2020-04-10, 18:02
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Säg att jag vill köpa ett hus för 3 miljoner, hur mycket behöver jag tjäna per år för att banken skulle gå med på ett 85% bottenlån och kanske 13% topplån?
Citera
2020-04-10, 18:14
Medlem
Alla banker säger olika, de oseriösa lånar ut hur mycket som helst de seriösa lånar ut lite mer seriöst utan att bara hungra efter ränta.
Stirra inte er blint på priserna utan som vi gjort är mycket smartare och fan så mycket mer chill.

Vi drar in tillsammans 60 000 efter skatt per månad och bor i ett äldre hus och betalar inkl allt 12000 I månaden och det är så jävla nice med gott om cash över när alla räkningar är betalda och inte som Svensson med v90 och nybyggt med skulder långt över öronen 🤣
Citera
2020-04-10, 18:14
Bannlyst
Hur köper du ett hus utan kontantinsats? Utan kontantinsats får du ingen bolån men att finansiera kontantinsatsen med ett blanco går men då är vi där, då har du kontantinsats. I övrigt får svaret på frågan bli ”mycket”
Citera
2020-04-10, 18:45
Medlem
Hackenbush55s avatar
Jag köpte hus utan kontantinsats och fick lån. Det var iofs ganska många år sedan men ändå.
Har amorterat mycket så idag kostar mitt lån 1400/månad
Citera
2020-04-10, 19:28
Medlem
600 -660 kkr, behöver din (era) inkomster, brutto per år, vara för att klara lånetaket.

Sen gör man även en kalp kalkyl. Övriga lån, kostnader, bilar och barn i den ska det finnas luft för runt 150 000.
Citera
2020-04-10, 19:32
Medlem
Citat:
Vad krävs det för ekonomi för att kunna köpa hus utan kontantinsats?

Det krävs att man har pengarna som huset kostar.

Tänk vad skönt att slippa banken och kunna casha en kåk och sen bara betala driftskostnaderna plus lite underhåll på kanske 4k i månaden.
Citera
2020-04-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Det krävs att man har pengarna som huset kostar.

Tänk vad skönt att slippa banken och kunna casha en kåk och sen bara betala driftskostnaderna plus lite underhåll på kanske 4k i månaden.

Det bar ju inte vae TS frågade. Frpgan var hur stor inkomst man skulle ha för att få låna 100%.

Men jag håller med. Jag amorterade sv hela mitt bolån (som inte var då stort) förra året. Då var det ju egentligen ekonomiskt vanainne att göra det istället för att investera på börsen. Men efter vårens fall kändes det att det inte var så dumt (även om mycket har återhämtat sig en del och jag ligger på plus igen i mina fonder)
Citera
2020-04-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det bar ju inte vae TS frågade. Frpgan var hur stor inkomst man skulle ha för att få låna 100%.

Men jag håller med. Jag amorterade sv hela mitt bolån (som inte var då stort) förra året. Då var det ju egentligen ekonomiskt vanainne att göra det istället för att investera på börsen. Men efter vårens fall kändes det att det inte var så dumt (även om mycket har återhämtat sig en del och jag ligger på plus igen i mina fonder)
Har också amorterat av kåken. Blivit idiotförklarad av amatörekonomerna.
Men nu känns det rätt gott att ha en boendekostnad på 10% av nettolönen.
Skulle aldrig belåna mig 10 gånger årslönen. Hellre bor jag i husvagn.
Är för mycket trygghetsnarkoman för det.
Citera
2020-04-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det bar ju inte vae TS frågade.

Mmm, jag vet, kunde bara inte låta bli...
Citera
2020-04-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har också amorterat av kåken. Blivit idiotförklarad av amatörekonomerna.
Men nu känns det rätt gott att ha en boendekostnad på 10% av nettolönen.
Skulle aldrig belåna mig 10 gånger årslönen. Hellre bor jag i husvagn.
Är för mycket trygghetsnarkoman för det.

Det är bra!

Om du är skyldig banken några miljoner och inte kan betala har du ett problem.
Om du är skyldig banken några miljarder och inte kan betala har banken ett problem.
Citera
2020-04-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Det är bra!

Om du är skyldig banken några miljoner och inte kan betala har du ett problem.
Om du är skyldig banken några miljarder och inte kan betala har banken ett problem.
Ja så är det.
Tror du det kan vara läge att fråga om ett miljardlån nu i dessa tider?
Jag har ju varit en trygg och säker kund, så de kanske går med på det?
Citera
2020-04-10, 21:05
Medlem
calmsolutions avatar
Har du inga andra större kostnader eller lån så skulle jag säga 60.000:-/mån brutto, kanske upp till 70.000:-.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in