• 1
  • 2
2020-04-07, 22:28
Medlem
SweAmers avatar
Är det bara i Södertälje där stora lyxvillor som liknar de i USA och medelhavsområdet som finns i Sverige? Jag körde runt olika stadsdelar i Södertälje, bl a Glasberga, Lina Hage, Ritorp, Brunnsäng och Östertälje - helt sjukt!

De ägs självklart av Assyrier/Syrianer...

http://kulturdelen.nu/2011/unika-vil...-i-sodertalje/
Citera
2020-04-07, 22:36
Medlem
NorthSNKRs avatar
Har sett några i trakten kring Huddinge med omnejd också, smaklösa minipalats
Senast redigerad av NorthSNKR 2020-04-07 kl. 22:38.
Citera
2020-04-07, 22:38
Medlem
Elementarts avatar
Vart får de alla pengar ifrån? Det måste väl ändå kosta ganska mycket o först köpa marken o sen bygga så stora hus.
Citera
2020-04-07, 22:40
Medlem
Andersdamaans avatar
Det finns rejält pampiga hus i Bromma, även några byggda i Medelhavsstil.
Anledningen till att det inte finns fler är förmodligen att det förr var ganska så svårt att få bygglov för hus som skulle bryta för mycket mot områdesarkitekturen. Nu så är reglerna litet snällare, men när det gäller just Bromma så är det svårt att hitta tomter då området är ganska så fullbelagt.

Ute i Brottbytrakten så håller en bekant på att utveckla ett bostadsområde, och där så har han kunnat leka litet fritt med arkitekturen med resultatet att det kommer att bli bla Mexikoinspirerade hus i ranchstil. Rätt läckra faktiskt!
Citera
2020-04-07, 22:41
Kostar väl inte så mycket att bygga där kan jag tänka mig. Hälsade på en bekant i Lina (Södertälje) och där är det också såna McMansion-områden med tigerstatyer vid portarna. Det ser verkligen så komiskt ut, inte alls så lyxigt som de tror att det ser ut. Antar att det är vad syrianerna tycker ser pampigt ut.
Citera
2020-04-07, 22:43
Medlem
SweAmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Kostar väl inte så mycket att bygga där kan jag tänka mig. Hälsade på en bekant i Lina (Södertälje) och där är det också såna McMansion-områden med tigerstatyer vid portarna. Det ser verkligen så komiskt ut, inte alls så lyxigt som de tror att det ser ut. Antar att det är vad syrianerna tycker ser pampigt ut.

En sådan villa går på minst 10 miljoner kr faktiskt. Södertälje är inte så billigt som man tror och staden växer ganska snabbt.
Citera
2020-04-07, 22:46
Medlem
SweAmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Vart får de alla pengar ifrån? Det måste väl ändå kosta ganska mycket o först köpa marken o sen bygga så stora hus.

Assyrier/Syrianer är ganska hård arbetare gemfört med medel svensson. Många är egen företagare (alla stora kända restauranger i bl a Stockholm ägs av dom), flera i hushållet som arbetar, högutbildade en del, låga bolåneräntor osv.
Citera
2020-04-07, 22:47
Medlem
Finns ju runt om i landet lite överallt. Inget anmärkningsvärt i sig. Finns det pengar finns det stora och lyxiga hus.
Citera
2020-04-07, 22:47
Medlem
Intelligentdesigns avatar
Hellre en etta med kokvrå i innerstan än ett palats i Södertälje.
Citera
2020-04-07, 22:49
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweAmer
En sådan villa går på minst 10 miljoner kr faktiskt. Södertälje är inte så billigt som man tror och staden växer ganska snabbt.
Jag har motsatt bild av huspriserna i Södertälje hemnetknarkare som jag är, ofta mycket hus för pengarna tills man kollar grannarna på mrkoll.
Citera
2020-04-07, 22:50
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweAmer
Assyrier/Syrianer är ganska hård arbetare gemfört med medel svensson. Många är egen företagare (alla stora kända restauranger i bl a Stockholm ägs av dom), flera i hushållet som arbetar, högutbildade en del, låga bolåneräntor osv.

Kanske såna som kommer drabbas hårt av coronakrisen?
Citera
2020-04-07, 22:53
Medlem
SweAmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Hellre en etta med kokvrå i innerstan än ett palats i Södertälje.

Smaksak. Vissa föredrar förorter speciellt barn familjer. Södertälje ligger bara 30 km från Stockholm och har mycket att erbjuda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in