Citat:
Ursprungligen postat av
ReiseReise
Just deras identitet har länge fascinerat mig. Även om de kallade sig för Romare så skulle jag vilja veta lite mer om hur övriga världen såg på dem. Det var ju ett ganska känsligt ämne i Europa vem som skulle kunna kalla sig för Roms arvvinge, och man skydde sig från att ge den andre någon sådan ära. Kallade man i Europa därför Östromerska riket för just "rom" och folket som "romare", eller tillskrev/nämnde dem endast som "grekland" och "greker"? Vad gjorde man exempelvis i Sverige? Har vi några skrifter från klostren eller hovet som benämner Östromerska riket? Kände man ens till deras blotta existens?
Bra fråga, och svår att besvara. Perioden efter västroms fall kallas "den mörka medeltiden" eftersom skriftliga källor är så sällsynta.
Jag skulle gissa följande: fram till Justinians död (år 565) talade man fortfarande latin vid hovet/i administrationen. Under denna tid hade romarriket fortfarande kontroll över italienska halvön, nordafrika och andra delar av det gamla "väst"romerska imperiet. Då ansåg nog alla att romarriket fortsatte, om än från Konstantinopel.
Senare tror jag helt enkelt att mycket få personer från Västeuropa besökte det då primärt östliga romarriket, och att detta fåtal inte hade så mycket att jämföra med. De som föddes år 751 växte inte upp med Asterix&Obelix-seriealbum som gav ett första intryck av romarriket, så att säga. Å andra sidan - den som föddes år 751 i frankerriket och sedan besökte Konstantinopel torde bli så imponerade av själva staden (Haga Sofia, det kejserliga palatset, fästningsverken mm) att man tillskrev allt gott/häftigt detta rike. Vilket mycket väl kunde vara "arvtagare till romarriket".
Med tiden, och förlusten av de latintalande områdena (dvs Italien) samt Egypten och Syrien kom Östrom att i allt större utsträckning ha grekisk befolkning. Efter förlusten vid Manzikert år 1071 förlorade man i princip Anatolien (med undantag för de grekiska kustprovinserna), och riket bestod därefter av södra Balkan. Då blev det mer logiskt att skandinaver (som aldrig varit i direktkontakt med romarriket*) kallade dem "greker".
* Även om det skedde omfattande handel mellan romerska köpmän och innevånarna i Danmark och Skåne.