Jo nu är det så att jag går i en skola.
Denna skola roar sig med att trycka upp egna, långärmade, übervarma tröjor. Det är inte bra. För varje år dör det flera stackars undernärda elever av att de bir för varma, eller av att klasskamraterna antingen dränker varandra i diverse svettvätskor eller kvävs av varandras dofter och odörer.
Min skola har nämligen mycket dålig luftkonditionering. Detta i kombination med mycket stora fönster, massvis med testosteronstinna, kåta, söndersminkade elever och en varm vår/försommardag är en mycket hemsk upplevelse, nästan tagen direkt ur någon riktigt läskig film.
Jag vill inte bli en av dem, jag bär gasmask och skyddutrustning varje dag.
Men lik förbannat vill jag ha ett klädesplagg med skolans logga på. Dock ett plagg som inte ska steka mig under min skyddsutrustning.
Nu kommer substansen i detta inlägg:
Jag kontaktade überstyrelsen på skolan (rektorn himself) och frågade ungefär så här: "Får jag pressa ut skolans logga på något ?"
Han svarade ungefär, men bara approximalt, så här "Nej."
Men jag ska ha en sådan där förbannad, egenproducerad t-shirt att stoltsera med. Lösningen som jag kommit på är:
Eftersom jag ej får använda den exakta loggan för skolan så förädlar jag den innan jag trycker. Dock förädlar jag den så lite att det inte syns på långt håll.
Exempel : Skolans logga är en fyrkant i mitten av en cirkel. Jag lägger dit fyra mycket fina stjärnor i fyrkantens alla sex hörn, och krussidullar lite med teckensnittet. Är det här min logotype nu?
Min fråga blir alltså: Är det lagligt att göra så här med någons logga, att rita sin egen, nästan identiska, version och sedan använda den hur mycket man vill till vad man vill?