Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
Tror egentligen att kyrkan stängt ute Jesus, även hans riktiga läror. Kyrkan skulle inte kunna acceptera Jesus om han skulle infinna sig i kyrkan idag. Jesus skulle vara ett direkt hot mot kyrkostrukturen. Precis på samma sätt som han va ett hot mot kyrkostrukturen på hans tid. Det tydligen samma verklighet än idag.
Detta faller på frågan: väljer du kyrkan eller Jesus?
Denna fråga är bara ett alternativ när man på något sätt tänkt utanför kyrkans indoktrineringar men inte ens en tanke för de som fortfarande är sovande inom dessa indoktrineringar. Och om man försöker väcka upp dem så förnekar de allt man säger. De är, för sig själva, osynligt sinnes-fängslade i tro.
Tror inte att Jesus ville ha det såhär. Tror att han snarare vill att alla hans lärjungar och följare skall ha en direkt inre kontakt med honom genom vilket sinnes-förnyelsen, helgelseprocessen, händer. Men denna kontakt ersätts nu med kyrkans indoktrineringar, med tro.
Så det finns väl ingen chans att Jesus skulle vara närvarande i kyrkan idag om människor ändå stänger honom ute genom kyrkans egen tro?
Kan du tänka dig vad jag försöker säga här?
Du menar att jag ska välja pest eller kolera? Vi lever väl för böfvelen på 2000-talet och behöver ingen vidskepelse eller nån religion grundat på bronsåldern i mellersta östern.
Varför skulle jag välja en kyrka som vill bestämma hur jag ska tänka när jag tänker bättre själv?
Varför skulle jag välja en figur som ingen vet nåt om annat än vad folk generationer senare skrivit om i ett syfte som inte har med Jesus att göra? Det finns betydligt bättre moderna auktorieter om man nu skulle haförlorat att tänka själv.
Pest eller kolera? Hmmm, låt mej se...