2012-09-20, 21:15
Medlem
systems avatar
Kort förklarat:
Du har gjort en färg i tre färgrymder: PMS, RGB och CMYK

Om du sparat ditt RGB-objekt med en vettig profil, typ "Adobe RGB (1998)" och inkluderat denna, så ska skrivaren själv anpassa färgen från den profilen till sin egen profil.

PMS-färgen kan det bli värre med om inte skrivarens mjukvara har ett PMS-bibliotek.

CMYK-objektet kan bli en svårare nöt, detta då du redan specificerat hur de fyra färgerna ska blandas, och skrivaren därför blandar precis som du sagt. Att omvandla en CMYK till en annan CMYK blir sällan lyckat, och det är inte alls säkert att det ens går.

Till ovanstående kan tilläggas att PMS-skalan innehåller färger som inte går att återge i CMYK överhuvudtaget.

Vilken PMS har du använt?
Citera
2012-09-20, 21:15
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capsyl
Hmm jag testade skrivaren hemma nu och den skriver ut bättre. Men Telenor loggan är fortfarande helt olik den man ser på skärmen och är van vid att se på tryck.

Hur funkar det egentligen, skrivs brevpapper etc ut direkt på tryckeriet istället för att låta kunder göra egna i t ex Word? Om nu inte "vanliga" skrivare klarar av att skriva ut ordentligt.

Det finns ingen Pantone likande ICC profil att använda sig av? Ska man ha specifika profiler för varje skrivare kommer det ju aldrig gå!

På tryckeri använder man inte utskrifter, man trycker i fyrfärg ( till exempel), med ett raster för varje färg. Man färgseparerar då bilden först, så du får en rastrerad förlaga för varje ren färg.
Då krävs både korrekt färgrymd, korrekt raster att läsa in i PS för separeringen och fullt kalibrerad kedja för kolla på skärmen.

//Brute
Citera
2012-09-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Berätta mer om vad du använder för färgrymd och profil i PS för filen du skriver ut.

Antingen använder man färgprofiler, vilket kräver en del kunskap och ordning & reda, inklusive hel kedja kalibrerad.
Eller så gör man den enkla vägen, vilket oftast ger bäst resultat om man inte är helt insatt i proceduren:

Kör full RGB färgrymd i filen och skriv ut den så, då överlåter du till skrivaren att konvertera den fulla färgrymden (RGB) till sin inbyggda fabriksinbyggda färgprofil för CMYK-utskriften.
Får du då skillnader mellan den utskrivna bilden och vad du ser på skärmen, så kalibrerar du om skärmen tills du ser ungefär detsamma på skärmen.

Testa först med naturliga foton, natur- och t ex ansiktsfoton, så du kan känna igen en normal återgivning av hudtoner. Se till att bilden är i full RGB och skriv ut. Kolla nu om det ser ok ut på både bildskärm och utskrift (glättat papper).

Om skrivaren ger kass resultat på naturliga bilder utskrivna från full RGB, så får du kolla att du har installerat mjukvara för skrivaren som ger dig möjlighet att ställa in utskriftsinställningar och justera färgstyrningen.

Lite lustigt att det är just grafiska manualer du skall skriva ut.

//Brute

Tanken är egentligen inte att skriva ut hela manualen utan testa och se hur dom tänkta färgerna ser ut på vanligt matt papper

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
På tryckeri använder man inte utskrifter, man trycker i fyrfärg ( till exempel), med ett raster för varje färg. Man färgseparerar då bilden först, så du får en rastrerad förlaga för varje ren färg.
Då krävs både korrekt färgrymd, korrekt raster att läsa in i PS för separeringen och fullt kalibrerad kedja för kolla på skärmen.

//Brute

Jag tror jag förstår. Men borde man inte vara ganska säker då man utgått från en Pantone färg som är matchad med en likvärdig nyans i CMYK och RGB genom Pantone färgkartan? På dom fysiska färgproverna i Pantone Bridge finns det både prover för bestruket och obestruket papper. Vissa matchningar funkar bra och andra inte alls.

Blir inte slug på hur en vanlig skrivare hos en svensson fungerar och tänker. Borde inte ovanstående matchningar vara nog?
Senast redigerad av Capsyl 2012-09-20 kl. 23:30.
Citera
2012-09-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kort förklarat:
Du har gjort en färg i tre färgrymder: PMS, RGB och CMYK

Om du sparat ditt RGB-objekt med en vettig profil, typ "Adobe RGB (1998)" och inkluderat denna, så ska skrivaren själv anpassa färgen från den profilen till sin egen profil.

PMS-färgen kan det bli värre med om inte skrivarens mjukvara har ett PMS-bibliotek.

CMYK-objektet kan bli en svårare nöt, detta då du redan specificerat hur de fyra färgerna ska blandas, och skrivaren därför blandar precis som du sagt. Att omvandla en CMYK till en annan CMYK blir sällan lyckat, och det är inte alls säkert att det ens går.

Till ovanstående kan tilläggas att PMS-skalan innehåller färger som inte går att återge i CMYK överhuvudtaget.

Vilken PMS har du använt?

Helt rätt jag har matchat en färg för de olika färgrymderna. I Illustrator under "Working Spaces" har jag profilerna sRGB IEC61966-2.1 och för CMYK: Coated FOGRA39 (ISO 12647-2:2004).

Jag tror varken min egna skrivare hemma eller jobbets har något Pantone bibliotek. Ska dock kolla innan jag säger bu eller bä.

