2010-11-05, 13:01
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindblowing
Varför PSD? Det kan man ju inte använda som bild på det viset, men …
Det beror på vad du menar med ”det viset”.

Vid grafisk produktion fungerar psd alldeles utmärkt, om man står ut med att filerna är lite tyngre än vad de skulle varit vid andra filformat.
Citera
2010-11-05, 13:12
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
… Däremot är EPS-formatet på väg att försvinna i trycksammanhang (har inte utvecklats på många år), och många ersätter det med PDF-formatet, eller faktiskt AI-formatet i många fall, eftersom det numer är "PDF-kompatibelt". EPS-formatet har dessutom dåligt stöd för färghantering.

De enda tillfällen när man blir tvungen att spara objektgrafik i EPS-format är om man skall skicka filen till någon som sitter i en väldigt gammal version av QuarkXpress, eller om man skall göra en fasadskylt, och firman som skall skära ut den sitter med ett gammalt system som inte klarar något annat än EPS.
Eps-filer (om vi pratar vektorbilder) bjuder dock på en stor fördel jämfört med .ai: den monterade bilden innehåller bara synlig bilddata. Detta är inte fallet med .ai-filer som istället visar dokumentytan, oavsett var själva illustrationen är placerad eller hur stor den är.

Om detta beror på själva filformatet eller om importalternativen bjuder på fler möjligheter ska jag låta vara osagt, men med eps-filer monteras bilderna mycket enklare. Tycker jag.
Citera
2010-11-05, 13:58
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Eps-filer (om vi pratar vektorbilder) bjuder dock på en stor fördel jämfört med .ai: den monterade bilden innehåller bara synlig bilddata. Detta är inte fallet med .ai-filer som istället visar dokumentytan, oavsett var själva illustrationen är placerad eller hur stor den är.

Om detta beror på själva filformatet eller om importalternativen bjuder på fler möjligheter ska jag låta vara osagt, men med eps-filer monteras bilderna mycket enklare. Tycker jag.

Det där beror på att InDesign, dumt nog, monterar AI-filer med "trimbox" (hela sidan) som standardbox istället för "artbox" som det borde vara. Det kan man dock ändra i importalternativen, och i fortsättningen när man monterar en AI-fil så kommer InDesign ihåg inställningen, så man kan kryssa ut importalternativrutan igen.

Det beror alltså inte på filformatet i sig, utan mer InDesigns grundinställningar.

EPS-formatet har bara stöd för en box. Den brukar kallas "boundingbox", och Illustrator definierar den, klokt nog, efter "artboxen" från AI-formatet, d.v.s. endast synlig bilddata.
AI-formatet, och PDF-formatet, har stöd för fem boxar (I storleksordning: "artbox", "trimbox", "bleedbox", "cropbox", och "mediabox").

EDIT: Kanske skall tillägga att man på svenska brukar kalla "trimbox" för "sidstorlek" (eller "beskuren sidstorlek"), "bleedbox" för "utfall", "cropbox" för "instruktionsmarginal" och "mediabox" för "pappersstorlek" (utskriftspapprets storlek).
Senast redigerad av ei96byod 2010-11-05 kl. 14:04.
Citera
2010-11-05, 14:13
Medlem
systems avatar
Citat:
Det där beror på att InDesign, dumt nog, monterar AI-filer med "trimbox" (hela sidan) som standardbox istället för "artbox" som det borde vara. Det kan man dock ändra i importalternativen, och i fortsättningen när man monterar en AI-fil så kommer InDesign ihåg inställningen, så man kan kryssa ut importalternativrutan igen.

Det beror alltså inte på filformatet i sig, utan mer InDesigns grundinställningar.

EPS-formatet har bara stöd för en box. Den brukar kallas "boundingbox", och Illustrator definierar den, klokt nog, efter "artboxen" från AI-formatet, d.v.s. endast synlig bilddata.
AI-formatet, och PDF-formatet, har stöd för fem boxar (I storleksordning: "artbox", "trimbox", "bleedbox", "cropbox", och "mediabox").

EDIT: Kanske skall tillägga att man på svenska brukar kalla "trimbox" för "sidstorlek" (eller "beskuren sidstorlek"), "bleedbox" för "utfall", "cropbox" för "instruktionsmarginal" och "mediabox" för "pappersstorlek" (utskriftspapprets storlek).

