2020-04-07, 16:14
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har en Philips TV av enklare modell som är en 3-4 år gammal (ej smart TV). När man ställer in kanalerna så kallas de kanaler man kan se för ”favoriter”. Problemet är att TV:n hela tiden tappar bort inställningen ”visa bara favoriter” och hoppar över till ”visa alla”. Väldigt irriterande när jag gång på gång kommer in på kanaler som jag inte prenumererar på och inte kan se. Då måste jag in i inställningarna och ändra till ”visa bara favoriter”.

Jag har testat att uppdatera mjukvaran. När den stått och sökt minst 20 min så kommer svaret att det inte finns någon ny version.

Någon som har en idé om vad man kan göra? Ja, förutom att köpa en ny TV då...
Citera
2020-04-07, 17:10
Medlem
Avriles avatar
Radera
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har en Philips TV av enklare modell som är en 3-4 år gammal (ej smart TV). När man ställer in kanalerna så kallas de kanaler man kan se för ”favoriter”. Problemet är att TV:n hela tiden tappar bort inställningen ”visa bara favoriter” och hoppar över till ”visa alla”. Väldigt irriterande när jag gång på gång kommer in på kanaler som jag inte prenumererar på och inte kan se. Då måste jag in i inställningarna och ändra till ”visa bara favoriter”.

Jag har testat att uppdatera mjukvaran. När den stått och sökt minst 20 min så kommer svaret att det inte finns någon ny version.

Någon som har en idé om vad man kan göra? Ja, förutom att köpa en ny TV då...
Radera alla kanaler du inte kan se efter en kanalsökning ,därefter lägger du favoriterna, då finns det ju så att säga inga ytterligare kanaler som kan strula till det.
Ja om du inte redan provat det?
Citera
2020-04-07, 19:28
Medlem
2560ps avatar
Jag har ett något liknande problem som du, min Boxer box tappar HD-kanalerna från min kanallista om jag har scartkabel inkopplad. Av någon anledning väljer den tydligen alltid scart före hdmi och eftersom man inte kan köra hd genom scart väljer boxen bort de kanalerna. Gissar jag, iaf. Boxen är fransk, så vad som helst kan ju faktiskt försiggå - och gör också, detta är långt ifrån det enda den hittar på.
Citera
2020-04-07, 22:28
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Radera
Radera alla kanaler du inte kan se efter en kanalsökning ,därefter lägger du favoriterna, då finns det ju så att säga inga ytterligare kanaler som kan strula till det.

Hmm... jag ska se om det går att radera dem. Smart idé!
Citera
2020-04-11, 14:51
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Radera

Det verkar inte funka att radera kanaler på min TV. Däremot upptäckte jag att TV:n inte har den senaste mjukvaruversionen. Jag har kört uppdateringsfunktionen i TV:n, men den sa att det inte fanns någon senare version. Fast sedan kom jag på att den funktionen knappast funkar i min TV eftersom den inte är uppkopplad mot nätet. Kan det vara så?

Jag kollade Philips supportsida och visst fanns det en senare mjukvaruversion! Jag fick ladda ned på på ett USB-minne och sedan sätta in minnet i TV:n. Hoppas det löser mitt problem! Jag har även haft problem med att TV:n slår på sig själv ibland. Det problemet nämns i uppdateringsinformationen.
Citera
2020-04-11, 17:22
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Det verkar inte funka att radera kanaler på min TV. Däremot upptäckte jag att TV:n inte har den senaste mjukvaruversionen. Jag har kört uppdateringsfunktionen i TV:n, men den sa att det inte fanns någon senare version. Fast sedan kom jag på att den funktionen knappast funkar i min TV eftersom den inte är uppkopplad mot nätet. Kan det vara så?

Jag kollade Philips supportsida och visst fanns det en senare mjukvaruversion! Jag fick ladda ned på på ett USB-minne och sedan sätta in minnet i TV:n. Hoppas det löser mitt problem! Jag har även haft problem med att TV:n slår på sig själv ibland. Det problemet nämns i uppdateringsinformationen.

Ja absolut måste tv:en vara uppkopplad mot nätet om den skall uppdateras,,, kan du inte det?
Men det kanske funkar med varianten usb osv. som du nu prövar,,, jag har aldrig provat det själv så det vet jag inte,,, tycker det låter lite osannolik men jag kan ha fel.
Vidare så var det ju märkligt att du inte kan radera kanaler du inte behöver, det brukar ju gå på tom. ganska gamla tv apparater...
Ja ja jag hoppas det funkar med usb för dig att uppdatera tv:en.
Lycka till!
Edit: Du säger att kanalerna kallas favoriter,,, men favoriterna skall ju väljas av en själv, som man själv då bockar för och sparar till en så att säga egen favorit lista som man låser.
Som man då använder tex. för att kunna bläddra liksom runt runt med kanalväljarknappen och iom. det hamnar ju alla andra kanaler utanför, och dom måste du ju kunna redigera bort alt. radera bort,,, absolut!
Än en gång lycka till!
Senast redigerad av Avrile 2020-04-11 kl. 17:39.
Citera
2020-04-11, 18:30
Medlem
Avriles avatar
Citat:

Har kollat lite mera om att uppdatera utan att vara uppkopplad och som det verkar kan i varje fall Samsung smart tv gå att uppdatera utan att vara uppkopplad, men man måste vara uppkopplad för att meddelas om det finns nya uppdateringar.
Citera
2020-04-11, 20:14
Medlem
Sonny00s avatar
Hittills har mina fel inte återkommit efter uppdateringen av mjukvara med USB-minne. Jag håller tummarna.

Det vore ju lite märkligt om det skulle gå att uppdatera en TV som saknar internetuppkoppling. Jag har Comhem Kabel-TV och jag har svårt att tro att att jag skulle kunna hämta uppdateringar den vägen, men jag kan ingenting om detta. Det är alltså ingen smart-TV jag har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in