Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Nej, upplevelserna är bara bevis på att det finns upplevelser, inte att det finns något särskilt som upplever dem.
Nu börjar vi närma oss meningslös semantik. Jag jämställer mina upplevelser med något form av "jag" då det är det som jag trots allt upplever. Det är urlöjligt att förneka att man upplever saker, och om du på allvar förnekar detta så är jag inte intresserad av att fortsätta diskussionen.
Citat:
Det där stämmer inte, det råder inte minsta tvivel om att medvetandet bara består av materia. Bevisen för det är överväldigande.
Länka till något bevis då om det nu är så överväldigande.
Citat:
Ja, medvetandet är det enda som kan se sig självt som ett "jag". Men det innebär inte att detta synsätt är logiskt eller rationellt. Medvetandet är som sagt egoistiskt och vill gärna intala sig självt att det är mer speciellt än vad det egentligen är, detta gör hon genom att godtyckligt ge sig själv en egen identitet.
Jag har aldrig i den här diskussionen hävdat att vi är det minsta speciella, det är i så fall snarare du som hävdar att vi är människor och vi är annorlunda än övriga omgivningen trots att vi består av samma partiklar i grunden.