• 6
  • 7
2020-04-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, upplevelserna är bara bevis på att det finns upplevelser, inte att det finns något särskilt som upplever dem.

Nu börjar vi närma oss meningslös semantik. Jag jämställer mina upplevelser med något form av "jag" då det är det som jag trots allt upplever. Det är urlöjligt att förneka att man upplever saker, och om du på allvar förnekar detta så är jag inte intresserad av att fortsätta diskussionen.

Citat:
Det där stämmer inte, det råder inte minsta tvivel om att medvetandet bara består av materia. Bevisen för det är överväldigande.

Länka till något bevis då om det nu är så överväldigande.

Citat:
Ja, medvetandet är det enda som kan se sig självt som ett "jag". Men det innebär inte att detta synsätt är logiskt eller rationellt. Medvetandet är som sagt egoistiskt och vill gärna intala sig självt att det är mer speciellt än vad det egentligen är, detta gör hon genom att godtyckligt ge sig själv en egen identitet.

Jag har aldrig i den här diskussionen hävdat att vi är det minsta speciella, det är i så fall snarare du som hävdar att vi är människor och vi är annorlunda än övriga omgivningen trots att vi består av samma partiklar i grunden.
Citera
2020-04-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nu börjar vi närma oss meningslös semantik. Jag jämställer mina upplevelser med något form av "jag" då det är det som jag trots allt upplever. Det är urlöjligt att förneka att man upplever saker, och om du på allvar förnekar detta så är jag inte intresserad av att fortsätta diskussionen.
Jag ifrågasätter inte att du upplever saker. Jag ifrågasätter att dina upplevelser skulle vara närmare sanningen än mina logiska resonemang.
Citat:
Länka till något bevis då om det nu är så överväldigande.
(FB) Skillnaden mellan Gud och gudar
Citat:
Jag har aldrig i den här diskussionen hävdat att vi är det minsta speciella, det är i så fall snarare du som hävdar att vi är människor och vi är annorlunda än övriga omgivningen trots att vi består av samma partiklar i grunden.
Människa är namnet vi har givit till en specifik sammansättning av partiklar, andra typer av sammansättningar har vi gett andra namn. Det är allt. Det enda som skiljer oss från omgivningen är att det material vi består av är ihopsatt annorlunda.
Citera
2020-04-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag ifrågasätter inte att du upplever saker. Jag ifrågasätter att dina upplevelser skulle vara närmare sanningen än mina logiska resonemang.

Då ser jag faktiskt inte problemet här.

Citat:
(FB) Skillnaden mellan Gud och gudar

Inte riktigt det jag bad om, utan snarare en länk till någon vetenskaplig text som redogör för att medvetandet består av partiklar. Och som sagt, jag köper att det råder en stark korrelation mellan biokemi och medvetenhet, däremot medvetandet i sig är betydligt mer svårfångat. Upplevelser är icke-fysiskt till sin natur, medan biokemin faktiskt finns och kan mätas med faktiska instrument. Jag är dock försiktig med att dra slutsatser, då jag vet hur lätt det är att göra när det gäller ämnen likt detta.

Citat:
Människa är namnet vi har givit till en specifik sammansättning av partiklar, andra typer av sammansättningar har vi gett andra namn. Det är allt. Det enda som skiljer oss från omgivningen är att det material vi består av är ihopsatt annorlunda.

Jag har inget att invända mot detta. Däremot är jag öppen för allt och försöker att ha ett öppet sinne.
Citera
2020-04-28, 23:17
Medlem
Zippotheflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teachings
Har nyligen fyllt 30 och, även om jag inte lider av direkt åldersnoja, börjat fundera mer över döden och tanken på att helt enkelt inte existera längre. Känslan jag får av dessa tankar är ny och unik, och jag kan närmast likna den vid klaustrofobi. Känslan av att fullständigt sakna kontroll över sitt oundvikliga "försvinnande".

Föreställningen skrämmer mig att en dag inte kunna tänka, känna, finnas, uppleva, vara av betydelse eller tillskriva betydelse till sin omvärld. Att inte längre kunna njuta av livet eller dra lärdomar av lidande. Att helt enkelt upphöra att existera och svepas bort i tidens och universums oändliga hav. Jag vill inte avsakna upplevelsen av att leva.

