2020-04-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
"städse" ?
Ja, synpunkter på det?
Citera
2020-04-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Hur är det med awd automatlåda och bogsering undrar jag då?En bakhjulsdriven kan man ju plocka kardan på och bogsera men hur fungerar volvos awd?
Den är att betrakta som framhjulsdriven. Dylika fordon må vid längre transport placeras på en vagn eller med dolly under bakhjulen.
Citera
2020-04-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den är att betrakta som framhjulsdriven. Dylika fordon må vid längre transport placeras på en vagn eller med dolly under bakhjulen.
Nä,framhjulen måste upp vid bärgning.Bogsera (4 hjul i backen) modellen med halldex lådan enligt instruktion får göras i 30kmt i 3000m sen finns ingen smörjning kvar i lådan.
Citera
2020-04-08, 20:57
Medlem
Citat:
Nä,framhjulen måste upp vid bärgning.Bogsera (4 hjul i backen) modellen med halldex lådan enligt instruktion får göras i 30kmt i 3000m sen finns ingen smörjning kvar i lådan.
Det jag menar, en bakhjulsdriven kan du ta lös kardanaxeln och bogsera tills du är less, så är ej fallet med fram- eller fyrhjulsdrivna bilar.
Citera
2020-04-08, 20:57
Medlem
Citat:
Hur långt är en längre transport?Bärgare kan bärga TS bil till verkstad en mil bort.
Citera
2020-04-08, 20:59
Medlem
Citat:
Hur långt är en längre transport?Bärgare kan bärga TS bil till verkstad en mil bort.
Det är sådant som kan variera, alltså får man ta till sig det för respektive bilmodell. Brukar stå i manualen till bilen.
Citera
2020-04-08, 21:00
Medlem
Citat:
Det jag menar, en bakhjulsdriven kan du ta lös kardanaxeln och bogsera tills du är less, så är ej fallet med fram- eller fyrhjulsdrivna bilar.
Beror på vilken låda som sitter i. Halldexen skickar kraft dit det behövs men är framhjulsdriven så med framhjulen i luften är bakhjulen urkopplade och kan bärgas en bra bit vid behov.
Citera
2020-04-08, 21:03
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Vissa av haldexkopplingarna är väl konstruerad så man kan lyfta bakänden med framhjulen i backen och åka? Eller har jag helt missuppfattat haldexkonstruktionen?
Citera
2020-04-08, 21:04
Medlem
2002 generations halldex är inge bra heller läste jag nyss av nyfikenhet. Lite känslig.
Citera
2020-04-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Vissa av haldexkopplingarna är väl konstruerad så man kan lyfta bakänden med framhjulen i backen och åka? Eller har jag helt missuppfattat haldexkonstruktionen?
Kan va så. Finns olika generationer och sitter i en drös bilar. Jag läste framhjulen upp och max 80kmt på ett volvo forum angående Volvo s60 awd automat.
Citera
2020-04-08, 21:19
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Kan va så. Finns olika generationer och sitter i en drös bilar. Jag läste framhjulen upp och max 80kmt på ett volvo forum angående Volvo s60 awd automat.
Okej, jag känner mig förvirrad av haldex. Första generationen av volvos awd(inte fyrhjulsdrift utan awd) ryktas ha varit värdelös.

Som jag förstått det är det bakhjulen som är problemet vid bärgning, snurrar inte framhjulen så blir haldexkopplingen förvirrad då den är van med trycket från pumpen från framaxelns drivning. Men jag har aldrig ägt en så ny volvo.

Dock har jag förstått att dagens haldex är väldigt bra, så pass bra att xc60 trumfar subaru outback i vissa moment offroad.
Citera
2020-04-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Okej, jag känner mig förvirrad av haldex. Första generationen av volvos awd(inte fyrhjulsdrift utan awd) ryktas ha varit värdelös.

Som jag förstått det är det bakhjulen som är problemet vid bärgning, snurrar inte framhjulen så blir haldexkopplingen förvirrad då den är van med trycket från pumpen från framaxelns drivning. Men jag har aldrig ägt en så ny volvo.

Dock har jag förstått att dagens haldex är väldigt bra, så pass bra att xc60 trumfar subaru outback i vissa moment offroad.
Jag med.Det står lite olika beroende på var man läser. 4hjuls driften ska va i hela tiden tycker jag.Jag vill inte äga en VOLVO alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in