Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Färga kommuner i olika färger. Typ valresultat i Sverge och Usa med mera. Hoppas det var tydligt.
Jag behöver med Sverigekartan visa vilka kommuner jag har gjort affärer med där jag tex markerar Gävle kommun med blått färg som betyder (Här har jag varit)
Konkret exempel finns i denna länk
https://politologerna.wordpress.com/2018/10/18/var-i-landet-har-partierna-sina-valjare/
Hade du bifogat den direkt - i första inlägget - hade jag sagt dig direkt att det där löser du inte själv.
De jobbar som jag - de använder illustrator, samma karta som jag använda...
Skalan är för liten för att paint/photoshop ska fungera (även om massor med folk här kommer hävda att det visst går - men tro mig det går inte, det kommer se ut som en påse skit. Många är dock nöjda med det och funkar det för dem så visst...).
En kommun som BURLÖV är en pixel - och det går inte att fylla den men något i ett fotoredigeringsprogram. Det blir bara skit av det, speciellt som kontrasten till intilliggande "ofyllda" kommuner (Lomma - som är en pixel den också) är oebefintlig, och den avgränsande linjen (kommungränsen som är aningen ljusare) är väldigt "gles".
I illustrator är varje kommun en egen definierad polygon som man kan markera som en SLUTEN bana och fylla med valfri färg nästan oavsett hur liten den är. Och kommungränserna är också EN enda figur - inte bana - för det är i grunden Sverige (en bana) där alla kommuner är urstansade och då får man en figur. Dock är alla banor slutna. När man sedan klistra in denna i photoshop och gör den så stor man vill för att sedan spara ur som .jpg, .gif eller vad man vill så blir det som du ser i din länk. Men det går inte att redigera den i exempelvis photoshop om man vill lägga till eller dra ifrån färger på kommunerna. Då återgår man till illustrator och gör allt där.
Här är en karta där man NÄSTAN skulle kunna använda den metod du vill:
https://www.regionfakta.com/skane-lan/
Men du ser också hur liten del av landet (om än den viktigaste delen av alla) det landskap utgör...
Att jag använder Skåne är för att det finns många väldigt små kommuner där och det är där problem med din idé finns.
Så svaret är: Illustrator