• 2
  • 3
2020-04-11, 20:33
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Vår bostadsrättsförening har använt s.k. Individuell mätning och debitering (IMD) för medlemmarnas el- och vattenförbrukning. Denna metod har varit momsfri i debiteringen till medlemmarna men strax innan årsskiftet kom ett beslut från Högsta förvaltningsdomstolen som gör att moms ska debiteras medlemmarna. https://www.hsb.se/nyheter/moms-ska-...-individuellt/

Detta är inget direkt problem i debiteringarna framåt. Tidigare elpris var 1,50kr/kWh. Framöver tar vi 1,2kr/kWh i elkostnad och 0,3kr/kWh i moms. Summan blir densamma för slutkonsument.

Nu till problemet: Vi måste retroaktivt debitera för förbrukningen från mars 2018. Det rör sig ju om två år där vi pga den gamla lagtolkningen tagit 1,5kr/kWh i elkostnad och enligt den debiteringen skulle behöva addera 0,375kr/kWh för varje medlems förbrukning retroaktivt. Egentligen vill vi ju bara att de 1,5kr/kWh som medlemmarna betalat ska delas upp i moms och elkostnad men eftersom årsredovisningarna är spikade och genomgått sin revision så menar vår förvaltare att det inte är möjligt. Konsekvenser är att vi måste tvinga våra medlemmar att betala 25% mer i elkostnad än vad de egentligen borde för de senaste två åren. Och inte bara nuvarande medlemmar utan även de som flyttat ut under perioden.

Vi är inte ensamma att hamna i denna sits utan det är många BRF som haft IMD. Någon som hittat en bra lösning på problemet med retroaktiv debitering för IMD-förbrukningen?
.
Senast redigerad av MrWin 2020-04-11 kl. 21:27.
Citera
2020-04-11, 21:10
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Årsredovisningen för år 2018 går inte att ändra, men är årsredovisningen för år 2019 redan underskriven av styrelsen? Om så inte är fallet går den att ändra. Lägg till en bokslutstransaktion där den upplupna kostnaden för momsen på 100000 kr bokförs mot minskade hyresintäkter på elen.

Ni kan höja hyran framdeles för att kompensera det minskade resultatet.
Redan signerad för 2019. Går nog att återkalla eftersom den redan är på posten men jag tror vi står vårt kast här och hanterar det under detta verksamhetsår.
Citera
2020-04-11, 21:10
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Ha en extrastämma där medlemmarna får rösta om de vill att föreningen tar den ekonomiska smällen, med andra ord att medlemmarna gemensamt betalar eller om varje medlem ska betala retroaktivt för sin förbrukning och då de nya medlemmarna slipper den del som skedde före sitt köp.

Knappast, du kommer inte att kunna få igenom en sådan sak. Skicka en räkning till personer som flyttade får två år sedan? Glöm det, jag kan inte se att det rimligen kommer att gå att driva.
Alla kunder (brf medlemmar) har fått en räkning som betalats, att företaget (föreningen) sålt sin vara för billigt och inser det först nu är deras problem, inget dom kan justera prismässigt i efterhand.

Detta blir en ekonomisk smäll för föreningen. Finns inte pengarna för att ordna detta genom kassan blir det till att plocka ut lån och höja avgiften.
Att förvaltaren försöker få er att skicka ut extra räkningar låter absurt, nyinflyttade kan inte hållas ansvariga för tidigare boende och tidigare boende har inga ekonomiska skyldigheter mot er förening.

Som jag tolkar det har föreningen bara tagit rätt betalning av medlemmarna, bara att det bokföringsmässigt inte delats upp i moms och resterande kostnad vilket gjort att föreningen spenderat pengarna som skulle gått till momsen? Eller har jag förstått det fel och ni har betalat in moms på något annat sätt gemensamt genom föreningen? I så fall bör ni kunna få det återbetalt och använda det till att betala den individuella momsen istället.

