Citat:
Ursprungligen postat av
ExtraKebabsas
Hej,
Driver ett litet företag med tre anställda. Väldigt simpel bokföring då vi inte har några kostnader mer än lön och lokalhyra. Fåtal större inbetalningar från kunder varje månad, som är moms-befriade.
Jag betalar i nuläget cirka 4000/mån för min revisor. Jag tycker det låter dyrt då jag själv samlar in alla kvitton/papper i en fin bunt och lämnar in tillsammans med preliminära uträkningar för löner etc varje månad. Den här månaden hade revisorn även räknat fel på min lön med 17.000kr(!) som hen fick rätta. Jag börjar bli trött och samtidigt hör jag hela tiden om småföretagare som har system som de bara skickar in siffrorna i så de inte behöver en revisor?
Tips på sådana programvaror/tjänster som är bra?
Vilken bransch är ni verksamma inom? Hur många verifikat blir det på en månad i snitt? Hur ser lönerna ut, raka månadslöner eller något annat upplägg som kräver lite mer? Gissar att de körs i ett löneprogram? Lämnar du i regel komplett material elle behöver saker ofta efterfrågas? Är det ett fastprisavtal eller löpande räkning de gör det på? Vad ingår, några konsultationer? Priset kan vara högt, kan vara rimligt. Många saker att ta hänsyn till som inte syns i trådstarten.
Gällande system som ”sköter allt” skulle jag vara försiktig om du inte tror att du kan se själv om det spottar ut fel siffror.