2020-04-08, 21:18
Medlem
Ja, som rubriker lyder.

Om du är tillsvidareanställd och har två månader i uppsägningstid, men nu är korttidspermitterad, förändras uppsägningstiden?

Kan ju vara relevant om du får ett bättre jobberbjudande och vill börja snabbt och kapa uppsägningstid, därav frågan.
Citera
2020-04-08, 21:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinstar
Ja, som rubriker lyder.

Om du är tillsvidareanställd och har två månader i uppsägningstid, men nu är korttidspermitterad, förändras uppsägningstiden?

Kan ju vara relevant om du får ett bättre jobberbjudande och vill börja snabbt och kapa uppsägningstid, därav frågan.

Uppsägningstid är "alltid" en fråga mellan anställd och arbetsgivare. Arbetsgivaren kan givetvis "släppa" den anställde före uppsägningstidens slut, exempelvis "arbetsbefriad med lön" alternativt att uppsägningstiden helt enkelt "försvinner" på den anställdes begäran.

Hoppas att alla eventuella troll fattar det rätt, och inte kör in en massa skit i tråden nu..
(Uppsägningstid är givetvis också ett skydd för den anställde).
Citera
2020-04-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Uppsägningstid är "alltid" en fråga mellan anställd och arbetsgivare. Arbetsgivaren kan givetvis "släppa" den anställde före uppsägningstidens slut, exempelvis "arbetsbefriad med lön" alternativt att uppsägningstiden helt enkelt "försvinner" på den anställdes begäran.

Hoppas att alla eventuella troll fattar det rätt, och inte kör in en massa skit i tråden nu..
(Uppsägningstid är givetvis också ett skydd för den anställde).

Så, om jag förstår dig rätt så även om jag säger upp mig under korttidspermitteringen är det ändå uppsägningstiden i avtalet som gäller, ingen särskild regel?

Bara för att klargöra
Citera
2020-04-08, 21:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Så, om jag förstår dig rätt så även om jag säger upp mig under korttidspermitteringen är det ändå uppsägningstiden i avtalet som gäller, ingen särskild regel?

Bara för att klargöra

Ja, jag tror det. Vi är alla ute på okända vatten nu, som Löfven sa..
Men en uppsägning torde gälla.
Citera
2020-04-09, 07:04
Medlem
Citat:
Ja, som rubriker lyder.

Som jag uppfattar det så ändrar permittering inget mer än att du "slipper" gå till jobbet. Era skyldigheter enligt avtalet är fortfarande desamma.

Däremot kan det vara så att arbetsgivaren är lite mer medgörlig ifall du vill lämna. Uppsägningstiden gäller ju bara om man inte kommer överens om något annat vid uppsägningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in