Edit: Rent redovisningstekniskt bör kan jag se att det är lättare att justera detta i årets redovisning än att försöka få till en rättelse för 2019. Så länge pengarna finns bör inte det vara några konstigheter eftersom domen kom nu.
Senast redigerad av Doubt 2020-04-11 kl. 21:13.
Citera
2020-04-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Som jag tolkar det har föreningen bara tagit rätt betalning av medlemmarna, bara att det bokföringsmässigt inte delats upp i moms och resterande kostnad vilket gjort att föreningen spenderat pengarna som skulle gått till momsen? Eller har jag förstått det fel och ni har betalat in moms på något annat sätt gemensamt genom föreningen? I så fall bör ni kunna få det återbetalt och använda det till att betala den individuella momsen istället.

Edit: Rent redovisningstekniskt bör kan jag se att det är lättare att justera detta i årets redovisning än att försöka få till en rättelse för 2019. Så länge pengarna finns bör inte det vara några konstigheter eftersom domen kom nu.

Om momsen inte specificerats på faktura eller kvitto, har föreningen ändå tagit ut moms på försäljningen av el?
Citera
2020-04-11, 22:08
Medlem
Doubts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om momsen inte specificerats på faktura eller kvitto, har föreningen ändå tagit ut moms på försäljningen av el?

Ur vems perspektiv? Som konsument kan du förutsätta att fakturan innehåller den totala betalningen, inklusive moms. Eftersom momsen är något försäljaren sköter ska du som konsument inte behöva bry dig, du ska få totalkostnaden. Normalfallet är dock att det specificeras på fakturan, du får fråga TS hur deras fakturor ser ut. Jag är faktiskt inte helt säker, men jag tror inte det finns något formkrav på att momsen måste vara specificerad på fakturan, har du med andra ord betalat en faktura som privatperson ska du kunna räkna med att momsen var inräknad.
Men jag tror oavsett hur dom skrivit det så kommer dom att få svårt att driva det mot personer två år tillbaka, jag tror inte dom vinner en sådan tvist.
Senast redigerad av Doubt 2020-04-11 kl. 22:11.
Citera
2020-04-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Ur vems perspektiv? Som konsument kan du förutsätta att fakturan innehåller den totala betalningen, inklusive moms. Eftersom momsen är något försäljaren sköter ska du som konsument inte behöva bry dig, du ska få totalkostnaden. Normalfallet är dock att det specificeras på fakturan, du får fråga TS hur deras fakturor ser ut.
Men jag tror oavsett hur dom skrivit det så kommer dom att få svårt att driva det mot personer två år tillbaka, jag tror inte dom vinner en sådan tvist.

Jag tänker ur föreningens perspektiv mot Skatteverket. Om de får igenom att de tagit ut moms på räkningarna till de boende så borde de kunna gå plus minus noll när de får tillbaka ingående moms på inköpt el (förutsatt att de tagit ut samma som de betalat). I annat fall måste de lägga på moms på redan gjorda försäljningar vilket blir en kostnad.

Att försöka driva in något retroaktivt känns helt meningslöst.
Citera
2020-04-12, 00:12
Medlem
jackflashs avatar
Inte för att vara sån, men varför vända sig till Flashback med en sån här fråga? Är det inte bättre att kontakta Skatteverket eller en jurist?
Citera
2020-04-12, 08:49
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Inte för att vara sån, men varför vända sig till Flashback med en sån här fråga? Är det inte bättre att kontakta Skatteverket eller en jurist?
Främst för att föreningen inte är ensam i denna situation. Det drabbar tusentals bostadsrättsföreningar. Frågan ställs här för att få del av hur andra löst situationen samt att det ger möjlighet för andra föreningar att ta del av frågeställning och eventuella lösningar.

Det är inte heller en rent juridisk fråga. Det är också en diskussion om lämplig och schysst lösning för den retroaktiva debiteringen. Nog för att det kanske är möjligt att debitera utflyttade boende men är det en bra och rättvis metod? Och andra sidan av myntet, om man inte gör det ska alla nuvarande medlemmar eller framtids medlemmar ta kostnaden?
Senast redigerad av Semester 2020-04-12 kl. 08:54.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in