Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-04-08, 16:48
Medlem
Nihennas avatar
Köpte en rullgardin att ha mot mitt ena fönster. Behöver man verkligen använda plugg för något så lätt? Tror att hela väger max 2 kilo.

Tänkte man skulle sätta upp den ikväll, men kom på att jag har noll pluggar hemma.
Citera
2020-04-08, 16:49
Medlem
Arthur Dents avatar
Ja för bövelen.
Citera
2020-04-08, 16:50
Medlem
Förmodligen räcker det med riktig gipsskruv. Men skulle inte chansa med träskruv. Har du inte gipsskruv hemma, är det ju lika bra att köpa expander på en gång.
Citera
2020-04-08, 16:53
Medlem
Universalplugg klarar det mesta som väger under 10kg.
Citera
2020-04-08, 16:56
Medlem
gipsvägg så lossnar skiten ändå med tiden
Citera
2020-04-08, 16:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Även om rullgardinen inte väger mycket så är du där o drar stup i kvarten så bra fastsättning behövs, istället för plugg kan skivankare vara ett bättre alternativ, fixat uppsättning av många fästen genom åren när "vanliga" plugg inte hållt....
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-04-08 kl. 17:01.
Citera
2020-04-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Köpte en rullgardin att ha mot mitt ena fönster. Behöver man verkligen använda plugg för något så lätt? Tror att hela väger max 2 kilo.
Tänkte man skulle sätta upp den ikväll, men kom på att jag har noll pluggar hemma.

Problemet med en rullgardin är att den gjord för att rycka i. Dessutom sitter de ut en bit från väggen så det blir vridmoment på dina ryck. Så den får fästas väl, då gipsen släpper lätt.

Satte en gång upp en rullgardin i en gipsvägg åt en kompis, som hade börjat jobba natt. Typiskt nog hade hon köpt en utan att mäta så den var nästan en halv meter bredare än fönstret. Så det fanns ingen chans att fästa den i reglar. Fönstret var fäst mellan reglarna.

Själva gardinfästena var väldigt små och klena. Jag löste det med två tillsågade kvadratiska bitar mdf-skiva som jag skruvade fast vardera gardinfäste i. Sen fäste jag varje mdf-bit med hjälp 4 stycken skruvbara gipsankare i väggen. Lite färg på mdf-bitarna så såg det riktigt bra ut.
Sen flyttade hon in hos en ny kille hon mötte på nattjobbet efter mindre än ett halvår och lämnade kvar rullgardinen. Kanske den sitter kvar än idag.
Citera
2020-04-08, 17:35
Medlem
Kolla om det är dubbel gips och köp därefter dessa

METALLEXPANDER

https://www.bauhaus.se/metallexpander-schneider-electric-imt37418-tmx4e-m4x40mm-10s
Citera
2020-04-08, 18:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouk
Kolla om det är dubbel gips och köp därefter dessa

METALLEXPANDER

https://www.bauhaus.se/metallexpander-schneider-electric-imt37418-tmx4e-m4x40mm-10s
Klarade inte särskilt mycket i testet som project farm gjort och orsakade dessutom stora skador vid fallering men visst för en rullgardin håller det.
https://www.youtube.com/watch?v=lHb-Tcvkn7M
Citera
2020-04-08, 18:17
Medlem
Nihennas avatar
Alright, tack!
Jag har en såndär "fixa" från IKEA med plastpluggar, såg jag nu. Duger det?
Citera
2020-04-08, 18:44
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

plugg ?!? nädu vill du slippa problem köp expanderskruv. annars får du va överdrivet försiktig varje gång du ska pilla med rullgardinen, kvittar om skiten bara väger 2 kg, när du drar i den blir det kraft . och gipsskruv är bland det sämsta som finns, expander is the shit
Citera
2020-04-08, 18:45
Medlem
Ska rullgardinen sitta utanför fönstret på väggen eller ska den sitta i Nichen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in