2020-04-15, 23:21
Medlem
Petermadsens avatar
Vi måste skydda dom äldre från smitta (COVID 19). Detta är ju ett råd som kommer att gälla tills det finns ett vaccin. Troligen finns det vaccin om ca. 10 månader har jag hört. Detta betyder alltså att barn till föräldrar som gamla (75-100) inte får umgås på minst tio månader? Hur tror ni att det kommer att påverka föräldrar och barn och barnbarn? Min morsa mår redan dåligt och saknar familjen. Jag mår bra men vet inte hur jag mår om ett par månader.
Citera
2020-04-15, 23:32
Bannlyst
Vart kommer tio månader ifrån?

Jag pratar med mina föräldrar i telefon, vi har även träffats på lite distans, både ute i det fria och hemma hos dom, jag får hänga i garaget och dom är 3-4m ifrån mig.

Om din mamma är ledsen så åk ut på en picknick ute i det fria nu i helgen, håll avståndet från varandra bara.

Då kan ni iaf sitta och snacka och skoja även om det inte blir några kramar.
Citera
2020-04-16, 00:09
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSponkNoFonk
Vart kommer tio månader ifrån?

Jag pratar med mina föräldrar i telefon, vi har även träffats på lite distans, både ute i det fria och hemma hos dom, jag får hänga i garaget och dom är 3-4m ifrån mig.

Om din mamma är ledsen så åk ut på en picknick ute i det fria nu i helgen, håll avståndet från varandra bara.

Då kan ni iaf sitta och snacka och skoja även om det inte blir några kramar.

Kolla från 1:09:20. Där har du källan till de tio månaderna.
https://youtu.be/AxFRA6MJBjs
Citera
2020-04-16, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Vi måste skydda dom äldre från smitta (COVID 19). Detta är ju ett råd som kommer att gälla tills det finns ett vaccin. Troligen finns det vaccin om ca. 10 månader har jag hört. Detta betyder alltså att barn till föräldrar som gamla (75-100) inte får umgås på minst tio månader? Hur tror ni att det kommer att påverka föräldrar och barn och barnbarn? Min morsa mår redan dåligt och saknar familjen. Jag mår bra men vet inte hur jag mår om ett par månader.
Är din mamma mer än 75 år gammal?
Citera
2020-04-16, 00:16
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Är din mamma mer än 75 år gammal?
Nej. Varför denna fråga?
Citera
2020-04-16, 00:18
Medlem
rätt skönt att slippa se dom om jag skall vara ärlig, nu har jag en sjukt bra ursäkt att slippa.
Citera
2020-04-16, 00:34
Bannlyst
Citat:
Kolla från 1:09:20. Där har du källan till de tio månaderna.
https://youtu.be/AxFRA6MJBjs

Ok, lycka till med livet!
Citera
2020-04-16, 01:26
Citat:

Regelbundna telefonsamtal el. liknande? Det är vad det är tyvärr... Mina familjemedlemmar är ganska självständiga, så vi klarar oss bra så länge vi kan prata med varandra.
Senast redigerad av raa310 2020-04-16 kl. 01:30.
Citera
2020-04-16, 09:45
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Jag förstår din oro. Många äldre lider redan av ensamhet i och med att barnen skaffar familj, vännerna börjar gå bort, och att de själva med åren blivit fysiskt och psykiskt tröttare och inte längre orkar vara drivande i jakten på socialt umgänge. Och så nu det här. Att bli sittande i sin ensamhet dag efter dag, ibland med känslan av att ens liv ändå ligger bakom en, kan driva en in i depressionen och i värsta fall självmordstankar.

Mitt tips är att hålla regelbunden kontakt. När du ringer så avsätt en rejäl stund till samtalet och var "närvarande", lyssna på henne, fråga hur hennes väninnor mår, hur det gick med bullarna hon sa att hon skulle baka osv. Även om du egentligen inte bryr dig, så försök verkligen att lyssna. Be henne om råd, få henne att känna sig betydelsefull. Ett fem minuters pliktsamtal kan få vem som helst att känna sig som en börda.

Är hon bekväm med videosamtal så kör gärna på det. Att se sina anhöriga ger en känsla av närhet.

Tveka inte att skicka sms mellan samtalen. En bild på ungarna. En vårblomma. Vad som helst som får henne att känna sig delaktig och ihågkommen.

Har du möjlighet att gå en promenad med henne så gör det. Det är viktigt för henne att komma ut under trygga former, se något annat än hemmets väggar, se att livet fortfarande pågår. Och det ger dig en stund att få vara med henne också. Tänk på att hålla avstånden. Det är bättre att vara försiktig än efterklok.

Men ja. Det påverkar människor att vara isolerade. Samtidigt kan det nog finnas något positivt i det. Det är så lätt att vardagen rullar på och dagar och veckor går utan kontakt. Och så en dag är de borta. Nu har vi alla en chans att visa omtanke om våra anhöriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in