2005-03-17, 11:57
Medlem
BUSH™s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbonow
BUSH, Riktigt otroligt snyggt, gör det något ifall jag norpar logon från dig?

Jag ska också dra upp en sida med en film som har en kristen musik i bakgrunden (sån där tro på gud och allt löser sig låt) och så visar jag naturkatastrofer

Självklart får du norpa den!

Hallelujah!
Citera
2005-03-17, 22:46
Bannlyst
Fy va bra den är :P

Hemsidan är på g också.. Om 2 månader ligger den uppe
Citera
2005-04-15, 21:52
Medlem
snirkelsnorkels avatar
Logotypeförädling

Jo nu är det så att jag går i en skola.

Denna skola roar sig med att trycka upp egna, långärmade, übervarma tröjor. Det är inte bra. För varje år dör det flera stackars undernärda elever av att de bir för varma, eller av att klasskamraterna antingen dränker varandra i diverse svettvätskor eller kvävs av varandras dofter och odörer.

Min skola har nämligen mycket dålig luftkonditionering. Detta i kombination med mycket stora fönster, massvis med testosteronstinna, kåta, söndersminkade elever och en varm vår/försommardag är en mycket hemsk upplevelse, nästan tagen direkt ur någon riktigt läskig film.

Jag vill inte bli en av dem, jag bär gasmask och skyddutrustning varje dag.
Men lik förbannat vill jag ha ett klädesplagg med skolans logga på. Dock ett plagg som inte ska steka mig under min skyddsutrustning.

Nu kommer substansen i detta inlägg:

Jag kontaktade überstyrelsen på skolan (rektorn himself) och frågade ungefär så här: "Får jag pressa ut skolans logga på något ?"

Han svarade ungefär, men bara approximalt, så här "Nej."

Men jag ska ha en sådan där förbannad, egenproducerad t-shirt att stoltsera med. Lösningen som jag kommit på är:

Eftersom jag ej får använda den exakta loggan för skolan så förädlar jag den innan jag trycker. Dock förädlar jag den så lite att det inte syns på långt håll.

Exempel : Skolans logga är en fyrkant i mitten av en cirkel. Jag lägger dit fyra mycket fina stjärnor i fyrkantens alla sex hörn, och krussidullar lite med teckensnittet. Är det här min logotype nu?

Min fråga blir alltså: Är det lagligt att göra så här med någons logga, att rita sin egen, nästan identiska, version och sedan använda den hur mycket man vill till vad man vill?
Citera
2005-04-15, 23:20
Medlem
galen_indies avatar
Det är lungt sålänge loggan inte är upphovsrättskyddad.
Citera
2005-04-16, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
Exempel : Skolans logga är en fyrkant i mitten av en cirkel. Jag lägger dit fyra mycket fina stjärnor i fyrkantens alla sex hörn, och krussidullar lite med teckensnittet. Är det här min logotype nu?

Förstår inte riktigt, hur många hörn brukar dina fyrkanter ha? Eller så är det jag som är full, och då är skämtet på mig...

Mer on topic: Det har väl något med verkshöjd att göra säkert, har du gjort så mycket ändringar att den kan uppfattas som ditt eget verk så är det klart, du kan simma lugnt. Men annars får du väl se om de stämmer dig, vilket jag knappast tror de gör för någon sådan här skitsak
Citera
2005-04-16, 13:23
Medlem
snirkelsnorkels avatar
jo....men han rektorn sa ju att "nej det får du inte, vi låter endast använda loggan i väldigt sparsamma fall..." fast någon upphovsrätt vet jag inte om det ligger över loggan....

och dessutom : vart går gränsen för att det ska se ut som om det är mitt verk

fast jag tror jag ska trycka ut en t-skjorta än då..... som sagt "stämm mig!"
Citera
2005-04-16, 13:36
Bannlyst
Oavsett om loggan är upphovsrättsskyddad eller inte så torde det falla under privatkopieringsrätten? Så, sålänge man gör tshirten för eget bruk och inte säljer borde det inte vara olagligt.
Citera
2005-04-16, 15:48
Medlem
überlords avatar
Gör du EN tröja till dig själv som du inte säljer vidare till någon
så är det inte olagligt. du kan göra 100 tröjor till dig själv sålänge det inte
går att bevisa att du skall sölja dom vidare.

på detta sättet kan du trycka precis vad du vill
sålänge du har det för eget bruk och inte gör någon profit på det.

ha så kul nu och se till att rektorn blir ordentligt sur på dig när han ser
tröjan som du givetvis skall ha på dig på skolfotot osv.

börjar rektorn jävlas med dig förklara bara hur stolt du är
över att gå i den skolan du går i och vill visa det för hela världen.

ha så kul nu.
Citera
2005-04-17, 11:38
Medlem
snirkelsnorkels avatar
ok...var vad det nu jag skulle säga.....en tröja blir det iallafall....men..va fan var det nu....äh skit samma....
Citera
2005-04-18, 01:14
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snirkelsnorkel
fast jag tror jag ska trycka ut en t-skjorta än då..... som sagt "stämm mig!"
Du kläckte just det bästa förslaget själv. Tryck upp en tröja med skolans logga, och sen med texten "Stäm mig då för fan!"
Citera
2005-04-18, 16:31
Medlem
snirkelsnorkels avatar
ja fan! det var ju en sketabra idé!
Citera
2005-05-04, 21:15
Bannlyst
typsnitt till logo vad tycker ni?

Här är logon, (den inte inte färdig på långa vägar). Jag vill bara veta vad ni tycker om typsnittet. Det kommer vara till min hemsida som säljer kläder
Tog = kläder på engelska

tog logo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in