Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-13, 12:22
Medlem
Sugen på du nytt it projekt och gillar att laga mat. Tänkte därför på en att som underlättar matlagning. Finns det redan eller vilka funktioner skulle ni vilja ha i en sådan app?

Inget med massa recept, det finns redan i mängder?

Du kan kommer på är ex
Kunna starta flera olika timers
Konvertera ex en amerikansk cup till dl eller matsked
Omvandla mängd till vikt och tvärt om? Ex ex 50g riven ost eller en dl riven ost (obs bara exempel)

Värdelös idé eller har ni idéer vad ni vill ha i en sådan matlagningsapp?
Citera
2020-04-13, 12:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Sugen på du nytt it projekt och gillar att laga mat. Tänkte därför på en att som underlättar matlagning. Finns det redan eller vilka funktioner skulle ni vilja ha i en sådan app?

Du kan kommer på är ex
Omvandla mängd till vikt och tvärt om? Ex ex 50g riven ost eller en dl riven ost (obs bara exempel)

Finns redan i Google home. Med röststyrning och allt.
Citera
2020-04-13, 12:26
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Du kan kommer på är ex

Finns redan sidor som erbjuder detta med flera timers. Men du får fortsätta klura så kommer du nog på något vettigt.
Citera
2020-04-13, 12:29
Medlem
senaps avatar
En mycket god idé (för oss som inte vill krångla med webbläsaren)!
Citera
2020-04-13, 12:39
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Jag tror jag vet en funktion som inte finns, att få veta vad som händer om jag tillsätter en extra ingrediens i matlagningen, bakkemi typ. Salt ger t ex deg seghet om det blandas i rätt. Socker höjer smak i rätt mängd. Möjligheten att skapa egna kulinariska katastrofer och kunna skylla på appen efteråt.
Citera
2020-04-13, 12:42
Medlem
Asså, jag har länge tänkt en idé på det här området. En stor robot som lagar maten, det enda du ser till är att det finns i lagret produkterna. Sen ska det komma ut i en lucka, kanske en god kött bit och sallad med potatis. När du ätit färdigt ställer du tallriken där, och den diskar av sig själv. Det är något som får vara slut giltiga målet, och är något som är rätt avancerat.

Till en början, en app där du kan göra allt. Allt i en o samma app, som berör din mat. Någon form av hälso mat app, där du kan räkna kalorier. En väldigt avancerad sådan. Sen något som ska syncas med kylskåpet, skafferiet. Vad har du hemma? Okej dubhade 2 ägg hemma men för att göra den här måltiden som du lagt in som planering i appen så måste du köpa in 4 ägg till. Automatiskt läggs det i kundvagn på ICA online eller något. Som sedan kommer hem till dig. Du behöver nt själv räkna ut, okej hur många ägg ska jag ha. I appen ska det finnas oändligt med recept. Men du ska även själv kunna skapa din som integrerar med appen och systemet. Om ngn annan i familjen går och tar ett ägg från kylskåpet så ska det synas i appen. Den personen får då genom sin mobil, eller en skärm man har på kylskåpet trycka in jag tog ett ägg. Det kan komma upp på skärmen NEJ lägg tillbaka ägget. Det ska användas ikväll för att laga mat och en ny leverans med ägg kommer inte hinna komma.

Ja lite enkelt sagt, men jag hjälper dig gärna och tillsammans kan vi kanske göra en stor planering på hur allt kan funka. Rätt avanceratm, men inte lönt att göra något annat. Det ska vara bättre än alla andra tjänster o då behövs något likt det.
Citera
2020-04-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns redan i Google home. Med röststyrning och allt.

Dock har långt ifrån alla en Google home.

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Finns redan sidor som erbjuder detta med flera timers. Men du får fortsätta klura så kommer du nog på något vettigt.

Vilken använder du?

Citat:
Ursprungligen postat av senap
En mycket god idé (för oss som inte vill krångla med webbläsaren)!

Vilken webbsida brukar du använda, eller du kanske menar att du inte använder någon för att det är för krångligt. Några fler idéer?

Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag tror jag vet en funktion som inte finns, att få veta vad som händer om jag tillsätter en extra ingrediens i matlagningen, bakkemi typ. Salt ger t ex deg seghet om det blandas i rätt. Socker höjer smak i rätt mängd. Möjligheten att skapa egna kulinariska katastrofer och kunna skylla på appen efteråt.

Typ ett lexikon? Låter som en bra idé.
Citera
2020-04-13, 13:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Dock har långt ifrån alla en Google home.

Långt ifrån alla har heller inte något man kan köra appar på..
(Google home/google assistent finns också i nyare Androidmobiler, röststyrt. Annars kostar en Google home från bara 300 spänn). Jäkla bra mojäng, styr nästan allt hemma med systemet.

I köket (vid matlagning) tar den tid, räknar upp recept med instruktioner, omvandlar mått etc. etc. Byter till och med kanal på kökstv:n eller läser upp nyheterna, kör Spotify, YT, allt samtidigt som den håller koll på matlagningen.

Allt hands-free, så man kan ha händerna till att laga mat med. Innan google home använde jag en padda. Inte alls lika bra, den blev också kladdig i bland (ofta) av maten.

Så ska du göra en app, se då till att den har röststyrning och talsyntes.
Citera
2020-04-13, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Allt hands-free, så man kan ha händerna till att laga mat med. Innan google home använde jag en padda. Inte alls lika bra, den blev också kladdig i bland (ofta) av maten.

Så ska du göra en app, se då till att den har röststyrning och talsyntes.

Detta.
Röststyrning är jätteviktigt för att kunna starta/starta om timers.
Citera
2020-04-15, 12:18
Medlem
Nationbots avatar
Citat:

Du kan kommer på är ex

Nåt jag kan tänka mig är en app hur man förklarar hur råvaror blir beroende på temperatur och stek och ugnstid, koktid (med bilder). Dvs texturen och smaken man vill uppnå om man kanske skulle söka på broccoli eller hur man bäst använder ugnen, spisen för olika råvaror tillsammans iblandat som en gryta eller stuvning, gratäng, bröd. Så inget blir under över- kokt, stekt, eller bakat grillat relativt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in