Detta var mycket intressant. Tackar.

Av detta kommer då en följdfråga. Kan man ändra detta importalternativ globalt, så att det alltid gäller vid nya Indesign-dok? Jag lyckas tyvärr inte hitta någon sådan inställning själv (i CS4).
Citera
2010-11-05, 14:51
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Detta var mycket intressant. Tackar.

Av detta kommer då en följdfråga. Kan man ändra detta importalternativ globalt, så att det alltid gäller vid nya Indesign-dok? Jag lyckas tyvärr inte hitta någon sådan inställning själv (i CS4).

Inställninge ÄR global. Det gäller för alla nya dokument (och gamla också, tror jag.).
Citera
2010-11-05, 20:05
Medlem
systems avatar
Där hör man. Tack, ska testa.

(Mod, förlåt för sidodiskussion som blev OffT).
Citera
2010-11-07, 14:20
Medlem
gottmospahedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindblowing
Varför PSD? Det kan man ju inte använda som bild på det viset, men absolut skulle jag rekomendera att behålla psd filen... annars är bästa att göra loggan i illustrator och vectorgrafik och spara i EPS-format så kan du använda loggan rätt långt... men ja det beror ju på hur seriös man är

Fick en känsla av att han inte vet hur man använder illustrator! PDF-format vore ju överlägset bäst.
Citera
2010-11-08, 14:16
Medlem
Citat:
Jag håller med dig om att det är bäst att göra loggor i objektgrafik, i exempelvis Illustrator, men om han nu redan gjort en logga i Photoshop som han vill trycka, så är det inget fel att spara som PSD. Alla layoutprogram idag kan montera PSD-filer utan problem (ja, även QuarkXpress).

För framtiden är det dock bra om han gör om sin logga i Illustrator, helt klart. Däremot är EPS-formatet på väg att försvinna i trycksammanhang (har inte utvecklats på många år), och många ersätter det med PDF-formatet, eller faktiskt AI-formatet i många fall, eftersom det numer är "PDF-kompatibelt". EPS-formatet har dessutom dåligt stöd för färghantering.

De enda tillfällen när man blir tvungen att spara objektgrafik i EPS-format är om man skall skicka filen till någon som sitter i en väldigt gammal version av QuarkXpress, eller om man skall göra en fasadskylt, och firman som skall skära ut den sitter med ett gammalt system som inte klarar något annat än EPS.

Intressant, tackar för informationen.
Citera
2010-11-09, 12:04
Medlem
Sevenfoldeds avatar
Hej!

Jag är i akut behov av att få bandets logga vektoriserad. Då jag själv är totalt hjärndöd när det kommer till Photoshop och Illustrator så hoppas jag att någon skulle vilja hjälpa mig med detta. PM:a gärna om ni kan tänkas ställa upp, vet inte hur ofta jag hinner kolla till tråden.

Tack på förhand!
Citera
2010-11-09, 12:22
Medlem
Hibernaculums avatar
Textramsor är roligare
Citera
2010-11-09, 12:51
Medlem
mevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Jag gjorde ett exempel på en bild, så som jag brukar göra!
http://img641.imageshack.us/img641/3289/havcopy.jpg

1. gör en fyrkantig markering i hörnet
2. ctrl-t högerklicka välj warp så kan du dra upp kanten
3. markera formen med pen-tool kopiera till nytt lager
4. fyll med vit
5. Lagerstil- Dropshadow, gradient overlay

Finns säkert många sätt att göra detta på! Söker du på page curl så hittar du en del!

Hur markerar du enbart fliken, något tips? Smått omöjligt på svartvita bilder utan att rita in med freehand markering eller maskering.
Citera
2010-11-10, 01:37
Medlem
fingerlarvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Någon som vill hjälpa med en logga?
Tänker ha ett E (som i Emil) och L (som i Laura), som tillsammans bildar ett härta.
Funderat på att rotera E.et horizontal så det blir som en 3:a
Sedan lyckas stoppa ihop dom så det bildas ett hjärta, men så att man ändå ser att det är ett L och ett E eller liknande.
Någon som kan hjälpa skissa upp detta? :s

Lite snabbt ihopkok, lite.. "modern" stil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in