• 1
  • 2
2020-04-09, 08:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av durunduru
Sen finns det ju också alternativ som naturreservat, lite lagar & reglage räcker långt.
Tyvärr fungerar inte naturreservat så bra när det är djur som har stort värde på svarta marknaden.
Citera
2020-04-09, 08:42
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Det bästa vore att stänga ner alla djurparker helt.

det tycker jag med! stackars djur, födda att vara fri, men tvingas leva i total stress i bur eller inhägnad med skrikande barn och massa folk som går och stirrar hela dagarna,nä fy...stäng skiten!
kul att inte vara ensam om den åsikten. det finns naturprogram att se istället för att låta djur bo i bur!

Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
Djurpark, zoo som har öppet för allmänheten för att de ska tjäna pengar på hela situationen ska stängas ner ingen jävla snack om den grejen. Självklart finns det djurparker som behandlar utrotningshotade arter, många av dom släpper ut djuren igen efter att djuret har återhämtat sig.
ja, såna parker är ju bättre för djuren. men man skulle kunna lägga who-biståndet på att skjuta tjuvjägare i afrika eller kanske satsa på större naturreservat åt djuren så får dom vara där Gud har tänkt sig att dom ska vara. hotade djurarter anser jag man kan om det är möjligt, fånga in och försöka avla fram nya avkommor så mycket det går och släppa ut dom till skogarna och savannen igen, typ noshörningar och sånt! sist jag läste om noshörningar fanns ca 3500 kvar i hela världen, det är också människans vidriga galna trofejakt som ligger bakom och samma med dom fina elefanterna och tigrarna, snart kan vi bara se dom på film i djungelboken, fy faasen säger jag!
rädda djuren!

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
tänker du betala dom kostnader som uppstår?
man kan ta bistånd från onödiga saker som who, fn, eu och allt genusskit som man idag massivt gödslar miljarder på till absolut noll nytta!
är övertygad att om alla bara sket i den hetsande unionen FN skulle alla dom pengarna säkert kunna rädda många många djurarter från utrotningens kant!
eller skära ner på kultursaker som ändå inte är nära svensk kultur, detta skulle säkert kunna gå till att rädda massor av djur i afrika och resten av världen.
-eller ta bort varenda bidrag för männen och kvinnorna som "flytt" till sverige, på falsa papper, dom pengarna ljuger många till sig och det är fefl, spelar noll roll vem som gör det, lika fel ändå. man skulle troligen kunna åtminstone kunna köpa massa mark i afrika och skaffa militära afrikanska vakter som kunde vakta en djurpark i någon regnskog där djuren kunde få en fristad!

(att låta afrikanska vakter vakta istället för arbetslösa europeer, tänker jag mest för att dom som sett elefanter under sin uppväxt kanske skulle skydda dom ännu mer, för det skulle jag göra om det vore tex rådjur eller kaniner i sverige som var utrotningshotade, man får ju liksom något slags känsloladdat band till djur man är uppvuxen med, iallafall jag! och samtidigt hade man kunnat hjälpa afrikanerna med arbete så dom kunde tjäna pengar på det istället för tjuvjakt!)

ytterst skönt att få läsa att pandorna börjar föröka sig mitt i all pandemi och elände åtminstone!
hoppas det blir en väckarklocka för zoo:n att man ska låta dom få vara mer ifred från massa otäcka stressande människodjur som stirrar skrattar pekar och kastar godis till dom!

my point of wiew
Citera
2020-04-09, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tyvärr fungerar inte naturreservat så bra när det är djur som har stort värde på svarta marknaden.

Med snåla resurser fungerar inte många saker bra. Vi har ca 5000 naturreservat i Sverige och jag har inte hört något speciellt om tjuvjakt o liknande, då det säkerligen förekommer. Men här kan vi vara snåla.

