2020-04-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
Rensa cache och data för kameraappen och starta om telefonen.
Gör samma sak med Whatsapp och ominstallera appen.

Gjort detta redan. Men problemet är att direkt när man startar kameran eller öppnar Whatsapp appen och ska ta QR scanna koden på datorn så är ikonen som ser ut som 2 vattendroppar automatiskt aktiverad. Den gör så kameran blir suddig.

Vet inte vad i helvete denna ikon finns till för!!! Så jävla irriterade och störande!!
Citera
2020-04-11, 16:53
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Gjort detta redan. Men problemet är att direkt när man startar kameran eller öppnar Whatsapp appen och ska ta QR scanna koden på datorn så är ikonen som ser ut som 2 vattendroppar automatiskt aktiverad. Den gör så kameran blir suddig.

Vet inte vad i helvete denna ikon finns till för!!! Så jävla irriterade och störande!!

Kommer inte ihåg just nu vad dessa droppar står för. Ring Samsungs support på 0771-numret.
Citera
2020-04-11, 16:55
Har du 2 kameror på baksidan? Det kan vara så att wide än gled kameran (3 droppar) fungerar bra, men att den andre (2 droppar) är skitig eller skadad.
Citera
2020-04-11, 16:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Testat men funkar inte. Problemet är att när man sätter på kameran så är den suddig direkt(p.g.a att ikonen till höger som ser ut som 2 vattendroppar är aktiverad! Man måste ändra till ikonen till höger som ser ut som 3 st vattendroppar. Då funkar kameran.

Någon som vet hur i hevlete man tar bort denna jävla ikon med 2 st vattendroppar? Den förstör ju bara och så jävla irriterande! Förstår inte ens syftet!! Ifall det går att på något sätt göra så när man öppnar kameran,att ikonen med 3 vattendroppar öppnas automatiskt så kommer det funka att scanna in koder!

Torka ren "linsen" med en handduk/näsduk (REN GIVETVIS!) för du har kanske något skit/klet på linsen. Se också till att du inte sitter i en "kolgruva" när du scannar, ljus hjälper när det gäller fotografering..

Jag har storebrodern Samsung A50, den har inga problem alls dylikt du upplever med din A40.

(Du kan givetvis också råkat ut för ett måndagsexemplar..)
Citera
2020-04-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Torka ren "linsen" med en handduk/näsduk (REN GIVETVIS!) för du har kanske något skit/klet på linsen. Se också till att du inte sitter i en "kolgruva" när du scannar, ljus hjälper när det gäller fotografering..

Jag har storebrodern Samsung A50, den har inga problem alls dylikt du upplever med din A40.

Telefonen är helt ny. Problemet är inte i kameran eller linsen på utsidan. Utan i inställningarna. När man öppnar kameran så är ikonen som ser ut som 2 vattendroppar aktiverad. Den gör så kameran blir suddig automatiskt.

När man byter till andra ikonen brevid som ser ut som 3 vattendroppar så funkar den bra.

Men problemet är när jag öppnar whatsapp appen och försöker skanna in QR koden genom appen så öppnas kameran och ikonen som ser ut som 2 vattendroppar är automatiskt aktiverad(och den gör så bilden blir suddig och det inte går att skanna in QR koden). Där är problemet
Citera
2020-04-11, 17:37
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Telefonen är helt ny. Problemet är inte i kameran eller linsen på utsidan. Utan i inställningarna. När man öppnar kameran så är ikonen som ser ut som 2 vattendroppar aktiverad. Den gör så kameran blir suddig automatiskt.

När man byter till andra ikonen brevid som ser ut som 3 vattendroppar så funkar den bra.

Men problemet är när jag öppnar whatsapp appen och försöker skanna in QR koden genom appen så öppnas kameran och ikonen som ser ut som 2 vattendroppar är automatiskt aktiverad(och den gör så bilden blir suddig och det inte går att skanna in QR koden). Där är problemet

Problemet är således, precis som du säger, appen Whatsapp. Den är inte kompatibel med kameran.
Gällande kamerainställningarna bör du ringa supporten. Om agenten inte vet svaret ska du fråga om det finns någon L2:a på plats.
Citera
2020-04-11, 17:43
Medlem
Citat:
Problemet är således, precis som du säger, appen Whatsapp. Den är inte kompatibel med kameran.
Gällande kamerainställningarna bör du ringa supporten. Om agenten inte vet svaret ska du fråga om det finns någon L2:a på plats.

Problemet är kameran i telefonen. Inställningarna. Kontakta Samsung men de hade ingen aning om vad problemet var. De bad mig att ta bild på skärmen och maila dem,så skulle de undersöka saken närmare.
Citera
2020-04-11, 17:46
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Problemet är kameran i telefonen. Inställningarna. Kontakta Samsung men de hade ingen aning om vad problemet var. De bad mig att ta bild på skärmen och maila dem,så skulle de undersöka saken närmare.

Ok. Då kommer det dröja ett litet tag innan du får svar. Men bollen är i rullning. Bra.
Citera
2020-04-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Är du säker på att din telefon har qr scanning inbyggt i sig?
Vet att några telefoner inte har den funktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Testa ta hem en QRapp och se om det går bättre då?

Citat:
Rensa cache och data för kameraappen och starta om telefonen.
Gör samma sak med Whatsapp och ominstallera appen.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Har du 2 kameror på baksidan? Det kan vara så att wide än gled kameran (3 droppar) fungerar bra, men att den andre (2 droppar) är skitig eller skadad.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Här har jag tagit printscreen på hur det ser ut.

Denna bild visar hur det ser ut när jag öppnar kameran:

http://www.bilddump.se/bilder/202004....226.7.231.jpg

Denna bild visar hur det ser ut när jag öppnar Whatsapp appen och försöker skanna in QR koden. Som ni ser är den suddig och vägrar skannas in:

Förstår ni vad problemet är? Har suttit med detta i flera timmar utan framgång.
Citera
2020-04-11, 18:06
Medlem
Citat:

Denna bild visar hur det ser ut när jag öppnar Whatsapp appen och försöker skanna in QR koden. Som ni ser är den suddig och vägrar skannas in:

Är kameran suddig hela tiden
Citera
2020-04-11, 18:06
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:

Det sitter inget skyddsplast för kameran?
Om inte det så ser det ut som kameran verkligen är ur fokus har du testat ändra runt på inställningarna?
Typ stängt av hdr eller kollat om någon fokus inställning är på/av?
Citera
2020-04-11, 18:08
Medlem
Citat:

Kanske kan man styra kameran med datorn om telefonen är ikopplad i den om du förstår hur jag menar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in