2020-04-18, 17:08
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Återigen: varför ska man äta äcklig mat? Orkar du inte laga riktig potatismos, tar du t.ex. bulgur. Eller pasta.
Jag har pulvermos hemma av följande anledning.
Preppar för 3 månader för 5 personer. Inget specifikt scenario, men vill ha möjlighet att inte behöva lämna huset under denna period. Vill äta varierande kost under denna tid. Har som grund 14st olika måltider som roteras. Potatismos har sin plats här.
Den har ok hållbarhet, typ 2år. Har även börjat labba med mylarpåsar och syreabsorbenter. Borde få upp till 10 års hållbarhet.
Den är billig. Den är god. Den kan ätas av glutenintoleranta. Mos passar med nästan allt. Energisnålt att tillaga. Och så vidare.
Bulgur och pasta kan inte ätas av glutenintoleranta.
Citera
2020-04-18, 23:09
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Preppar för 3 månader för 5 personer. Inget specifikt scenario, men vill ha möjlighet att inte behöva lämna huset under denna period. Vill äta varierande kost under denna tid. Har som grund 14st olika måltider som roteras. Potatismos har sin plats här.
Den har ok hållbarhet, typ 2år. Har även börjat labba med mylarpåsar och syreabsorbenter. Borde få upp till 10 års hållbarhet.
Den är billig. Den är god. Den kan ätas av glutenintoleranta. Mos passar med nästan allt. Energisnålt att tillaga. Och så vidare.

Jag förstår- Finns det glutenintoleranta i hushållet är det givetvis begripligt. Likaså om man tycker det är gott. Och i ett taskigt läge skulle jag absolut äta pulvermos, men det är inget jag äter vanligtvis och därför inget jag vill rotera större mängder av.
Citera
2020-04-18, 23:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
TS grej verkar vara volym. Typ hitta den billigaste skiten och se om det kan funka. Om inte, testa den näst sämsta.

Föreslår att man skaffar en egen frystork istället, kostar ca 20000:- men då kan man bunkra nästan vad man vill och hur mycket man vill.
Förhoppningsvis kommer dessa utvecklas och prispressas de kommande åren.

Hur mycket konserver och pulvermos får man för 20.000? Lite väl saftig pris för en egen frystork men nog skulle jag vilja ha en.
Citera
2020-04-18, 23:29
Medlem
santacls avatar
Makrill i tomatsås på knäckebröd, 10/10
Citera
2020-04-19, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata

Hur många månader är det mellan september till juni?
Det är ungefär så många månader du inte kan odla mat utomhus. Tre månader kommer du inte så långt med.
Köp vanlig matolja.
Inte så gott men en matsked varje dag kommer hålla dig vid liv.
Naturligtvis äter du annat också.
Citera
2020-04-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag förstår- Finns det glutenintoleranta i hushållet är det givetvis begripligt. Likaså om man tycker det är gott. Och i ett taskigt läge skulle jag absolut äta pulvermos, men det är inget jag äter vanligtvis och därför inget jag vill rotera större mängder av.
Jag är väl inte direkt någon storkonsument av pulvermos egentligen. Men jag rekommendera Lidls märke. Ersätt en del av vattnet med mjölk eller grädde. Klicka i rejält med smör. Blir förvånansvärt gott.
Citera
2020-04-19, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur många månader är det mellan september till juni?
Det är ungefär så många månader du inte kan odla mat utomhus. Tre månader kommer du inte så långt med.
Köp vanlig matolja.
Inte så gott men en matsked varje dag kommer hålla dig vid liv.
Naturligtvis äter du annat också.
Jag förstår vad du menar med september-juni. En långvarig kris som börjar under hösten skulle kunna försvåra många saker. När jag skriver "tre månader" så är det mat/näring på ganska generös nivå. För överlevnad skulle vi nog fixa 6 månader eller mer. Scenario A är som sagt att sitta hemma och trycka i upp till 3 månader. Dessutom finns det plan B och C beroende av kris. Självförsörjning finns med som ett alternativ men då är det jakt och fiske, inte odling, på grund av BOLs breddgrader.
Citera
2020-04-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
Nixxe blå musslor i burk 5år hållbarhet. prisvärt, gott LIDL.
Jag skulle inte våga äta musslor vid hemmakarantän. Jag kanske är feg men en dålig mussla kan göra mycket skada.