När det kommer till Afrika och andra delar av tredje världen, så måste man ta i med hårdhandskarna för att det ska fungera. Om vi verkligen vill att noshörningen inte ska utrotas till ex. Problemet ligger mest i deras regeringar som tar mutor för att titta andra hållet. Att förvänta sig att ett land som gott som svälter & lever i fattigdom ska anstränga sig för att rädda djur är naivt. Om vi verkligen bryr oss så är det vi som får åka dit med våra skattepengar/donationer för att rädda dessa djur. Då det är vi som har ett överflöd av pengar.

Som sagt, ifall vi verkligen bryr oss. Att låsa in dom i djurparker är för mig endast acceptabelt ifall de inte kan störas av åskådarna. Då varje gång jag varit på en djurpark så är det vanligt med skitungar som skriker, försöker hetsa upp djuren och kasta in skräp.
Citera
2020-04-09, 09:37
Avstängd
Citat:
Med snåla resurser fungerar inte många saker bra. Vi har ca 5000 naturreservat i Sverige och jag har inte hört något speciellt om tjuvjakt o liknande, då det säkerligen förekommer. Men här kan vi vara snåla.
Visst har vi problem, t ex med boplundrare för rovfåglar eller plundring av fridlysta växter för att inte tala om tjuvjakt på varg och järv. Sverige är dock ett rikt land vilket gör att färre är så desperata för inkomst att de ägnar sig åt sådant och våra djur hör inte till de allra värdefullaste.
Citat:
När det kommer till Afrika och andra delar av tredje världen, så måste man ta i med hårdhandskarna för att det ska fungera.
Har du inte fattat att det mer eller mindre råder krig där nere? Parkvakterna skjuter för att döda, men tjuvjägarna har helikoptrar och automatvapen och parkerna är enormt stora och svåra att bevaka.
Citat:
Om vi verkligen vill att noshörningen inte ska utrotas till ex. Problemet ligger mest i deras regeringar som tar mutor för att titta andra hållet. Att förvänta sig att ett land som gott som svälter & lever i fattigdom ska anstränga sig för att rädda djur är naivt.
Har du inte fattat hur mycket turistinkomster de drar in på sina nationalparker? De bryr sig, men det räcker inte.
Citera
2020-04-09, 09:57
Medlem
Citat:
Visst har vi problem, t ex med boplundrare för rovfåglar eller plundring av fridlysta växter för att inte tala om tjuvjakt på varg och järv. Sverige är dock ett rikt land vilket gör att färre är så desperata för inkomst att de ägnar sig åt sådant och våra djur hör inte till de allra värdefullaste.

Har du inte fattat att det mer eller mindre råder krig där nere? Parkvakterna skjuter för att döda, men tjuvjägarna har helikoptrar och automatvapen och parkerna är enormt stora och svåra att bevaka.

Har du inte fattat hur mycket turistinkomster de drar in på sina nationalparker? De bryr sig, men det räcker inte.

Jag vet inte hur du vill att man ska svara på detta. " Har du inte fattat " Du har ett väldigt plågsamt sätt att föra en konversation. Jag ger det ett försök.

Tar regeringar mutor från lyxjägare, ja eller nej?
Har du inte fattat att man kan dubbel dippa genom att ta mutor och sen också kamma in turist pengar, visste inte att Afrikas regeringar var kända för att inte vara korrupta.

Det är därför jag pratar om att ge dom riktiga resurser. Eller säger du att det är helt och hållet omöjligt, oavsett resurser ? Eller du har inte fattat det?

Jag pratar inte om att de bryr sig, och inget kommer få mig att tro att ett folk som lever i strikt fattigdom, dränkta i sjukdomar bryr sig om vad som händer med någon jävla fågel. jag pratar om oss här i väst. Vi är i precis samma situation med brasilianarna och regnskogen där. Eller har du inte fattat det?

Testa att konversera utan att vara så jävla arrogant och otrevlig det är som att du anstränger dig för att låta på det sättet, vad är poängen.

