2020-04-07, 16:15
Medlem
Ursäkta min okunskap men jag har länge funderat på detta: Om det är tio grader kallt och det blåser hårt så känns det kallare.
Om det är 30 grader varmt o blåser så fläktar det o svalkar. Varför?
Enligt min logik borde det vara tvärtom snarare: Rörelseenergin borde värma upp. Kan nån förklara?
Citera
2020-04-07, 16:20
Medlem
constants avatar
Wikipedia har svaret:
Citat:
Runt huden finns ett termiskt gränsskikt med luft som kan vara flera millimeter djupt. Detta skikt fungerar som en isolering av huden från yttre temperaturer. När det är kallt och vinden blåser känns luften kallare än den gör när det är lugnt eftersom vinden blåser bort det isolerande skiktet. I en varm miljö är detta omvänt; om man blåser på sin arm i en bastu blir området man blåst på istället mycket varmt, eftersom det isolerande skiktet i detta fall hjälper till att skydda huden från bastuns värme.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning
Citera
2020-04-07, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Wikipedia har svaret:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindavkylning
Tack.
Citera
2020-04-07, 17:44
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holocrust
Ursäkta min okunskap men jag har länge funderat på detta: Om det är tio grader kallt och det blåser hårt så känns det kallare.
Om det är 30 grader varmt o blåser så fläktar det o svalkar. Varför?
Enligt min logik borde det vara tvärtom snarare: Rörelseenergin borde värma upp. Kan nån förklara?

Värmeöverföring kan bara gå från varmt --> kallt av "sig självt". Annars krävs det att man tillför energi.

Strömmande fluider (ex luft, vatten) har högre värmeöverföringstal än ett icke strömmande. När din varma kropp utsätts för blåst (strömmande luft), tas värmeenergi från din kropp och värmer omkringliggande luft.
Citera
2020-04-08, 14:04
Medlem
protectors avatar
Kan inflika att temperaturen inte ändras alls av blåst, ett glas vatten ute när det är plusgrader i luften kommer aldrig att frysa hur mycket det än blåser
Citera
2020-04-08, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Kan inflika att temperaturen inte ändras alls av blåst, ett glas vatten ute när det är plusgrader i luften kommer aldrig att frysa hur mycket det än blåser
Tanken är rätt, exemplet dåligt. På ytan avdunstar vatten och om det blåser förbi torr luft förs den bildade vattenångan bort så det kan avdunsta mer vatten vilket kyler vätskan till en temperatur under luftens. Hade det istället varit en järnbit hade den haft samma temperatur som luften oberoende av vind.
Citera
2020-04-08, 20:22
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Tanken är rätt, exemplet dåligt. På ytan avdunstar vatten och om det blåser förbi torr luft förs den bildade vattenångan bort så det kan avdunsta mer vatten vilket kyler vätskan till en temperatur under luftens. Hade det istället varit en järnbit hade den haft samma temperatur som luften oberoende av vind.

Det var observant att notera den effekten må jag säga. Bara för att det är intressant och som du antagligen redan vet så är det nära ett av sätten man kyler ämnen på när man vill ha det jättekallt för experiment. Man lägger ämnet i en magnetisk potentialbrunn där medlet på alla partiklars momentum, eller kinetiska energi, alltså temperatur är någonting. Partiklarna med högst energi har högst sannolikhet att fluktuera upp i en energinivå som tar dem över kanten på den magnetiska potenialbrunnen så de faller ur och lämnar då kvar i brunnen partiklar med i genomsnitt lägre temperatur.
Principen borde gå att applicera på fasta ämnen som sublimerar likaså.

Laserkylning är ett annat coolt sätt att kyla saker. Man utsätter en partikel för ett interagerande fält som i sig självt svänger precis under frekvensen på partikeln.

Anledningen att strömmande luft kyler mer än ickeströmmande, utöver att filmen med stillastående isolerande luft mot ytan blir tunnare, är för att en man byter ut uppvärmd luft mot ny som är kallare, så potentialskillnaden blir större vilket ger effektivare arbete, klassiskt en större acceleration, så mer energi överförs per interaktion per tid.
Antalet interaktioner(t.ex. spridning/scattering) borde dock rimligen öka med högre temperatur, men då inte i proportion.

Så storhet på antal interaktioner per tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in