Citat:
Ursprungligen postat av
Petermadsen
Vi måste skydda dom äldre från smitta (COVID 19). Detta är ju ett råd som kommer att gälla tills det finns ett vaccin. Troligen finns det vaccin om ca. 10 månader har jag hört. Detta betyder alltså att barn till föräldrar som gamla (75-100) inte får umgås på minst tio månader? Hur tror ni att det kommer att påverka föräldrar och barn och barnbarn? Min morsa mår redan dåligt och saknar familjen. Jag mår bra men vet inte hur jag mår om ett par månader.
Jag förstår din oro. Många äldre lider redan av ensamhet i och med att barnen skaffar familj, vännerna börjar gå bort, och att de själva med åren blivit fysiskt och psykiskt tröttare och inte längre orkar vara drivande i jakten på socialt umgänge. Och så nu det här. Att bli sittande i sin ensamhet dag efter dag, ibland med känslan av att ens liv ändå ligger bakom en, kan driva en in i depressionen och i värsta fall självmordstankar.
Mitt tips är att hålla regelbunden kontakt. När du ringer så avsätt en rejäl stund till samtalet och var "närvarande", lyssna på henne, fråga hur hennes väninnor mår, hur det gick med bullarna hon sa att hon skulle baka osv. Även om du egentligen inte bryr dig, så försök verkligen att lyssna. Be henne om råd, få henne att känna sig betydelsefull. Ett fem minuters pliktsamtal kan få vem som helst att känna sig som en börda.
Är hon bekväm med videosamtal så kör gärna på det. Att se sina anhöriga ger en känsla av närhet.
Tveka inte att skicka sms mellan samtalen. En bild på ungarna. En vårblomma. Vad som helst som får henne att känna sig delaktig och ihågkommen.
Har du möjlighet att gå en promenad med henne så gör det. Det är viktigt för henne att komma ut under trygga former, se något annat än hemmets väggar, se att livet fortfarande pågår. Och det ger dig en stund att få vara med henne också. Tänk på att hålla avstånden. Det är bättre att vara försiktig än efterklok.
Men ja. Det påverkar människor att vara isolerade. Samtidigt kan det nog finnas något positivt i det. Det är så lätt att vardagen rullar på och dagar och veckor går utan kontakt. Och så en dag är de borta. Nu har vi alla en chans att visa omtanke om våra anhöriga.