• 1
  • 2
2020-04-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Har haft enskild firma och bara kört på. Inte brytt mig om så mycket att sätta mig in i företagandet och ekonomi i sig utan förlitat mig på min redovisningbyrå som sköter allt "det tråkiga". Har helt enkelt rullat på som konsult och varit totalfokuserad på mina arbetsuppgifter istället, fakturerat 100% varje månad och försökt hålla det väldigt simpelt. Har hela tiden försökt ligga i överkant med vad jag egentligen behöver betala skatteverket, och därmed har jag ett överskott på skatt just nu.

Inte tänkt så mycket på det, mer än "Jaja, det kanske rullar in lite sen då efter att min redovisningstant är klar med min deklaration", men tji fick jag. Inte ett öre. Frågade henne hur jag får ut dessa pengar och svaret var att jag ska ringa skatteverket. Nu tänker jag ju att dom lär vara hyffsat nedringda i dessa Corona-tider, men om jag trots allt skulle komma fram, hur ska jag lägga upp det? Jag har ju själv ingen större uppfattning om hur mycket jag kan ta ut ens.

förstår inte riktigt här vad du menar. du har ett överskott på skatt just nu, dvs du har betalat in mer egna avgifter, som det heter när man driver en enskild firma, än normalt. Sen skriver du att du inte kommer att få ett öre, för att sedan fråga tanten hur du gör för att få ut dessa pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Märkligt ofta dessa yrken blandas ihop. Inte ens i AB är det så vanligt med revisorer längre, och finns de så sysslar de garanterat inte med löpande bokföring.

vad exakt menar du med att det inte är så vanligt med revisorer i ett AB? är omsättningen mer än x sek per år så är det krav på revision.
Citera
2020-04-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
förstår inte riktigt här vad du menar. du har ett överskott på skatt just nu, dvs du har betalat in mer egna avgifter, som det heter när man driver en enskild firma, än normalt. Sen skriver du att du inte kommer att få ett öre, för att sedan fråga tanten hur du gör för att få ut dessa pengar?

vad exakt menar du med att det inte är så vanligt med revisorer i ett AB? är omsättningen mer än x sek per år så är det krav på revision.
Visst, men det stora flertalet AB har inte krav på det.

Ett privat aktiebolag måste ha en godkänd eller auktoriserad revisor om det når upp till minst två av följande gränsvärden för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren: fler än 3 anställda (i medeltal) mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning. mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in