• 1
  • 2
2020-04-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Uppenbarligen finns personer som fakturerar sitt AB via EF och de gör det knappast bara för att det är kul. Har du några egna idéer som svar på OP:s fråga?

Så det finns en humoraspekt på att skicka fakturor till sig själv? Roliga typsnitt eller kanske lite knasiga rubriceringar?
Citera
2020-04-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Så det finns en humoraspekt på att skicka fakturor till sig själv? Roliga typsnitt eller kanske lite knasiga rubriceringar?
Inget särskilt begripligt svar på OP:s fråga. Ska jag tolka det som att du inte har några egna idéer i ämnet?
Citera
2020-04-16, 13:51
Medlem
Citat:
Inget särskilt begripligt svar på OP:s fråga. Ska jag tolka det som att du inte har några egna idéer i ämnet?

Jag svarade dig, inte TS. TS har fått svar av mig i tråden.
Du har fått frågor om dina inlägg. Svara på dem istället vetja!
Citera
2020-04-16, 16:46
Medlem
@ardathbey, jag har citerat dina viktigaste inlägg i tråden nedan. Antingen är det följdfrågor utan svar, avfärdande av förslag och tankar om varför man skulle fakturera AB via EF. Du har inte givit några bra skäl eller förslag på fördelar med att fakturera sitt AB via egen EF.

Om du har svarat i tråden och jag har missat det så ber jag dig att länka till eller citera inlägget. Jag vill gärna veta vilka andra skäl det finns.

Citat:
Är det någon sorts royalty som hon fakturerar AB för?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Låter som svepskäl. Lönehanteringen i ett AB när det gäller en enda person är hur enkel som helst, dessutom källskatt för varje utbetalningstillfälle, inte en estimering vid årets början som sällan stämmer.
I en EF vet du heller inte riktigt ur mycket som är disponibelt för uttag eftersom beskattningen sker på resultatet, som inte är klart förrän året passerat.

Skulle vara intressant att veta vad en sådan faktura innehåller, det skall ju finnas substans i det som faktureras även om det ofta är svårt att kontrollera i efterhand.

Citat:
Instämmer. Dessutom ska moms redovisas på två håll för varje faktura. Låter lite bökigt.

Citat:
Så det blir mindre administration med en faktura som ska bokföras två gånger (en för utställaren och en för mottagaren) med varsin momsredovisning än administrationen av en löneutbetalning?
Och vad är det för den delen som faktureras?

Vad för sorts lån skulle det handla om i sammanhanget, som tarvar en enskild firma (som inte egentligen juridiskt kan låna ut till sig själv)?

Citat:
Att egenavgifterna är lägre än arbetsgivaravgifterna stämmer generellt, men lägre avgifter mellan 61 och 65 är nog borttaget.
Att rådda två verksamheter (EF och AB) låter som mer administration än att rådda en verksamhet.
Att fakturera för en arbetsinsats från EF till eget AB kan gå bra men är lite komplext, se bl.a: https://www.tidningenkonsulten.se/ar...nskilda-firma/
En fåabägare kan väl ha ett privat abonnemang och ta ut kostnadsersättning om företagsabonnemang är kostsamt?
Citera
2020-04-16, 17:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Skälet är rimligen att man i ett AB kan spara pengar skattebilligt (endast bolagsskatt) medan allt överskott beskattas ungefär som lön i EF. Rimligen görs detta under en övergångsperiod när man håller på att lägga ner EF och gå över till AB, men har kontrakt och liknande kvar i EF som inte kan flyttas över utan måste få löpa på.
Citera
2020-04-17, 12:35
Medlem
Citat:
@ardathbey, jag har citerat dina viktigaste inlägg i tråden nedan. Antingen är det följdfrågor utan svar, avfärdande av förslag och tankar om varför man skulle fakturera AB via EF. Du har inte givit några bra skäl eller förslag på fördelar med att fakturera sitt AB via egen EF.

Om du har svarat i tråden och jag har missat det så ber jag dig att länka till eller citera inlägget. Jag vill gärna veta vilka andra skäl det finns.