Jag har läst en del filosofi kring döden men tankesystemen verkar alltid kretsa kring att antingen optimera sitt liv (vara en produktiv och moralisk medmänniska tills man dör) eller fullständigt acceptera och integrera tanken på döden (eftersom när man är död så har man ju ändå ingen möjlighet att reflektera över det). Ingen av dessa två förhållningssätt är tillfredsställande för mig och tanken på att dö är fortfarande extremt obehaglig.

Förmodligen finns det tusenelva andra trådar om döden men det känns som ett ämne som alltid välkomnar nya diskussioner och perspektiv. Vad är era tankar kring döden?

Varje dag är en skenavrättning, förutom den sista. Får se hur jag gör, den sista tiden, organsvikten o liknande, inte kul. Om man nu inte dör av yttre omständigheter. De kan ju vara både snabba o långsamma.

Får hoppas på en snabb ångest- o smärtfri död.
Citera
2020-05-02, 00:11
Medlem
Hur jag betraktar det: Av alla dagar man lever konstant oroa sig över dagen du dör är att kasta bort 99,9% av tiden du lever. Är det värt att lägga enorm tid på det?
Citera
2020-05-02, 16:02
Medlem
Döden är egentligen inget slut utan en förädling till en ny livsform. Oavsett hur du levt ditt liv kommer din själ expandera från en komprimerad form. Du kommer att känna extremt mycket mer än det du känner idag.

Sedan är det såklart viktigt HUR man levt sitt liv på jorden. Beroende på det hamnar ens själ i olika kretsar/portaler.
Citera
2020-05-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teachings
Har nyligen fyllt 30 och, även om jag inte lider av direkt åldersnoja, börjat fundera mer över döden och tanken på att helt enkelt inte existera längre. Känslan jag får av dessa tankar är ny och unik, och jag kan närmast likna den vid klaustrofobi. Känslan av att fullständigt sakna kontroll över sitt oundvikliga "försvinnande".

Föreställningen skrämmer mig att en dag inte kunna tänka, känna, finnas, uppleva, vara av betydelse eller tillskriva betydelse till sin omvärld. Att inte längre kunna njuta av livet eller dra lärdomar av lidande. Att helt enkelt upphöra att existera och svepas bort i tidens och universums oändliga hav. Jag vill inte avsakna upplevelsen av att leva.

Jag har läst en del filosofi kring döden men tankesystemen verkar alltid kretsa kring att antingen optimera sitt liv (vara en produktiv och moralisk medmänniska tills man dör) eller fullständigt acceptera och integrera tanken på döden (eftersom när man är död så har man ju ändå ingen möjlighet att reflektera över det). Ingen av dessa två förhållningssätt är tillfredsställande för mig och tanken på att dö är fortfarande extremt obehaglig.

Förmodligen finns det tusenelva andra trådar om döden men det känns som ett ämne som alltid välkomnar nya diskussioner och perspektiv. Vad är era tankar kring döden?

Det är inte döden du bör frukta; det är ålderdomen. Ålderdomen är något förskräckligt.

Ålderdomen gör dig bräcklig, svag och förståndshandikappad. Den får tänderna att ramla ur din käft och kuken att hänga som en dränkt metmask, eller brösten som ett par tömda mjölpåsar. Hur mycket guld du än har samlat räcker det inte för att återköpa en minut av ungdom, och alla försök i den vägen får dig endast att framstå som patetisk! Ja, sannerligen: frukta ålderdomen!

Döden är befriaren från ålderdomen, som låter din förbrukade kropp återgå till naturens stora kretslopp, då du en gång glidit in i den långa sömnen..!
Citera
2023-03-02, 12:35
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Mitt problem är inte att jag kommer dö "någon dag" som många brukar säga med en axelryckning. Mitt problem är att det enda jag kan uppleva är nuet och det är i det här eviga nuet, som är det enda som upplevs, jag kommer dö i. Stunden precis som nu helt utan förvarning
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in