2020-04-14, 15:21
Medlem
RickRozays avatar
Jag sitter på facebook marketplace och blocket.se och har kontakt med flera säljare om en elektronikpryl jag vill köpa för cirka en tusen kronor.
Hittills har jag inte stött på någon säljare som är peppad på att använda blocketpaketet eller payson.
Jag antar att dom vill genomföra det som en gammaldags affär där jag betalar i förskott (trots att Polisen.se säger att man aldrig ska göra det med privatpersoner) och dom verkar tappa intresse när jag tar upp det.
Kontakten blir mer sporadisk, dom tar tid på sig, och jag blir otålmodig för att jag vill ha min jävla grej.

Vad fan är problemet?
Senast redigerad av RickRozay 2020-04-14 kl. 15:28.
Citera
2020-04-14, 15:36
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag sitter på facebook marketplace och blocket.se och har kontakt med flera säljare om en elektronikpryl jag vill köpa för cirka en tusen kronor.
Hittills har jag inte stött på någon säljare som är peppad på att använda blocketpaketet eller payson.
Jag antar att dom vill genomföra det som en gammaldags affär där jag betalar i förskott (trots att Polisen.se säger att man aldrig ska göra det med privatpersoner) och dom verkar tappa intresse när jag tar upp det.
Kontakten blir mer sporadisk, dom tar tid på sig, och jag blir otålmodig för att jag vill ha min jävla grej.

Vad fan är problemet?
Problemet är att om villkoren inte passar får du hitta en annan säljare. Finns ingen skyldighet att tillmötesgå dina krav. Det är dessutom inte din 'jävla grej' förrns du ingått ett avtal med säljaren. Eftersom de flesta kunder går med på förskottsbetalning finns det i dagsläget ingen anledning till att krångla med payson.
Citera
2020-04-14, 15:45
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Problemet är att om villkoren inte passar får du hitta en annan säljare. Finns ingen skyldighet att tillmötesgå dina krav. Det är dessutom inte din 'jävla grej' förrns du ingått ett avtal med säljaren. Eftersom de flesta kunder går med på förskottsbetalning finns det i dagsläget ingen anledning till att krångla med payson.
Jag förstår att det inte finns en skyldighet och har inte uttryckt missförstånd om det heller, men det rör sig samtidigt om MINA PENGAR och jag vore väl en idiot om jag lät mig bedras bara för att utbudet är begränsat.

Jag vet inte om momentet 22 uppfattades av dig, men det har och göra med att köparen riskerar att förlora en betydande summa pengar men säljaren har en bekant, IQ-befriad inställning om att min förlust inte är särskilt allvarlig.
Senast redigerad av RickRozay 2020-04-14 kl. 15:49.
Citera
2020-04-14, 16:03
Medlem
Blocketpaket samt payson är till nackdel för säljaren, väldigt enkelt för säljaren att förlora vara och pengar om en köpare är smart och illvillig. Hade ALDRIG sålt en vara med de tjänsterna och har sett flera gånger hur personer blivit brända när de sålt dyrare objekt med dessa tjänster. Behöver självklart inte vara så men risken går helt klart över till säljaren om man använder dessa tjänster
Citera
2020-04-14, 16:17
Medlem
Citat:
Jag förstår att det inte finns en skyldighet och har inte uttryckt missförstånd om det heller, men det rör sig samtidigt om MINA PENGAR och jag vore väl en idiot om jag lät mig bedras bara för att utbudet är begränsat.

Jag vet inte om momentet 22 uppfattades av dig, men det har och göra med att köparen riskerar att förlora en betydande summa pengar men säljaren har en bekant, IQ-befriad inställning om att min förlust inte är särskilt allvarlig.

Och säljaren riskerar att förlora en massa om du efter att du fått varan kontaktar paypal eller blocket och säger att paketet var tomt.

Varför ska säljaren ta den risken om han kan välja en annan kund?
Citera
2020-04-14, 16:47
Medlem
RickRozays avatar
Fan vad ni är oärliga. Det har hänt här och var att någon blivit blåst på blocketpaketet och payson men att det händer så ofta att dom metoderna inte är tjänliga är en ren jävla lögn.
Citera
2020-04-14, 18:30
Medlem
Citat:
Fan vad ni är oärliga. Det har hänt här och var att någon blivit blåst på blocketpaketet och payson men att det händer så ofta att dom metoderna inte är tjänliga är en ren jävla lögn.

Bara finna dig i läget, börja sätt dig själv i den sitsen att du vill sälja en telefon..
Vilket sätt hade du tagit betalt på?

Sluta grina som en barnunge, åk antagligen och köp vara direkt i handen. Eller skit i det.
Citera
2020-04-14, 19:12
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Bara finna dig i läget, börja sätt dig själv i den sitsen att du vill sälja en telefon..
Vilket sätt hade du tagit betalt på?

Sluta grina som en barnunge, åk antagligen och köp vara direkt i handen. Eller skit i det.
Med betaltjänsten? Skulle känna mig extremt trygg med det.
Citera
2020-04-14, 19:18
Medlem
Citat:
Med betaltjänsten? Skulle känna mig extremt trygg med det.

Även om mottagaren rapporterar att den fick en sten i sitt paket?
Citera
2020-04-14, 19:46
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
6. Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens

6.1 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Köparen har reklamerat i rätt tid kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.

6.2 Om Köparen och Säljaren inte kan komma överens trots att Säljaren inom 24 timmar från uthämtande av returpaketet har invänt mot innehållet i returen till Köparen och Blocket kommer Blocket att hantera situationen genom att kontakta Köparen och Säljaren. När Blocket kontaktar Köparen eller Säljaren har de 5 dagar på sig att återkomma med svar till Blocket.

6.3 Om Köparen eller Säljaren inte följer de svarstider som anges i Villkoren respektive i Rockers allmänna villkor för Köpare respektive Säljare försitter part sin potentiella rätt i frågan.

6.4 För att betalning till någon av parterna ska kunna ske efter att Blocket pausat betalning måste något av följande uppfyllas:

6.4.1 Säljaren godkänner att betalning sker till Köparen,

6.4.2 Köparen godkänner att betalning sker till Säljaren,

6.4.3 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är grundlös. Betalning sker då till Säljaren,

6.4.4 Blocket bedömer att Köparens invändning om att varan väsentligt avviker från vad parterna kommit överens om är korrekt och Köparen returnerat varan till Säljaren. Betalning sker då till Köparen,

6.4.5 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är grundlös. Betalning sker då till Köparen,

6.4.6 Blocket bedömer att Säljarens invändning mot innehållet i returen är korrekt. Betalning sker då till Säljaren, eller

6.4.7 Säljaren eller Köparen tillhandahåller Blocket en lagakraftvunnen dom eller beslut som anger vem som har rätt till betalningen.

Slutsatsen är att säljaren ÄR skyddad av blocketpaketet. Mottagaren måste returnera varan korrekt för att få sina pengar tillbaka. Om du får en tegelsten lär det väl vara uppenbart att du blivit bedragen och om du är uppriktig lär blocket bedöma att du har rätt och betalning sker då till dig.

Skulle det bli en rättslig fråga så fryser blocket pengarna tills domen har fallit, och sålänge säljaren varit uppriktigt lär det inte finnas någon risk att betalningen sker till mottagaren, eller fel parti.

ÄR NI NÖJDA NU, FLASHBACK?
Senast redigerad av RickRozay 2020-04-14 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in