Citat:
Ursprungligen postat av
REWall
Tyvärr saknar jag kännedom om just den här händelsen. Däremot har jag varit med om flera liknande, om än inte så våldsamma, händelser.
Jag satt och rättade tentor, och kunde bara hitta fyra inlämnade ark av en student från en sk särskilt skyddsvärd grupp, men enligt tentavaktens anteckningar skulle sju ark ha lämnats in. Nu var svaren så usla på de inlämnade fyra arken så även om studenten hade skrivit full poäng på de "saknade" tre arken skulle studenten inte nått upp till godkänt i alla fall. Så jag satte betyget underkänt. Och vilket liv det blev. Studenten vände sig till alla instanser, inkl Studentkåren som menade att när administrationen har slarvat bort inlämnade ark ska automatiskt betyget godkänt ges. Så hade det nämligen gått till vid ett par tidigare tillfällen för just den studenten - som alltså hade satt i system att på något sätt lyckas få tentavakten att skriva in fler ark i loggen än vad studenten faktiskt lämnat in.
Efter många turer fick mitt satta betyg underkänt stå kvar genom avgörande av högsta instans. Då smög sig lärare som tidigare varit utsatta för studentens tricks fram till mig och tackade (när ingen annan såg eller hörde). De tyckte att det hade varit så fel och kränkande att behöva ge studenten godkänt när det var så uppenbart att det var fråga om bluff.
Jag har hört talas om identiska historier. Där studenter helt uppenbart fuskat, och så småningom blivit påkomna. Och då reagerat med våldsam aggression. Även om det står helt utom allt rimligt tvivel om att de är skyldiga, så mobiliserar de upp en aggressivitet, som om de vore helt oskyldiga.
De blir kränkta på riktigt, eftersom att det finns en mikroskopisk möjlighet att de SKULLE kunna vara helt oskyldiga. Fast exakt samma individer är skyldiga som synden.
Vissa människor tål inte att bli tillsagda. En del inte att bli avslöjade. Andra, arga för absolut ingenting. När något inte går deras väg. Medicinen är att aldrig gå sådana individer till mötes.
Och heller aldrig falla för rasistkortet som många i vårt samhälle tyvärr gör. Hyggliga människor blir beskyllda för löjeväckande och otroliga saker, och blir per automatik livrädda. Och går därför oärliga människors vilja till mötes på ren reflex. Fast det är helt fel på alla plan.
Ett gott tecken är ju att du fick dina kollegors uppskattning. Om än i det tysta. Men, ändå. Förhoppningsvis blir fler och fler trötta på att se hur orättvisor bara får passera, för att den ertappade börjar slunga orimliga och oriktiga anklagelser omkring sig.
Att det aldrig lönar sig att ljuga och bete sig illa, vare sig på våra lärosäten. Men heller inte i övriga samhället. Att ju mer man gapar, desto fler blir fördelarna. När det i själva verket bör vara det motsatta.