2020-04-09, 19:43
Medlem
HermaeusMoras avatar
Bygger brunbjörnen sitt ide själv eller hittar den hålor och andra varma ställen som passar till dvalan?
Sen undrar jag varför vissa brunbjörnar går i ide under träd eller ovanför marken så att säga och inte i en grotta eller håla.
Är det en hona som går i dvala ovanför marken och har inget skydd för vind och snö så kommer ju inte ungarna att överleva länge tänker jag. Om nu honan är gravid
Citera
2020-04-09, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HermaeusMora
Bygger brunbjörnen sitt ide själv eller hittar den hålor och andra varma ställen som passar till dvalan?
Sen undrar jag varför vissa brunbjörnar går i ide under träd eller ovanför marken så att säga och inte i en grotta eller håla.
Är det en hona som går i dvala ovanför marken och har inget skydd för vind och snö så kommer ju inte ungarna att överleva länge tänker jag. Om nu honan är gravid

Jag tror de gräver sina hålor själv precis som grizzly gör.
De gräver in sig i en kulle oftast, och ibland tar de färdiga ställen som grottor och så.
Citera
2020-04-09, 20:11
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Jag tror de gräver sina hålor själv precis som grizzly gör.
De gräver in sig i en kulle oftast, och ibland tar de färdiga ställen som grottor och så.
Tänkte också så men hittar så dåligt med information om just hur de gör sina iden!
Tackar iallafall för ditt svar.
Citera
2020-04-09, 20:39
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Ibland har dom iden i gamla myrstackar.
Tror inte myrstackarna grävt ur dom själva.
Citera
2020-04-09, 20:46
Medlem
HermaeusMoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Det stämmer nog hade velat se någon video när en björn gräver sitt ide men hittar inga
Citera
2020-04-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth

Det har nog sin riktighet att björnar gräver i myrstackar; men det torde vara för att komma åt själva myrorna, som de gärna äter!

En myrstack stor nog att hysa en björn lär väl vara en sällsynthet sine exemplo. Och det bleve nog klent med vintersömnen, med tusentals myror som biter i skinnet..!
Citera
2020-04-09, 21:36
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det har nog sin riktighet att björnar gräver i myrstackar; men det torde vara för att komma åt själva myrorna, som de gärna äter!

En myrstack stor nog att hysa en björn lär väl vara en sällsynthet sine exemplo. Och det bleve nog klent med vintersömnen, med tusentals myror som biter i skinnet..!

Myrstackar, eller rättare invånarna, brukar dö ut rätt plötsligt, jag vet inte varför.
Så det är antagligen såna jättestackar utan myror som blir björniden.
Det bör ju isolera rätt bra.
Citera
2020-04-10, 16:39
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr

Det är väldigt vanligt att björnar gräver ut en mystack och har sitt idé däri. Inget konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in