2021-06-13, 00:23
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Men borde inte det vara mera gångbart för algoritm och högfrekvenshandel i så fall?

Det ena behöver inte utesluta det andra.

När jag ändå skriver här kan jag passa på att gå in nu när kursen dippade rejält under veckan.
Citera
2021-10-21, 22:22
Medlem
Sjuk dag på börsen idag avseende Intrum. Har aldrig varit med om något liknande

Efter deras Q3 2021 så föll kursen från 248 till 224 ( ca 10 %). Därefter skedde det en märklig spik uppåt till 255 på fyra timmar, så det finns mycket fundamenta att ta av nu när kursen sedan tidigare upplevs som väldigt nedtryckt av blankare.

Varför blev det ett sådant tryck uppåt, vad tror ni ?
Citera
2021-10-22, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quickswitch
Sjuk dag på börsen idag avseende Intrum. Har aldrig varit med om något liknande

Efter deras Q3 2021 så föll kursen från 248 till 224 ( ca 10 %). Därefter skedde det en märklig spik uppåt till 255 på fyra timmar, så det finns mycket fundamenta att ta av nu när kursen sedan tidigare upplevs som väldigt nedtryckt av blankare.

Varför blev det ett sådant tryck uppåt, vad tror ni ?

Överreagerande på rapporten och folk paniksålde. Lyckades köpa på 223.60kr. 😁
Citera
2021-10-22, 18:00
Medlem
Ser man på grafen utifrån blankningsstatistik så går det att notera att 59 North Capital gick från 0,5 till 0,67 % efter gårdagen. Tidigare hade de en kort position på 236 SEK. Sedan så måste de ha skickat iväg ett säljblock som heter duga som fått kursen att gå nedåt. Tror jag såg att kursen som minst låg på 223 SEK. Därefter måste de ha köpt tillbaka och tagit ett ny position på 255,6, vilket överensstämmer med grafen där det tydligt går att urskilja ett stort hack i kurvan
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=INTRUM&land=sweden
https://www.di.se/live/59-north-capital-ny-storblankare-i-intrum/

Själv tyckte jag rapporten var bra och tappet berodde egentligen på jämförelsestörande poster kopplat till Joint Ventures i Italien om jag förstod rapporten rätt som tog ner resultatet per aktie med ca 2 SEK.
Detta beror mer på att Italiens rättsväsen inte varit likna öppna pga deras Coronautbrott med obligatorisk vaccination för att kunna arbeta mm som gjort att takten är inte normal ännu men kommer bli när fler vaccinerar sig.

Känns bra att bolaget har tjänat 16,9 SEK på tre kvartal Q1-Q3, så på årsbasis ser det ut att bli ett bra år. Hoppas på att utdelningen höjs till 13 SEK eller mer på Årsbasis
Citera
2022-02-01, 06:38
Bannlyst
När man måste köpa för att få vara med på utdelningen?
Citera
2022-02-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
När man måste köpa för att få vara med på utdelningen?

X-dag är 2/5
Citera
2022-02-01, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Montanah
X-dag är 2/5

2 maj? Kommer kursen gå upp över 300 innan x dag?
Citera
2022-03-28, 16:30
Medlem
Lavas avatar
"Intrums rörelseresultatet blev 2.040 miljoner kronor i det fjärde kvartalet 2021. Analytiker hade i genomsnitt räknat med 1.839 miljoner kronor enligt Infronts sammanställning av sex analytikers prognoser. Nettoomsättningen uppgick till 4.870 miljoner kronor, att jämföra med analytikersnittet på 4.688 miljoner kronor.

Utdelningen föreslås bli 13:50 kronor per aktie för helåret 2021, att jämföra med förväntade 13:70 kronor. Året innan var utdelningen 12:00 kronor per aktie."

https://www.privataaffarer.se/intrum-hojer-utdelningen/

"Aktietips Efter flera dystra år visade kredithanteraren Intrum styrka med sin rapport för fjärde kvartalet. Omstöpningen av bolaget går bra och vinsterna kan fortsätta att växa framöver, skriver Dagens industri i en analys av aktien.

Intrum är på väg att ersätta 55 gamla system med en ny teknisk plattform, konstaterar tidningen och tillägger att den nya plattformen vid årsskiftet hanterade omkring en femtedel av den totala volymen. DI tror att bolagets vinster kan fortsätta att öka med hjälp av ytterligare effektiviseringar och nya EU-regler med licensiering av bolag som sköter bankfordringar.

Historiskt har Intrum klarat lågkonjunkturer bra, det handlar snarare om att tillväxten avtar än att fordringar skrivs av när arbetslösheten ökar”, skriver tidningen.

För 2022 och 2023 räknar tidningen med ökade vinster för bolaget och ett resultat på 34 kronor per aktie för 2023, vilket ger p/e 7.

Om Intrum fortsätter att leverera i linje med fjärde kvartalet, kan mycket väl en värdering på tio gånger vinsten vara inom räckhåll”, skriver DI och rekommenderar köp med konstaterandet att den möjliga uppsidan är runt 40 procent."

https://www.privataaffarer.se/di-ser-40-procentig-uppsida-i-intrum/
Citera
2022-03-30, 23:30
Medlem
Odagans avatar
Dunkade in en halv mille i Intrum med ganska snygg tajming..
Citera
2022-03-31, 09:53
Medlem
The-9s avatar
Vad tror ni om att gå in nu?
Citera
2022-04-04, 16:29
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Vad tror ni om att gå in nu?

Gick du in The-9? Du hade timat uppgången rätt bra isf Jag gick in dagen efter på 262 (sent jag vet)
Citera
2022-04-05, 17:14
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuschwanstein
Gick du in The-9? Du hade timat uppgången rätt bra isf Jag gick in dagen efter på 262 (sent jag vet)

Jag valde att utöka på Volvo cars istället 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in