Citat:
Ursprungligen postat av system
Kort förklarat:
Du har gjort en färg i tre färgrymder: PMS, RGB och CMYK
Om du sparat ditt RGB-objekt med en vettig profil, typ "Adobe RGB (1998)" och inkluderat denna, så ska skrivaren själv anpassa färgen från den profilen till sin egen profil.
PMS-färgen kan det bli värre med om inte skrivarens mjukvara har ett PMS-bibliotek.
CMYK-objektet kan bli en svårare nöt, detta då du redan specificerat hur de fyra färgerna ska blandas, och skrivaren därför blandar precis som du sagt. Att omvandla en CMYK till en annan CMYK blir sällan lyckat, och det är inte alls säkert att det ens går.
Till ovanstående kan tilläggas att PMS-skalan innehåller färger som inte går att återge i CMYK överhuvudtaget.
Vilken PMS har du använt?
Helt rätt jag har matchat en färg för de olika färgrymderna. I Illustrator under "Working Spaces" har jag profilerna sRGB IEC61966-2.1 och för CMYK: Coated FOGRA39 (ISO 12647-2:2004).
Jag tror varken min egna skrivare hemma eller jobbets har något Pantone bibliotek. Ska dock kolla innan jag säger bu eller bä.
Mitt arbetsflöde har i stora lag sett ut som följande:
Jag började med att skapa ett dokument i CMYK i Illustrator. Därefter matchade jag Pantone färger till CMYK och RGB utifrån den fysiska Pantone Bridge färgkartan. När jag sedan sparade ner Illustrator-filen till pdf och tittade på den i Mac eller iPad visades färgerna helt fel. Det visade sig att den inte kunde (eller inte ville?) visa pdf-filen i CMYK (Logiskt egentligen, men PC kan ju visa?). Jag konverterade då dokumentet till RGB. Alla färger behöll sin rätta färg (tidigare innan jag hade koll på arbetsflödet för att matcha färger märkte jag att färger kunde ändras när jag bytte rymd). När jag nu sparade filen på nytt i RGB rymden och kollade den konverterade pdf-filen såg färgerna bra ut igen på Mac och iPad.
Jag måste kolla vad det var för Pantone färg jag använt. Återkommer imorgon med den biten imorgon.
Tack för era svar så här långt!