Citat:
Ursprungligen postat av
Min-Mamma
Hejhej.
Nån som jobbar på bank (Swedbank) här? Ska ner och samtala med dom imorrn men har lite funderingar innan.
Har en vän som har absolut noll koll på det här med att sköta ekonomi och räkningar. Till den milda graden att han varit hemlös i 2 år.
Jag har erbjudit honom halva min bostad (som inneboende) men det är mot kravet att han inte bränner allt han har och sen inte kan betala räkningar -> inkasso -> hamnar hos fogden - vilket han har gjort redan.
Han får ingen bostad och ingen vill eller vågar borga för honom vilket är fullt förståeligt.
Till mig får han flytta men jag har som krav att jag får överinseende i hans ekonomi samt möjlighet att hindra honom att hamna i samma situation igen.
Så jag har funderat på hur man kan lösa en sådan situation, att han skyddas från sig själv.
Rent bankkontotekniskt tänkte jag mig en situation där han har ett konto dit hans Maestrokort är kopplat, och sen ska ytterligare ett konto skapas, på samma bank.- parallellt då, dit inkomst ska gå in och där autogiro mm ligger.
Sen får han tilldelat pengar efter alla räkningar är sparade, skulder delåterbetalade, en liten peng sparad och allt det där. Liksom skyldigheter man har.
Går det då att koppla så att JAG kan föra över pengar från inkomstkontot till kontot hans Maestro är kopplat till. Men hindra honom från att göra en sådan operation? Han ska alltså inte ha någon access till inkomst/autogirokontot om jag inte är närvarande.
Är det möjligt att göra så?
För utan den kontrollen river jag inneboendekontraktet jag skrivit under men inte än gett honom.
mvh
Kontakta en jurist och upprätta ett förmyndaravtal. Alternativet är annars att din cän skriver under en hel del fullmakter. Utan detta så riskerar du att bli ordentligt bränd, Både ekonomiskt och länslomässigt. Folk som inte kan sköta sig själva riskerar oftast att lura de som försöker hjälpa dem. Och det kan komma att kosta dig mycket både ekonomiskt och länslomässigt
Så skriv någon form av avtal som friar dig från framtida anklagelser. Se även till att någon kontrollerar så att DU gör rätt med dennes ekonomi. "Notarius publicus" kanske som kan bokröra allt du gör med personens ekonomi och sparar detta för framtida kontroller.