• 1
  • 2
2020-04-10, 21:19
Medlem
Om man ska tro på den andra tråden som det länkats till (om "den mystiske mannen på handels i Göteborg") så handlar detta troligen om en udda kuf som håller sig kvar i universitetsmiljön trots att han borde ha avslutat sina studier för många år sedan.

Generellt tycks det inte vara ovanligt med den här typen av figurer; dvs. ensamvargar, troligen med någon obehandlad neuropsykiatrisk diagnos, som på något vis trivs i universitetsmiljön, och håller sig kvar där år efter år, antigen genom att påstå sig arbeta på någon oavslutad uppsats, eller genom att skriva in sig på olika strökurser med obefintliga antagningskrav.

Jag vet att det funnits en del liknande individer vid Lunds universitet. Nyligen diskuterades t.ex. här på Flashback en märklig man som trakasserade anställda och andra studenter på Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. Det avvikande beteendet brukar väl dock inte gå så långt att det slutar i åtal.
Citera
2020-04-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Om man ska tro på den andra tråden som det länkats till (om "den mystiske mannen på handels i Göteborg") så handlar detta troligen om en udda kuf som håller sig kvar i universitetsmiljön trots att han borde ha avslutat sina studier för många år sedan.

Generellt tycks det inte vara ovanligt med den här typen av figurer; dvs. ensamvargar, troligen med någon obehandlad neuropsykiatrisk diagnos, som på något vis trivs i universitetsmiljön, och håller sig kvar där år efter år, antigen genom att påstå sig arbeta på någon oavslutad uppsats, eller genom att skriva in sig på olika strökurser med obefintliga antagningskrav.

Jag vet att det funnits en del liknande individer vid Lunds universitet. Nyligen diskuterades t.ex. här på Flashback en märklig man som trakasserade anställda och andra studenter på Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet. Det avvikande beteendet brukar väl dock inte gå så långt att det slutar i åtal.

Jo visst är det så. Av min erfarenhet ska man akta sig för folk som är över 30 och läser "en egen examen". Studenter som tappar sin tillhörighet med en klass på ett program går det illa för. Finns många "samhällen i samhället" på universitetet och de som klarar sig är de som håller sig till schemat och framför allt de som går program och inte fristående. De som ska muppa runt i kåren i 5 år är verkligen tragiska, men de som blir ensamvargar som alla och ingen känner, de är fan läskiga.

Kanske läskigast är ensamvargen som håller sig så dold att ingen känner till personen. Till slut är snubben 30-35, CSN är slut och det enda som finns är ett gäng misslyckade kurser och ett hål i CV:t. Fanns ingen förälder som satte stopp och universitetet skiter fullständigt i evighetsstudenterna. Man tycker att "bara jag hade satt den där kursen för 2 år sedan..." (tidsuppfattningen är alltid skev hos psykiskt sjuka) och så flippar man på någon lärare...

Träffat en del galningar på universitetet. Glad att man tog sig igenom och ut i det riktiga livet...
Citera
2020-04-10, 22:15
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Jo visst är det så. Av min erfarenhet ska man akta sig för folk som är över 30 och läser "en egen examen". Studenter som tappar sin tillhörighet med en klass på ett program går det illa för. Finns många "samhällen i samhället" på universitetet och de som klarar sig är de som håller sig till schemat och framför allt de som går program och inte fristående. De som ska muppa runt i kåren i 5 år är verkligen tragiska, men de som blir ensamvargar som alla och ingen känner, de är fan läskiga.

Kanske läskigast är ensamvargen som håller sig så dold att ingen känner till personen. Till slut är snubben 30-35, CSN är slut och det enda som finns är ett gäng misslyckade kurser och ett hål i CV:t. Fanns ingen förälder som satte stopp och universitetet skiter fullständigt i evighetsstudenterna. Man tycker att "bara jag hade satt den där kursen för 2 år sedan..." (tidsuppfattningen är alltid skev hos psykiskt sjuka) och så flippar man på någon lärare...

Träffat en del galningar på universitetet. Glad att man tog sig igenom och ut i det riktiga livet...

Så kallade akademiska övervintrare. De som klamrar sig fast i studentvärlden och fungerar ungefär som vissa idrottsmän - minus drivet - och inte vet vad de ska ta vägen, om de inte pluggar (idrottar) när tiden (idrottskarriären) är förbi.

De tappar hela sin identitet om de släpper greppet om fakulteterna. Och de vågar absolut inte söka ett arbete, då de upplever att de tappar kontrollen.