Jag har gett en länk som handlar om att fakturera för en arbetsinsats från EF till eget AB.
Jag har berättat att egenavgifterna generellt är lägre vid överskott i EF än löneutbetalning från AB.

Du har skrivit att "Med EF går det att låna pengar, vilket inte är tillåtet i ett AB.
- Lägre sociala avgifter i en EF för personer 61–65 år (osäker på om detta gäller fortfarande, infon jag hittade är från 2011).
- Möjlighet att ha billigare abonnemang för mobil m.m. "

Den första punkten har du fått frågor på, men inte besvarat.
Den andra punkten är inte längre aktuell.
Den tredje punkten får du gärna utveckla
Senast redigerad av ardathbey 2020-04-17 kl. 13:07.
Citera
2020-04-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Skälet är rimligen att man i ett AB kan spara pengar skattebilligt (endast bolagsskatt) medan allt överskott beskattas ungefär som lön i EF. Rimligen görs detta under en övergångsperiod när man håller på att lägga ner EF och gå över till AB, men har kontrakt och liknande kvar i EF som inte kan flyttas över utan måste få löpa på.

Varför är det lämpligt att flytta resultat från AB till EF i den situationen?
Citera
2020-04-17, 15:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Varför är det lämpligt att flytta resultat från AB till EF i den situationen?

För att du kan då behålla dem i AB mot ca 21-22 % skatt istället för att ta ut dem till uppåt 60-65 % skatt i EF. Om du ändå ska använda pengarna i verksamheten är det ju mycket bättre. I ABt kan du på sikt ta ut dem skattebilligt genom utdelning också.
Citera
2020-04-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
För att du kan då behålla dem i AB mot ca 21-22 % skatt istället för att ta ut dem till uppåt 60-65 % skatt i EF. Om du ändå ska använda pengarna i verksamheten är det ju mycket bättre. I ABt kan du på sikt ta ut dem skattebilligt genom utdelning också.

Men en faktura från EF till AB blir ju en intäkt i EF och kostnad i AB?
Citera
2020-04-17, 15:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Men en faktura från EF till AB blir ju en intäkt i EF och kostnad i AB?

Haha, läste TS nu igen efter ditt inlägg - hade helt missuppfattat tråden. Trodde det handlade om att fakturera enskilda firman från AB..
Citera
2020-04-17, 21:35
Medlem
Citat:
Jag har gett en länk som handlar om att fakturera för en arbetsinsats från EF till eget AB.
Jag har berättat att egenavgifterna generellt är lägre vid överskott i EF än löneutbetalning från AB.

Du har skrivit att "Med EF går det att låna pengar, vilket inte är tillåtet i ett AB.
- Lägre sociala avgifter i en EF för personer 61–65 år (osäker på om detta gäller fortfarande, infon jag hittade är från 2011).
- Möjlighet att ha billigare abonnemang för mobil m.m. "

Den första punkten har du fått frågor på, men inte besvarat.
Den andra punkten är inte längre aktuell.
Den tredje punkten får du gärna utveckla
Tredje punkten ang. mobilabonnemang: i en EF får man fortfarande ha privata mobilabonnemang som går på ca hälften av motsvarande företagsabonnemang. Åtminstone var skillnaderna så stora när jag startade för tio år sedan. Men ska abonnemanget ägas av ett AB måste det vara ett företagsabonnemang. När jag startade kostade privatabonnemang 199 kr/mån medan företagsabbet gick på 319 ex moms. Din fråga (inte påstående) ifall det går att göra avdrag: ja det borde kanske gå men med risk för extra administration, men någon som kan avdragsförfaranden kan ge ett mer insatt svar.

Du har ”besvarat” flera frågor med motfrågor eller lagt in ”nog” i dina svar. Eftersom jag är en ordmärkande och jobbig jävel tolkar jag det som att du inte är säker på informationen du lämnar. Och då har jag inte heller betraktat uppgifterna som svar på frågorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in