Mitt arbetsflöde har i stora lag sett ut som följande:
Jag började med att skapa ett dokument i CMYK i Illustrator. Därefter matchade jag Pantone färger till CMYK och RGB utifrån den fysiska Pantone Bridge färgkartan. När jag sedan sparade ner Illustrator-filen till pdf och tittade på den i Mac eller iPad visades färgerna helt fel. Det visade sig att den inte kunde (eller inte ville?) visa pdf-filen i CMYK (Logiskt egentligen, men PC kan ju visa?). Jag konverterade då dokumentet till RGB. Alla färger behöll sin rätta färg (tidigare innan jag hade koll på arbetsflödet för att matcha färger märkte jag att färger kunde ändras när jag bytte rymd). När jag nu sparade filen på nytt i RGB rymden och kollade den konverterade pdf-filen såg färgerna bra ut igen på Mac och iPad.

Jag måste kolla vad det var för Pantone färg jag använt. Återkommer imorgon med den biten imorgon.

Tack för era svar så här långt!
Citera
2012-09-21, 11:54
Medlem
Jag testade ändra typ av Pantone färg. Nu skriver skrivaren ut mycket mer likt. Nu använder jag Pantone 279. Kollar jag färgkartan stämmer den ganska bra överens med utskriften för obestruket papper (279U) men matchningen för rutan bredvid som är 279UP (Vad är Uncoated Process?) så lirar inte den alls med 279U?

Så vad är Uncoated Process? När används den?
Citera
2012-09-21, 14:00
Medlem
Läste nyss in mig på att Uncoated process är färgerna blandade med cyan, magenta, gul och svart istället för en dekorfärg. Ok, jag är med så långt. Men borde inte då min skrivare skriva ut färgen mer likt 279UP istället för 279U? Som det är nu så liknar den 279U vilket är bra. Men frågan är när den kommer se ut som 279UP? För den matchar ju inte alls med 279U?

Måste vara snurrigt för er som läser, jag hoppas ni har en fysisk Pantone färgkarta ni kan kika i för att förstå mig bättre
Citera
2012-09-21, 19:55
Medlem
smash-s avatar
Hallå där!

Undrar om någon kunnat hjälpa mig att fixa ihop en logga till ett företag. Gärna i tema med lastbil som namnet på företaget "kommer ur" eller vad man skall säga. Med ett snyggt textsnitt. Hade varit bra om den kunnat vara i transperant så man kan använda den på olika färg bakgrunder.

Kan gärna ta vad namnet skall vara vi PM.
Citera
2012-09-21, 22:51
Medlem
Brutes avatar
Åter igen. Släpp det där med pantonefärgerna tills du kontrollerat att din skrivare är någorlunda korrekt inställd och kalibrerad.
Det gör du genom att ta ett vanligt färgfoto, t ex naturfoto och ett ansiktsfoto, så att du kan känna igen naturliga färger.
Du betraktar fotot på din bildskärm, vilken alltid visar RGB färgrymd. Om du uppfattar naturen och ansiktet så som du är van att se de i verkligehten, så skriver du sedan ut fotona till din skrivare på glossy papper. (Närmast att jämföra med bildskärm) Du låter med andra ord skrivaren själv göra omvandlingen från fotots RGB färgrymd till sin egen fabiksinbyggda skrivaranpassade profil i SMYK-färgrymden som skrivaren använder.

Nu jämför du skrivarens glossyutskrift med fotona på bildskärmen.
Om det är avvikelser på t ex hudtoner så justerar du inställningarna på skrivare/bildskärm.

Bildskärmen justerar du gamma-inställningar/färgtemp och du kan även söka efter kailibreringsprogramvara. I bland är det endast bildskärmens intensitet/kontrast du behöver justera.
Vid kalibrering kan du spara ner din egen bildskärms icc-profil som visar just din rgb-profil.

Det är först efter du fått ordning på dessa saker som du kan börja läsa in dig på tryckfärger så som t ex Pantone/RAL etc.

//Brute
Citera
2012-09-22, 14:16
Medlem
Ja köpte ganska nyligen en skärm som är fabrikskalibrerad (http://www.dustinhome.se/product/5010330369/dell-u2410-ultrasharp-24-wide-tft-black/) men antar att jag behöver kalibrera den igen då dom inte vet vad jag sitter i för miljö eller?

Det som är mest frustrerande är att majoriteten av vanliga användare aldrig kalibrerat sina skärmar. Inte heller sina skrivare. Jag är inte tillfreds med att det ser bra ut på min skärm och på min skrivare genom diverse kalibreringar. Ser det inte ut som jag tänkt hos andra är det menlöst. Det är sällan något kommer skrivas ut med en vanlig skrivare, det kommer jag låta tryckeriet sköta. Men man kan ändå inte låta bli att bli snopen när man ser skillnaderna vid utskrift.
Citera
2012-09-23, 22:12
Medlem
Hej! Eftersom jag tyvärr inte har några kunskaper på Photoshop alls vänder jag mig till er. Är det någon här som kan tänka sig lägga 5 minuter på att göra en logga till mig? Jag vill att det ska stå "iSladd" på den, andra krav har jag inte.

Tack!
Citera
2012-09-24, 08:50
Medlem
JaHetrInteKlasKents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
Hej! Eftersom jag tyvärr inte har några kunskaper på Photoshop alls vänder jag mig till er. Är det någon här som kan tänka sig lägga 5 minuter på att göra en logga till mig? Jag vill att det ska stå "iSladd" på den, andra krav har jag inte.

Tack!
http://i48.tinypic.com/51ptgj.jpg

Citera/PM:a mig om du vill ändra något eller vill ha filen som vektoriserad EPS.

Ha en bra dag.
Citera
2012-09-27, 05:30
Medlem
Någon som känner för att hjälpa till och göra en logga åt vår musikförening DALARIFF?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in