Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Den tidigare domen var sexuellt utnyttjande och inte våldtäkt. Därav den låga strafftiden.
Villkorligt frigiven blir alla, det handlar bara om det görs avdrag för misskötsamhet. I regel skulle jag säga (spekulerar) att sexualbrottsdömda och definitivt pedofiler inte har så mycket misskötsamhet att tala om så de blir nog utsläppta på den ordinarie VF tyvärr.
Tack för svaret!
Ja det stämmer nog att det vart 2/3 dels frigivning. Jag räknade nu på månaderna; han dömdes till ett år och 9 månader, och fick gå villkorligt frigiven 7 månader tidigare. 21+9=21, så 7 månader är exakt 1/3.
Hur är det, blir de frigivna så där utan vidare bara de skött sig någotsånär, eller räknas det som villkorligt? I hans fall var det iaf villkorligt
I det tidigare fallet med 12 åringen, jag förstår att om det dömdes som utnyttjande så blev straffet lägre än om det räknades som våldtäkt. Nu vet jag inte vad han gjorde exakt, men domen var visst med adjektivet grovt.
Nog måste det åtminstone likställas ett grovt sexuellt utnyttjande av en 12-åring, jämfört med ett alldeles frivilligt samlag med en 14 åring?
Som sagt, jag vet ej exakt vad han gjorde och jag kan inte exakta paragrafer på mina 5 fingrar, men nog borde domstolen gett åtminstone runda 2 år, för att markera att de faktiskt ser allvarligt på det skedda...
Vi talar så mycket om tjejer, deras rättigheter å friheter, bla bla bla, till skillnad från vad som kan vara vanligt i andra kulturer, men när de utländske testar, så försvarar vi inte våra egna principer. De får knappt några straff...
Det blir ju ännu tydligare om en GM räknas som ungdom. Då får han ju ungdomsrabatt också och i regel mängdrabatt ock eftersom det slags killar är ofta vaneförbrytare. Och det stränga straffet kan koka ner till några samtal med en socialtant, som de säger....
Svenska killar får ju motsvarande straff, men de VET iaf att de gjort fel. Vårt rättsväsendet lär inte de utländske det. De har ju testat och fick enkom en mycket slapp reaktion...