Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Köpte en rullgardin att ha mot mitt ena fönster. Behöver man verkligen använda plugg för något så lätt? Tror att hela väger max 2 kilo.
Tänkte man skulle sätta upp den ikväll, men kom på att jag har noll pluggar hemma.
Problemet med en rullgardin är att den gjord för att rycka i. Dessutom sitter de ut en bit från väggen så det blir vridmoment på dina ryck. Så den får fästas väl, då gipsen släpper lätt.
Satte en gång upp en rullgardin i en gipsvägg åt en kompis, som hade börjat jobba natt. Typiskt nog hade hon köpt en utan att mäta så den var nästan en halv meter bredare än fönstret. Så det fanns ingen chans att fästa den i reglar. Fönstret var fäst mellan reglarna.
Själva gardinfästena var väldigt små och klena. Jag löste det med två tillsågade kvadratiska bitar mdf-skiva som jag skruvade fast vardera gardinfäste i. Sen fäste jag varje mdf-bit med hjälp 4 stycken
skruvbara gipsankare i väggen. Lite färg på mdf-bitarna så såg det riktigt bra ut.
Sen flyttade hon in hos en ny kille hon mötte på nattjobbet efter mindre än ett halvår och lämnade kvar rullgardinen. Kanske den sitter kvar än idag.