Tydligen blev de
friade från mordbrand trots att de mer eller mindre erkänt...
Citat:
I förhör berättar 26-åringen att han startade en brand efter att han ”lekte med en sprej och en tändare”. I samband med att han ”skulle göra trix” fattade hans väns jacka eld.
– Det började brinna i min jacka, jag tog av den och lämnade den där. Det var olyckligt, min jacka började brinna men vi släckte den direkt. Jag glömde den där när vi skulle hem, säger 35-åringen.
De tände även på jackan på balkongen och senare eldade i köket, enligt egen utsago.
På måndagseftermiddagen föll domen mot vännerna, som stod åtalade för grov mordbrand, mord och stöld.
Enligt tingsrätten finns det en del omständigheter som talar för att de anlagt branden, men rätten menar att beviskravet inte är uppfyllt.
Vännerna frias därför för att ha orsakat dödsbranden men döms för stöld efter att ha tagit offrets 160 kronor.
Påföljden blir en villkorlig dom.
Och att de knappast var svenskar är väl rätt tydligt... vem fan har inte koll på gamla sedlar...
Citat:
Innan de gick från bostaden tog de 160 kronor från offret.
– Han (35-åringen) ville äta pizza med de där pengarna, oxfilépizza och kebabpizza, men det gick inte att betala, säger 26-åringen i förhör.
Restaurangägaren berättar i förhör att duon kom in och beställde två pizzor, men att de tog fram ogiltiga sedlar.
– Då lämnade männen restaurangen och gick i riktningen mot tunnelbanan, säger ägaren.
De två vännerna tog senare bussen till ett växlingskontor i Vällingby där de försökte växla in 59-åringens 160 kronor.
”Personalen förklarade att det bara är Riksbanken som kan växla gamla till nya”, står att läsa i förundersökningen.