Jag googlade på svenska naturreservat och deras besvär nyligen, kunde inte hitta så mycket. Var snäll och länka detta, du fick det att låta som att det var katastrof. Klart något tjuveri sker, men du måste hålla detta till en standard av perfektion för att klaga så, ska vi utgå från realistiska resultat?
Citera
2020-04-09, 10:37
Avstängd
Citat:
Tar regeringar mutor från lyxjägare, ja eller nej?
Inte vad jag vet om vi talar om akut utrotningshotade arter som noshörning. Har du belägg?
Citat:
Det är därför jag pratar om att ge dom riktiga resurser. Eller säger du att det är helt och hållet omöjligt, oavsett resurser ? Eller du har inte fattat det?
Jämför med kampen mot narkotika. Så länge det finns så stora pengar är det i det närmaste omöjligt. Det är klart att i teorin kan man med tillräckligt enorma resurser bevaka varje kvadratmeter, men realistiskt är det inte. Skall vi stoppa tjuvjakten är det mellanled och konsumenter man får ge sig på.
Citat:
Jag pratar inte om att de bryr sig, och inget kommer få mig att tro att ett folk som lever i strikt fattigdom, dränkta i sjukdomar bryr sig om vad som händer med någon jävla fågel.

Fast det gör de inte sällan. Ibland är lokalinnevånarna ansvariga, men ofta är det folk utifrån som plundrar.
Citera
2020-04-09, 11:08
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Så du tycker det är bättre att hundratals djurarter utrotas...djurparker över hela världen arbetar hårt för att bevara många utrotningshotade djurarter.

Sluta kalla dem djurparker då och något annat. Reservat förslagsvis, dit människor förutom vårdarna har inte har tillgång.
Citera
2020-04-09, 11:13
Medlem
Citat:
Naturens gång när djur dör av gifter skogsskövling, vattenkraft etcetera rimmar dåligt.

snick snack många djur trivs utmärkt i parker bara djurens behov tillgodoses.

Djuren trivs i inhägn? Vilka då, getter? Har svårt att se att varken pandor, apor eller kattdjur skulle trivas speciellt bra inlåsta.
Citera
2020-04-09, 11:24
Medlem
Citat:
Inte vad jag vet om vi talar om akut utrotningshotade arter som noshörning. Har du belägg?

Jämför med kampen mot narkotika. Så länge det finns så stora pengar är det i det närmaste omöjligt. Det är klart att i teorin kan man med tillräckligt enorma resurser bevaka varje kvadratmeter, men realistiskt är det inte. Skall vi stoppa tjuvjakten är det mellanled och konsumenter man får ge sig på.

Fast det gör de inte sällan. Ibland är lokalinnevånarna ansvariga, men ofta är det folk utifrån som plundrar.

Vissa länder har det lagligt som Zimbabwe då man enbart behöver en jaktlicens då den transaktionen är helt öppen, sen att jag behöver bevisa allt transaktioner sker under bordet är lite att ta i tycker jag, vi talar om samma folk som jagade ner andra människor och sålde dom som slavar, och pound för pound så är Afrika ledande i korruption.

Det är mycket arbete att gräva upp, Seychelles, Botswana, Cabo Verde, Rwanda är högt korrupta att det är svårt att se någon som inte är grovt infekterade. Familjen dos Santos som styrt Angola och skapat ett av världens om inte världens mest korrupta land någonsin. Jag kan mjölka detta ett tag till. Min poäng är bara att varför ska det finnas något undantag när det gäller djuren när allt annat är infekterat, detta är samma länder som svälter sitt folk vad bryr de sig om något djur.

Detta är bara vad jag har i mitt huvud redan. Finns det bevis på en rik gubbe som köper sig rätten att döda djur, så skulle jag argumentera att vi behöver inte leta efter underborden deals. När detta görs helt öppet i länder som Zimbabwe då man längre inte kan jaga svarta noshörningar på den ordinarie jaktlicensen ändras runt 90 talet tror jag. Så är det inte långsiktigt att säga att det går fortfarande göra deals.

