• 3
  • 4
2020-04-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Tack för alla bra svar! Efter många om och men kommer jag serva bilen själv. Vet precis hur en service går till så själva arbetet är jag inte orolig över. Det var mest med den där servicestämpeln, men skiter faktiskt i den nu.

Det jag kommer göra är att byta motorolja, oljefilter, kupé filter, luftfilter och kanske nya tändstift men vi får se angående det.

Vart är bäst/billigast att beställa delarna tycker ni? Autodoc har jag hört gott om. Tänkte mig Trodo först.. Mekonomen lär vara dyra?!

Autodoc eller massvis av svenska varianter med 24 i namnet. Bara att jämföra priser. Brukar funka att googla en pryl så får du upp massa shoppar och deras priser. Frakten kan påverka totalpriset så jämför slutpriset.
Citera
2020-04-16, 23:54
Medlem
Citat:
Tack för alla bra svar! Efter många om och men kommer jag serva bilen själv. Vet precis hur en service går till så själva arbetet är jag inte orolig över. Det var mest med den där servicestämpeln, men skiter faktiskt i den nu.

Det jag kommer göra är att byta motorolja, oljefilter, kupé filter, luftfilter och kanske nya tändstift men vi får se angående det.

Vart är bäst/billigast att beställa delarna tycker ni? Autodoc har jag hört gott om. Tänkte mig Trodo först.. Mekonomen lär vara dyra?!

släng in ett bränslefilter där blir kanon. autodoc är bra
Citera
2020-04-16, 23:55
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerbroed
Autodoc eller massvis av svenska varianter med 24 i namnet. Bara att jämföra priser. Brukar funka att googla en pryl så får du upp massa shoppar och deras priser. Frakten kan påverka totalpriset så jämför slutpriset.
752 kr inkl frakt landade priset på hos autodoc.
Ska dock kolla instruktionsboken imorrn om vilken viskositet jag behöver på oljan innan jag beställer.
Citera
2020-04-17, 00:00
Medlem
Citat:
752 kr inkl frakt landade priset på hos autodoc.
Ska dock kolla instruktionsboken imorrn om vilken viskositet jag behöver på oljan innan jag beställer.

samt om du har mineral eller helsyntet.
Citera
2020-04-17, 00:10
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
släng in ett bränslefilter där blir kanon. autodoc är bra
Tänkte på bränslefilter också ja, inte så svårt att byta så lika bra att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
samt om du har mineral eller helsyntet.
Exakt, tack!! Renault rekommenderar ELF vet jag.
Citera
2020-04-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Service innebär lite inspektion också förstås och slitage som bilprovningen inte skulle bry sig om kan påträffas dvs saker som gör bilen sliten men inte trafikfarlig. Jag har en Volvo och när jag servade den på aukt verkstad kunde de påtala slitna bussningar, bromsklossar som var på väg att ta slut men ännu var ok och liknande som bilprovningen aldrig nämnde.

Men i slutänden började jag serva bilen själv efter den fyllde tio år, jag tyckte inte längre deras inspektioner var värde 3000 kr för ett oljebyte jämfört med 800-900 kr inkl lyfthyra och material för att göra det själv. På besiktningen brukar jag påtala om jag märkt något knas med bilen eller fråga om de märkte något som var på väg att börja ta slut. Många besiktningsförrättare brukar vara bra på att berätta om de hittar något knas.

Sen får man komma ihåg gemene man inte har något större bilintresse, den ska starta och rulla från punkt A till B utan knussel, och knussel ska åtgärdas utifrån symptom, inte utifrån att bilen skulle kunna vara bättre än den är om man bara si och så. Har försökt "hjälpa" alldeles för många familjemedlemmar och vänner med deras bilar med saker som de inte alls uppfattar som problem.

Men jag är nyfiken på vad det är man missar om man inte servar bilen enligt dig. Jag tycker service är ett måste för stämplarnas skull på en ny bil, men en halvdyr lyx på en äldre bil. Om någon luras så är det oftast kunden, ett exempel är en släkting med en 7 år gammal Volvo där serviceavtalet kostar 700 kr/mån dvs 8400 kr/år, där inga intervalltillägg hittills gjorts. Bara dyrt för att den rullar 2000 mil/år, vilket är mindre än 3000 milaintervallet mellan servicerna. Obegripligt för mig iallafall.

Bilprovningen kollar väll visst bussningar? Fick tips sist att jag behövde byta de bakre i närtid, då de började bli slitna. Dock ingen ombesiktning på det.
Citera
2020-04-17, 20:23
Medlem
Själv. En tredjedel av priset och en timmas jobb. Är du inte rik så gör det själv
Citera
2020-04-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Bilprovningen kollar väll visst bussningar? Fick tips sist att jag behövde byta de bakre i närtid, då de började bli slitna. Dock ingen ombesiktning på det.

Japp, dåliga bussningar kan även ge ombess. Är man petig med att hålla bilen i toppskick osv kan man även be att få veta lite extra saker som är på gång eller värt att veta. Tex bussningar som börjar bli dåliga men inte är allvarligt. Besiktning är bra mycket bättre och billigare än den eventuella kontrollen som görs i samband med en service. Vill man inte få föreläggande så kan man även göra en informell kontroll, samma som en bestiktning men ingen rapport till myndigheten.
Citera
2020-04-20, 18:28
Medlem
Colloidals avatar
Har fått fram ur instruktionsboken vad jag behöver för vätskor.
Motoroljan är 10W40 5L. Ska ta bort kylarbehållaren och rengöra den då det är tjockt slam där i på kanten. Färgen på glykolet nu är röd men söker jag på kylarvätskan som det står i instruktionsboken så är den grön. Ska det inte alltid vara samma färg? Typen är Glaceol RX Type D.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in