2020-04-13, 02:55
Medlem
LyssnaSvampenTalars avatar
Tjenare, för några år sedan åkte jag in på sjukhus för att jag vaknade upp med en extremt smärtfylld frätande känsla i magen och jag spydde flera gånger, innan det hände hade jag haft en mild frätande känsla i magen och sura uppstötningar i några/nån vecka innan det, men anledningen varför jag lägger upp det här är 1: för att jag gärna vill veta vad det var som hände den morgonen. Så som jag har uppfattat det så utvecklades min magkatarr till magsår men jag har ingen aning. Och 2: Det har börjat hända igen jag kan gå en vecka med dom milda symptomen och en vecka utan det verkar komma och gå som det vill, jag är mest orolig att jag ska vakna upp med sånna grova smärtor igen. Och det verkar som om att alla blandar ihop magkatarr, dyspepsi och magsår med varandra. Har även läst om allt det här på flera olika hemsidor och det är samma sak där, de verkar som att dom blandar ihop alla diagnoserna med varandra.
Citera
2020-04-13, 03:19
Medlem
Jag har upplevt att mina magsmärtor som kunde hålla i sig i 16-18h i sträck (ja man funderar på att ta livet av sig efter det, man duschar 30 gånger i varmt vatten för att få paus i smärtan i några sekunder) kunde gå över om jag stoppade i mig laxeringsmedel. Sådana där tabletter man stoppar in i röven, sedan 15-20 min senare kommer skiten ur. Och smärtan var som botad. Har fungerat två gånger nu den senaste tiden och haft problemet med magsår i över 12år.

Kan alltid vara värt att testa att se om du upplever förbättring efter laxeringsmedel.
Citera
2020-04-13, 09:08
Medlem
KlappMungons avatar
Dyspepsi är en beskrivande diagnos som innebär smärta och obehag i epigastriet (översta delen av magen i mitten). Ibland beror det på något som har med magsyra att göra, ibland beror det på motorikstörningar eller stress eller vad som helst.

Magkatarr används väl ungefär på samma sätt av patienter.

Magsår är något som kontateras om man tittar ner i magsäcken och verkligen ser att det finns ett sår i slemhinnan i magsäck eller tolvfingertarm.

På din beskrivning låter det som att din dyspepsi/magkatarr skulle kunna vara orsakad av esofagit (inflammation i matstrupen). Om det läcker tillbaka magsyra upp i matstrupen blir den imflammerad eftersom den inte är gjord för att vara i kontakt med magsyra.

Kör med Gaviscon efter maten och ta Omeprazol i ett par veckor så blir det antagligen bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in