Ja, den kontroll som krävs för att stövla iväg och sätta sig som en kuf i något hörn och "plugga". Deras sociala alibi är att de "läser". Tragiskt alltihop. Men! Vem är DEN här kufen? Eller, hetssporren?

Jag får ingen feeling alls vilken typ av figur det här skulle kunna vara. Tio stycken lärare som är utsatta. Om det vore en eller max två. Då känns det som en slags mindre konflikt. Men tio stycken?!

Som ett akademiskt korståg emot evigheten. Ett korståg denne superkuf eller hetssporre aldrig går vinnande ur. Det säger sig självt.

Nu vore det högintressant att få veta VEM denne figur är.

Någon som vet?
Citera
2020-04-10, 22:57
Medlem
DirtyJobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Säkert akvariemannen som slutgiltigt flippat.

Det har jag svårt att tro. Den mannen har blivit något av en legend och det har skapats en historia som är så långt ifrån verkligheten. Tycker det är synd att inte fler under alla dessa år sökt kontakt med honom.

Som någon var inne på, en lättkränkt muslim sätter jag mina slantar på.
Citera
2020-04-10, 23:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Det har jag svårt att tro. Den mannen har blivit något av en legend och det har skapats en historia som är så långt ifrån verkligheten. Tycker det är synd att inte fler under alla dessa år sökt kontakt med honom.

Som någon var inne på, en lättkränkt muslim sätter jag mina slantar på.

Kan vara en sådan där "överdängare" också, dvs. en som läser kurs efter kurs och har 1000+ poäng i LADOK. Sådana är oftast jätteknepiga typer, många gånger med skägg och mossiga kläder, dvs. manchester.

Om nu GM står åtalad, torde det väl finnas FUP och övriga protokoll?
Citera
2020-04-20, 21:20
Moderator
Parongatans avatar
Är det verkligen ingen som kan förtälja vem denne individ är? Och vad allt handlar om.

PS. Ni FÅR lov att vara anonyma...
Citera
2020-04-26, 12:20
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Mot bakgrund av att jag arbetat ca 10 år som universitetslärare vågar jag påstå att statistiskt/erfarenhetsmässigt är sannolikheten hög att detta handlar om en person som från början har märkt att han kan/får bete sig hur han vill och omgivningen låter honom hållas utan att säga något. Tvärtom har han säkert skyddats om någon skulle ha protesterat. Han har alltersom tagit ut svängarna mer och mer, men den här gången kanske han gick lite för långt?

Jag såg ditt svar först nu. Sorry.

Jag tror också på din tes. Att ingen har markerat tidigare - tillräckligt. Utan låtit denne individ komma undan genom olika logiska krumbukter. Frågan är bara hur det har kunnat spåra såpass allvarligt att han angripit hela tio personer att dessa valt att göra en polisanmälan. Då måste det ha varit ytterst allvarligt.

Och, frågan är hur allt ser ut idag? Har man kommit någon vart i processen från universitetets sida, genom interna utredningar? Är det fler målsägande i ärendet? Om du hör något från någon kollega, vore det mer än intressant att anonymt höra ungefär vad som inträffat. Och vad det är som utlöst händelsen som fått tio personer att göra en anmäla samtidigt - eller gemensamt?
Citera
2020-04-26, 12:45
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Jag såg ditt svar först nu. Sorry.

Jag tror också på din tes. Att ingen har markerat tidigare - tillräckligt. Utan låtit denne individ komma undan genom olika logiska krumbukter. Frågan är bara hur det har kunnat spåra såpass allvarligt att han angripit hela tio personer att dessa valt att göra en polisanmälan. Då måste det ha varit ytterst allvarligt.

Och, frågan är hur allt ser ut idag? Har man kommit någon vart i processen från universitetets sida, genom interna utredningar? Är det fler målsägande i ärendet? Om du hör något från någon kollega, vore det mer än intressant att anonymt höra ungefär vad som inträffat. Och vad det är som utlöst händelsen som fått tio personer att göra en anmäla samtidigt - eller gemensamt?

Tyvärr saknar jag kännedom om just den här händelsen. Däremot har jag varit med om flera liknande, om än inte så våldsamma, händelser.

Jag satt och rättade tentor, och kunde bara hitta fyra inlämnade ark av en student från en sk särskilt skyddsvärd grupp, men enligt tentavaktens anteckningar skulle sju ark ha lämnats in. Nu var svaren så usla på de inlämnade fyra arken så även om studenten hade skrivit full poäng på de "saknade" tre arken skulle studenten inte nått upp till godkänt i alla fall. Så jag satte betyget underkänt. Och vilket liv det blev. Studenten vände sig till alla instanser, inkl Studentkåren som menade att när administrationen har slarvat bort inlämnade ark ska automatiskt betyget godkänt ges. Så hade det nämligen gått till vid ett par tidigare tillfällen för just den studenten - som alltså hade satt i system att på något sätt lyckas få tentavakten att skriva in fler ark i loggen än vad studenten faktiskt lämnat in.