OnTopic. Åt en konservburk Knorr Gulash i testsyfte. Det skulle jag inte gjort. Dåliga "köttbitar" som mest bestod av senor och annat otrevligt. Dålig kryddning. Dålig produkt.
Undvik!
Det var ett tag sen jag testade Findus Gulash men minns den som mycket bättre. Ska testa igen vid tillfälle.
Citera
2020-04-22, 17:39
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Tänk vad sorgligt när krisen aldrig inträffar. Så har ni suttit och kastat bort massor av goda måltider på att käka någon billig ica basic konserv, eller pulvermos, istället för riktig, näringsrik och god mat.
Citera
2020-04-23, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Tänk vad sorgligt när krisen aldrig inträffar. Så har ni suttit och kastat bort massor av goda måltider på att käka någon billig ica basic konserv, eller pulvermos, istället för riktig, näringsrik och god mat.
Tänk vad sorgligt om krisen inträffar. Då får många gourmander det tufft.
Skämt åsido. Jag gillar en sashimi eller fin räkmacka lika mycket som "the next guy", men vill man ha mat för 90 dagar så får man tänka om. Och det behöver inte vara så dramatiskt.
Ett enkelt fiktivt räkneexempel på "tråkig mat" måltider.
Maten förväntas hålla 3 år i skafferiet. I verkligheten längre men vi räknar snålt.
2 måltider för 90 dagar = 180 måltider.
En tredjedel är "finmat" som ändå äts till vardags. Exempelvis basmatiris, tonfisk, makrill eller liknande.
Kvarstår 120 måltider att fördela över tre år (3x365x2) = 2200 måltider.
Det ger att om en 1 av 20 måltider ersätts med en burk goulash eller ärtsoppa så roterar man skafferiet automatiskt. Ännu enklare blir det om man "äter av" dessa på skidresor och sommarvandringar.
Jag äter massor med goda måltider OCH ser till att ha extra mat med lång hållbarhet. Det finns ingen motsättning där.
Citera
2020-04-23, 22:34
Medlem
Bestbesafes avatar
Jag vill ändra på par saker i betyg.

https://www.willys.se/produkt/Gulasch-100069667_ST

denna gulash får högre poäng efter andra provsmakning.
Fina köttbitar, god sås. Bra kryddat.
Om det varit 4-5 fler köttbitar i så skulle den fått betyg 10
Nu får den 9 av 10

Coop Extra Ravioli får sämre betyg.
Smaken varierar på olika burkar.
Bör kanske undvikas

Kör istället på ICA Basic ravioli i plåtburk
Stabil kvalitet, gott
8 av 10 nytt Betyg

Podravka Oxgulasch 300g är riktigt god. Den sälja av många olika Livs
Men man måste köpa ganska många för det är inte så jätte mycket kött i de.
Tillbehör som rekommenderas till denna är
Pulvermos
Potatis i glasburk , gärna gullök till, morötter konserv , eller konserv hericortver
Ris , gärna med lite ingefära och vitlökspulver i lite och gärna även champinjoner konserv
Pasta, gärna med oreganokrydda
Samt Ketchup gärna en matsked per burk blanda i innan servering

Kryddorna och tipsen är för att hjälpa till er rotera dessa bättre

det kommer komma mer om olika varor snart
Citera
2020-04-24, 02:52
Medlem
Bestbesafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
TS grej verkar vara volym. Typ hitta den billigaste skiten och se om det kan funka. Om inte, testa den näst sämsta.

Föreslår att man skaffar en egen frystork istället, kostar ca 20000:- men då kan man bunkra nästan vad man vill och hur mycket man vill.
Förhoppningsvis kommer dessa utvecklas och prispressas de kommande åren.

Vi kommer kommer köpa konservmaskin och glasburkar med tiden.
Även frukttork.
Frystork blir helt overkill.

Det har blivit enorma mängder ris och pasta.
Men inget som vi ångrar.
Alla 10-20kg rissäckarna har varit slut nu i snart 2v.
Det finns inte kvar.
Nya skörden blir dyr, och bristvara då Sverige lär få minst av alla länder av det.

Rätt Mylar packat med rätt mängd syreätare håller vitt ris och vanlig pasta 10år
eller mer sägs det.
Vi kommer hinna rotera det inom 10år.

Köpa frystork är ändå klokt göra.-
Men kanske vettigt om 5år först, se en prissänkning? senast 10år kanske.

När vi kommer skaffa egen frystork beror delvis även på vilka Politiker som styr landet om ett par år.

Om Löfven får leda och vinner valet 2022 ?
aj aj , ja då skaffar vi frystork samma dag !

Vi vet att det blir spiken i kistan för Sverige då tyvärr.
i Värsta fall om 2år redan måste man köpa frystork.
Men vi vill gärna vänta 10år med det.
Senast redigerad av Bestbesafe 2020-04-24 kl. 02:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in