du driver en hobbyverksamhet (50k skattefritt per år) och kommer deklarera i slutet av året, vilket du nu säkert inte kommer göra men det är mer eller mindre skitsamma.

Banken rapporterar inte sånt här till Skatteverket, snälla, han får isf ligga på miljonbelopp.

"hobbyverksamhet (50k skattefritt per år)"

Det stämmer inte, vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.

Även om TS skulle omsätta flera miljoner så rapporterar inte banken det till Skatteverket, det rapporteras till Finanspolisen om banken finner anledning till det.
Citera
2020-04-17, 02:54
Avstängd
För eller senare kommer banken att ställa frågor. Bättre att kontakta banken i förväg som någon skrev innan.
Citera
2020-04-17, 03:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
De kommer att reagera på det. Ställa frågor. Och skicka det vidare till Skatteverket.

Nej banker gör inte det. Om det är mindre belopp som i TS fall kommer de förmodligen göra skit. Kanske skicka ut papper där TS får skriva under att pengarna inte kommer från terrorism han/hon är inte politisk aktiv etc. Sådant som de är skyldiga enligt EU att göra. Det är allt. Bara skriva OK på allt, dvs nej är inte terrorist osv. Om TS inte är en terrorist eller det finns politiska syften med dessa pengar ungefär så är det lugna gatan får både banken som TS. Skatteverket kommer ju inte upplysas. Finns ingen sådan kontakt mellan banker och skatteverk.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-04-17 kl. 03:19.
Citera
2020-04-17, 03:14
Citat:
"hobbyverksamhet (50k skattefritt per år)"

Det stämmer inte, vinst från hobbyverksamhet är skattepliktigt från första kronan.

Även om TS skulle omsätta flera miljoner så rapporterar inte banken det till Skatteverket, det rapporteras till Finanspolisen om banken finner anledning till det.

Jag har alltid haft i tron att hobbyverksamhet upp till 50k är skattefritt.

Kapital
Kapital som inkomstslag används när man gjort enstaka försäljningar av till exempel en tavla eller frimärkssamling. Inkomster av dessa slag upp till 50 000 kr anses dock vara skattefria.
https://www.ageras.se/blogg/saa-redo...obbyverksamhet
Citera
2020-04-17, 03:25
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:

Kapital
Kapital som inkomstslag används när man gjort enstaka försäljningar av till exempel en tavla eller frimärkssamling. Inkomster av dessa slag upp till 50 000 kr anses dock vara skattefria.

Det stämmer men när det kommer till just hobbyverksamhet så brukar det ofta handla om klumpsummor. Ett bra exempel på det är när du fixar upp en bil då och då som du säljer, men eftersom att TS säger att han drar in "100 små betalning i veckan" så tror jag att banken kommer att anse honom som en person som överstiger hobbyverksamhet, särskilt eftersom att det handlar om 10 000kr i månaden. Det skulle dessutom inte förvåna mig om banken rapporterar hans verksamhet till polisen som misstänkt drogförsäljning.
Citera
2020-04-17, 03:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Kapital

Det av mig fetade handlar inte om hobbyverksamhet, det handlar om enstaka försäljningar av personligt lösöre, det är en helt annan sak, det beskattas i inkomstslaget kapital, hobbyverksamhet beskattas i inkomstslaget tjänst.

TS verksamhet kan knappast vara en hobby, han köper in varor som han säljer med vinst.

https://www.skatteverket.se/privat/s...680003940.html

https://www.skatteverket.se/privat/s...800099480.html
Senast redigerad av trottwell 2020-04-17 kl. 03:47.
Citera
2020-04-17, 03:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Kapital

Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Det stämmer men när det kommer till just hobbyverksamhet så brukar det ofta handla om klumpsummor. Ett bra exempel på det är när du fixar upp en bil då och då som du säljer, men eftersom att TS säger att han drar in "100 små betalning i veckan" så tror jag att banken kommer att anse honom som en person som överstiger hobbyverksamhet, särskilt eftersom att det handlar om 10 000kr i månaden. Det skulle dessutom inte förvåna mig om banken rapporterar hans verksamhet till polisen som misstänkt drogförsäljning.

Vad är det som stämmer?
Citera
2020-04-17, 03:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landomannen
Hej, jag har hittat ett sätt att få tag på grejer i spel extremt mycket
biligare än original priset så därför har jag börjat sälja olika föremål, och det har gått jätte bra.

Vad tror ni banken tycker när jag får in både små och stora swish betalningar non stop? Pratar om typ 100st i veckan.

De tycker att din kontoaktivitet påtalar affärsmässigt utnyttjande, och innan de stänger av dig från banken, så vill de ge dig möjligheten att beskriva din affärsverksamhet och ge dig chansen att omvandla ditt konto till ett företagskonto.

Jag tycker att du skall TA den möjligheten, registrera ett bolag, och börja se din geniala idé som en renodlad affärsverksamhet, och driva den därefter (dvs börja betala svensk skatt och svensk moms på alla pengar du tar in från denna verksamhet).
(yep, jag har någorllunda koll på VAD det är du säljer, från Exploit till effektivt Varu-utbud. Allt är i sin ordning, affärsjuridiskt sett).

Följer du den modell banken (eller jag) föreslår och börjar betala skatt och moms för affärsverksamheten som sådan, så kommer banken att hylla din biz fram tills dess att Mainstream Media tar upp din biz och beskriver den som "något oetiskt". It'll be a few years before That happens though. Tillräckligt med tid för Dig att puffa undan en massiv pensionsfond åt dig eller dina efterlevande.
Senast redigerad av Trolltestet 2020-04-17 kl. 04:03.
Citera
2020-04-17, 03:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Visa länk till den källan hos Skatteverket.

There is none. Endast vi före detta skattesmitare (numera dömda) kan vittna om att så är fallet, och vi kan inte lämna referens till det utan att röja vår identitet här på forumet.

Citat:
Vilka kontrolluppgifter som är relevanta för TS skickar banken årligen till Skatteverket?

Kontots intäkter under året.
Stämmer dessa inte överens med registrerade bidrag eller deklarerade inkomster under året, så kommer följdfrågor att ställas utav myndigheter.
Om ens svar inte är övertygande nog, så väntar Personligt Ekonomiskt Helvete!

Drömlikt Material för Rysstrolska Rekryterare.
Senast redigerad av Trolltestet 2020-04-17 kl. 04:16.
Citera
2020-04-17, 04:13
Medlem
Trolltestets avatar
+
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej banker gör inte det. Om det är mindre belopp som i TS fall kommer de förmodligen göra skit.

Du Drömmer.

Jag hade insättningar på nån hundring här och nån hundring där över ett drygt års tid (svarta pengar) på mitt privatkonto hos SEB, och jag blev inkallad till ett kontor där en direktknapp till Polisen fanns, när de skulle förhöra mig om vad dessa insättningar handlade om...
Detta var 13 år sedan.

Menar Du att de skall ha blivit mildare sedan dess, så här i den bankmässiga terrorfinansens tidsålder?
Senast redigerad av Trolltestet 2020-04-17 kl. 04:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in