Efter många turer fick mitt satta betyg underkänt stå kvar genom avgörande av högsta instans. Då smög sig lärare som tidigare varit utsatta för studentens tricks fram till mig och tackade (när ingen annan såg eller hörde). De tyckte att det hade varit så fel och kränkande att behöva ge studenten godkänt när det var så uppenbart att det var fråga om bluff.
Citera
2020-04-26, 22:10
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Tyvärr saknar jag kännedom om just den här händelsen. Däremot har jag varit med om flera liknande, om än inte så våldsamma, händelser.

Jag satt och rättade tentor, och kunde bara hitta fyra inlämnade ark av en student från en sk särskilt skyddsvärd grupp, men enligt tentavaktens anteckningar skulle sju ark ha lämnats in. Nu var svaren så usla på de inlämnade fyra arken så även om studenten hade skrivit full poäng på de "saknade" tre arken skulle studenten inte nått upp till godkänt i alla fall. Så jag satte betyget underkänt. Och vilket liv det blev. Studenten vände sig till alla instanser, inkl Studentkåren som menade att när administrationen har slarvat bort inlämnade ark ska automatiskt betyget godkänt ges. Så hade det nämligen gått till vid ett par tidigare tillfällen för just den studenten - som alltså hade satt i system att på något sätt lyckas få tentavakten att skriva in fler ark i loggen än vad studenten faktiskt lämnat in.

Efter många turer fick mitt satta betyg underkänt stå kvar genom avgörande av högsta instans. Då smög sig lärare som tidigare varit utsatta för studentens tricks fram till mig och tackade (när ingen annan såg eller hörde). De tyckte att det hade varit så fel och kränkande att behöva ge studenten godkänt när det var så uppenbart att det var fråga om bluff.

Jag har hört talas om identiska historier. Där studenter helt uppenbart fuskat, och så småningom blivit påkomna. Och då reagerat med våldsam aggression. Även om det står helt utom allt rimligt tvivel om att de är skyldiga, så mobiliserar de upp en aggressivitet, som om de vore helt oskyldiga.

De blir kränkta på riktigt, eftersom att det finns en mikroskopisk möjlighet att de SKULLE kunna vara helt oskyldiga. Fast exakt samma individer är skyldiga som synden.

Vissa människor tål inte att bli tillsagda. En del inte att bli avslöjade. Andra, arga för absolut ingenting. När något inte går deras väg. Medicinen är att aldrig gå sådana individer till mötes.

Och heller aldrig falla för rasistkortet som många i vårt samhälle tyvärr gör. Hyggliga människor blir beskyllda för löjeväckande och otroliga saker, och blir per automatik livrädda. Och går därför oärliga människors vilja till mötes på ren reflex. Fast det är helt fel på alla plan.

Ett gott tecken är ju att du fick dina kollegors uppskattning. Om än i det tysta. Men, ändå. Förhoppningsvis blir fler och fler trötta på att se hur orättvisor bara får passera, för att den ertappade börjar slunga orimliga och oriktiga anklagelser omkring sig.

Att det aldrig lönar sig att ljuga och bete sig illa, vare sig på våra lärosäten. Men heller inte i övriga samhället. Att ju mer man gapar, desto fler blir fördelarna. När det i själva verket bör vara det motsatta.
Citera
2020-04-26, 22:23
Medlem
REWalls avatar
[quote=

Ett gott tecken är ju att du fick dina kollegors uppskattning. Om än i det tysta. Men, ändå. Förhoppningsvis blir fler och fler trötta på att se hur orättvisor bara får passera, för att den ertappade börjar slunga orimliga och oriktiga anklagelser omkring sig.

[/QUOTE]

I så fall kanske ett annat gott tecken var detta: jag satt som ledamot i både Stockholms kommunfullmäktige och (dåvarande) Stockholms läns landstingsfullmäktige under mandatperioden 2014-18, och PK:s officiella hållning var hela tiden att "Den där Wall, han är bara förvirrad". I samband med att mandatperioden avslutades smög sig flera politiker (typiskt moderater) fram till mig och tackade för att jag hade lyft den ena eller andra frågan - som ingen annan hade vågat göra.

Vem vet? Kanske finns det en jordmån för förändringar även i PK-Sverige om någon ger dem modet att bryta sönder PK:s tvångströja? https://youtu.be/WlPBwTmFN98
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in