2020-04-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Min man planerar självmord. Vi har varit gifta i 2år. Han har spelmissbruk och drogmissbruk sen tidigare, kan vara anledning som har triggat tankarna. Jag lånade hans dator och kom av slump in på hans mejl och ser att han har beställt självmords vätska som antagligen kommer denna vecka. Har utan att han vet om haft en konversation med en nära släkting till honom. Jag har nämnt att jag är orolig för honom men inte berättat vad jag sätt. Av flera anledningar (bl.a. hot) kan jag inte berätta men jag kommer göra det så fort jag vet att han beställt.

Hur agerar man i en sån här situation? Har pratat med bl.a mind och andra liknande "företag" och de säger att jag måste prioritera min egna säkerhet. Har någon varit med om liknande situation? Kommer han hata mig om jag berättar för andra? Mår extremt dåligt , vill bara ha hjälp och ha min man i liv

Prata med honom och hjälp han ur skiten. Säg att vätskan troligtvis är bluff och att han kan bli rejält skadad istället.
Var inte personen som drar nu som mitt ex till idiot/hora som inte ställde upp för mig i svåra tider som jag ställde upp för henne. Hon ville ha annan kuk istället.
(Vill någon ha bilder på flodhästen är det bara att skicka pm)
Citera
2020-04-06, 18:41
Bannlyst
Citat:
Min man planerar självmord. Vi har varit gifta i 2år. Han har spelmissbruk och drogmissbruk sen tidigare, kan vara anledning som har triggat tankarna. Jag lånade hans dator och kom av slump in på hans mejl och ser att han har beställt självmords vätska som antagligen kommer denna vecka. Har utan att han vet om haft en konversation med en nära släkting till honom. Jag har nämnt att jag är orolig för honom men inte berättat vad jag sätt. Av flera anledningar (bl.a. hot) kan jag inte berätta men jag kommer göra det så fort jag vet att han beställt.

Hur agerar man i en sån här situation? Har pratat med bl.a mind och andra liknande "företag" och de säger att jag måste prioritera min egna säkerhet. Har någon varit med om liknande situation? Kommer han hata mig om jag berättar för andra? Mår extremt dåligt , vill bara ha hjälp och ha min man i liv

har ni försökt att pratat igenom om hur ni mår ?
Citera
2020-04-06, 18:57
Medlem
Har försökt prata med honom flertal gånger. Men han blir bara arg. Hans mående har varit upp och ner i flera år. Funderar på om det är en lösning att blanda in andra människor. Dock är jag lite rädd pga hot, Men kanske uppskattar han hjälpen när han är "normal" igen? Han är från en annan kultur och därav är jag osäker gällande polis och tvångsinläggning. Då de inom hans kultur inte gör sånt.. Och nej vätskan är inte till ngn annan än han själv..
Citera
2020-04-06, 18:58
Medlem
Han ringt psyk akut och de säger att vi måste åka in om vi ska få hjälp, alternativt ringa polis
Citera
2020-04-06, 19:02
Bannlyst
Citat:
Har försökt prata med honom flertal gånger. Men han blir bara arg. Hans mående har varit upp och ner i flera år. Funderar på om det är en lösning att blanda in andra människor. Dock är jag lite rädd pga hot, Men kanske uppskattar han hjälpen när han är "normal" igen? Han är från en annan kultur och därav är jag osäker gällande polis och tvångsinläggning. Då de inom hans kultur inte gör sånt.. Och nej vätskan är inte till ngn annan än han själv..

ja men om ni pratat , vad säger han om sitt mående då ? har du förklarat vad du känner och vad du är orolig över ??

jag menar nu att prata lungt i förtroende när allt är lungt , inte skrika och gapa på varandra typ gräl och kaos
Citera
2020-04-06, 19:55
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Han ringt psyk akut och de säger att vi måste åka in om vi ska få hjälp, alternativt ringa polis
Du väljer själv att leva med någon som missbrukar, blir arg och hotar dig. Och ja, det är polisen du ska ringa. Eller så lever du i din miserabla tillvaro och låter honom skada sig själv och dig. Ditt val.

Men finns det barn med i bilden är ni två fullblodsegoister så det hoppas jag inte.
Citera
2020-04-06, 20:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo men gör det. Sedan som redan skrivits i tråden. Var försiktig. En person som har dessa tankar kan hamna i en psykos. Bli farliga. Inte som att de vill det men det hör till sjukdomen. Bästa är ju att han frivilligt åker in och förhoppningsvis får den hjälp han behöver. Annars är det ju polis och tvångsvård som gäller.
Citera
2020-04-06, 21:35
Medlem
Då ni är gifta och han har en annan kultur är du då säker på att han har som avsikt att vid ett ev självmordsförsök lämna dig kvar vid liv?
Är du säker på att han är ok att lämna dig kvar så du kan leva vidare, träffa en ny man osv?
Kan du vara 100% säker på att vätskan han beställt enbart är ämnad för honom?

Jag vill inte skrämma upp dig på något sätt men om du inte är 100% säker på att han hade tagit med dig så bör du omgående sätta dig i säkerhet och ringa polisen och berätta allt!
Citera
2020-04-06, 22:09
Medlem
Du måste tala med honom och berätta vad du sett. Självmordstankar kan en vacker dag bli allvar..
Citera
2020-04-06, 22:28
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Finns gott om människor från olika kulturer inlagda på psyk ska du veta.

Ska du ringa polisen så behöver en läkare först ge beslut om handräckning. Så lite konstig info du fick.

"Behörig att utfärda vårdintyg är legitimerad läkare i privat eller allmän tjänst som inte står i jävsförhållande till patienten. Det ska alltid finnas en skälig anledning för att läkaren ska kunna initiera en vårdintygsbedömning. Om så är fallet och patienten ovillig att medverka till läkarbedömning kan läkare i allmän tjänst fatta beslut om omhändertagande (4 § LPT) och därefter begära biträde av polis (47 § 1 punkten LPT) för att skaffa sig tillträde till patienten."
Citera
2020-04-07, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.tiss
Nej..självmord är ingen lösning. Pröva att ändra på ditt liv i stället! Flytta utomlands, byt jobb, knulla en negress osv..

Tro mig har provat allt, inte värt att leva ifall man varken har familj/vänner, har ingen utbildning och lider av massa psykiska sjukdomar. Passar inte in någonstans pga mitt sociala handikapp. Har en tuff uppväxt som förstört mig totalt som människa och jag fungerar inte i det här samhället. Så snälla hjälp mig
Citera
2020-04-07, 02:17
Medlem
Vill du verkligen vara kvar i detta? Om du tror att han bestämt sej finns det inget du kan göra utom att lägga korten på bordet. Vem hotar? Är det han så är han LPT-mässig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in