2020-04-15, 11:42
Medlem
Tjena

En kamrat till mig har uppfunnit en mojäng (jag ska inte gå in på detaljer då jag inte vill bryta några regler) att använda vid träslöjd. Den är miljövänlig, rätt enkel och i allmänhet en rätt trevlig pryl och jag vill gärna hjälpa honom med hans business trots att jag personligen är helt jävla ointresserad av slöjd.

Vad jag undrar är hur man går tillväga för att t.ex. förmå skolor att köpa in produkten? Går man till Skolverket eller till individuella skolor eller hur gör man egentligen?

Andra tips är också varmt välkomna.
Citera
2020-04-15, 11:57
Medlem
Med tanke på att skolverket inte är huvudman får någon skola så vore det ganska meningslöst.

Om han inte har patent på det så kan det vara en ide att ta patent, isht om risken finns att någon annan tar och tillverkar mojängen istället. Skall han sälja den till någon så blir han ju illa tvungen att berätta för den presumtive köparen vad det är för mojäng.

Jag har ingen erfarenhet av sån här försäljning, men skulle gissa att man dels bör rikta sig till dels slöjdlärare som kan se fördelen med mojängen, men även inköpsansvarig på skolan (om det inte rör sig om samma person).

Om mojängen är av sådant pris att den faller under offentlig upphandling så är det kanske inte så lönt att rikta sig mot "statliga" skolor. Hur funkar offentlig upphandling egentligen om det man vill upphandla omfattas av patent?
Citera
2020-04-15, 16:53
Medlem
1335991s avatar
Gå via kommunens upphandlare, borde kunna hittas via Google.
Citera
2020-04-20, 13:50
Medlem
Tala med någon slöjdlärare, som gillar mojängen (jag saknade själv alltid just mojänger i träslöjden bland alla sågar, hyvlar, vrängar och sandpapper, så det låter som en bra idé). Han vet nog vem man ska prata med om vad som behöver upphandlas, det gör han ju själv vid behov. Formellt är det någon kommunal upphandlingschef, men de vet ingenting eftersom de köper allting, så det är upp till slöjdläraren att övertyga vederbörande.

Upphandling sköts av varje enskild kommunal skola. Det finns kommunalt centrala policies för upphandling, men de följs mycket sällan eftersom väldigt få upphandlare känner till dem. Som försäljare kan du aldrig bryta mot lagen om offentlig upphandling, det kan bara den upphandlande parten göra. Om mot förmodan en skola i fråga skulle känna till att kommunen har en beloppsgräns för när upphandling måste göras offentligt, istället för direkt som i att gå till Coop och köpa kaffebröd, så erbjud dem en abonnemangsform (=leasing, avbetalning) så att beloppsgränsen inte överskrids något enskilt år. Annars är offentlig upphandling också lätt som en plätt, ingen annan kommer ju att lägga konkurrerande bud eller ens känna till upphandlingen. 10 000-tals olika enheter, förvaltningar o.s.v. upphandlar ju massor av saker varje dag och det finns ingen översikt eller sammanställning eller granskning alls.

Inkompetensen och korruptionen i kommunal upphandling är bottenlös. Vilken grundskoleelev som helst skulle utföra det en kommunal upphandlingschefs arbete väldigt mycket hederligare och mer kompetent direkt på rak arm. Det är en mycket lukrativ marknad som omsätter 10 000-tals kr per invånare om året. Vad du än tror är ett skäligt pris, femfaldiga det!
Senast redigerad av Covid-is-mental 2020-04-20 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in