Citat:
Ursprungligen postat av
Modify
Får du ut några kännbara hälsofrämjande effekter av att dricka dessa örter?
Ja, när jag bytte jobb och lämnade in mitt passerkort sade personen som tog emot det att man brukar se tio år äldre ut på bilden om man jobbat 10 år, inte tvärt om.
Jag mår bättre.
Jag har jämnare blodsocker, inte kraftiga svängningar som förr. Jag slapp få diabetikerdiagnos.
Jag klarade i fredags fridykningsprov för brandmän där man ska simma en sträcka under vattnet, innan man plockar upp en 85 kilo tung dummy-docka från 5 meters djup och sedan med dockans huvud/andningsvägar över ytan simma med den ett antal meter till basäng-/strandkanten.
Förr var jag förkyld någon gång i månaden under vinterhalvåret, men idag är det bara någon enstaka gång per år med förkylning/influensa eller maginfluensa.
Mina leder är bättre.
Min mage är bättre avsevärt bättre (men den kan även förbättrats p g a jag börjat äta mycket mer baljväxter).
Jag är 53 år gammal och har tyvärr genetik från båda föräldrarna för många ledsjukdomar och autoimmuna sjukdomar. Men jag har förbättrat min hälsa och är minst att betrakta som person hyggligt i form för att vara i 50-årsåldern.
Jag dricker örtteer, ett par liter per dag ex hallonblad, björk, nässlor (det dricker jag nu), vitplister, hagtorn m fl. Att dricka hälsobefrämjande örtteer är snarast att jämföra med att dricka sina grönsaker.
Äter sunt, med mycket ärtor och linser som ger mättnad och jämnt blodsocker och fina fibrer för magen.
Stoppar i mig gurkmeja+svartpeppar varje dag, antiinflammatoriskt.
Är fysiskt aktiv många gånger i veckan, utan att slita ut kroppen med någon hård träning.
Hälsa är den totala summan på alla hälsobefrämjande saker man gör, äter eller dricker minus alla hälsoskadliga kost och livsstisvanor:
Hälsa= (sund kost + sund dryck + sunda fysiska aktiviteter) - osund kost - osund dryck - hälsoskadande livsstilsfaktorer.
Det är de kost och livsstilsvanor som man upprepar över tid som påverkar måendet. Inte ett enstaka motionspass eller ett nyttigt te ett par gånger om året.
Allt sunt måste vara regelbundet återkommande vanor för att ge hälsa.