Här är artikel om hur det ser ut i Zimbabwe https://www.savetherhino.org/our-wor...in-the-courts/

EDIT: Ser att det är felstavat här och där hoppas du ser mellan fingrarna. Och uppskattar att du tog det till ett bättre ställe.
Senast redigerad av durunduru 2020-04-09 kl. 11:31.
Citera
2020-04-09, 11:46
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
det tycker jag med! stackars djur, födda att vara fri, men tvingas leva i total stress i bur eller inhägnad med skrikande barn och massa folk som går och stirrar hela dagarna,nä fy...stäng skiten!
kul att inte vara ensam om den åsikten. det finns naturprogram att se istället för att låta djur bo i bur!

ja, såna parker är ju bättre för djuren. men man skulle kunna lägga who-biståndet på att skjuta tjuvjägare i afrika eller kanske satsa på större naturreservat åt djuren så får dom vara där Gud har tänkt sig att dom ska vara. hotade djurarter anser jag man kan om det är möjligt, fånga in och försöka avla fram nya avkommor så mycket det går och släppa ut dom till skogarna och savannen igen, typ noshörningar och sånt! sist jag läste om noshörningar fanns ca 3500 kvar i hela världen, det är också människans vidriga galna trofejakt som ligger bakom och samma med dom fina elefanterna och tigrarna, snart kan vi bara se dom på film i djungelboken, fy faasen säger jag!
rädda djuren!

man kan ta bistånd från onödiga saker som who, fn, eu och allt genusskit som man idag massivt gödslar miljarder på till absolut noll nytta!
är övertygad att om alla bara sket i den hetsande unionen FN skulle alla dom pengarna säkert kunna rädda många många djurarter från utrotningens kant!
eller skära ner på kultursaker som ändå inte är nära svensk kultur, detta skulle säkert kunna gå till att rädda massor av djur i afrika och resten av världen.
-eller ta bort varenda bidrag för männen och kvinnorna som "flytt" till sverige, på falsa papper, dom pengarna ljuger många till sig och det är fefl, spelar noll roll vem som gör det, lika fel ändå. man skulle troligen kunna åtminstone kunna köpa massa mark i afrika och skaffa militära afrikanska vakter som kunde vakta en djurpark i någon regnskog där djuren kunde få en fristad!

(att låta afrikanska vakter vakta istället för arbetslösa europeer, tänker jag mest för att dom som sett elefanter under sin uppväxt kanske skulle skydda dom ännu mer, för det skulle jag göra om det vore tex rådjur eller kaniner i sverige som var utrotningshotade, man får ju liksom något slags känsloladdat band till djur man är uppvuxen med, iallafall jag! och samtidigt hade man kunnat hjälpa afrikanerna med arbete så dom kunde tjäna pengar på det istället för tjuvjakt!)

ytterst skönt att få läsa att pandorna börjar föröka sig mitt i all pandemi och elände åtminstone!
hoppas det blir en väckarklocka för zoo:n att man ska låta dom få vara mer ifred från massa otäcka stressande människodjur som stirrar skrattar pekar och kastar godis till dom!

my point of wiew

Love you very much 😀
Citera
2020-04-09, 12:28
Avstängd
Citat:
Vissa länder har det lagligt som Zimbabwe då man enbart behöver en jaktlicens då den transaktionen är helt öppen, sen att jag behöver bevisa allt transaktioner sker under bordet är lite att ta i tycker jag, vi talar om samma folk som jagade ner andra människor och sålde dom som slavar, och pound för pound så är Afrika ledande i korruption.
Syftar du på licensjakt som den här?
https://www.savetherhino.org/thorny-...le-use-rhinos/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här