• 1
  • 2
2020-04-06, 09:19
Medlem
Vilket program gick ni? Vad gör ni? Vad trodde ni att ni skulle göra? Vad hade ni för drömmar?

Funderar på civilingenjör, kanske teknisk fysik eller elektro, men efter att ha läst runt på internet verkar det som att de flesta ingenjörer knappt "bygger" eller designar nya saker, utan mest skriver mail och ringer till olika människor och agerar som en mellanhand i något projekt.

Vore trevligt med lite input
Citera
2020-04-06, 09:46
Medlem
mats_lindqvists avatar
CTH M96. Doktors examen 2006. Jobbar m maskiner som används inom gruvindistrin. Jobbar i internationell miljö, jag är enda svensken inom mitt område på företaget. Jobbar framför datorn väldigt mycket eftersom ingenjörsverktyg numera helt och hållet är i datormiljö. Ritar, konstruerar, beräkningar (Ansys) har webmöten där designlösningar
mm diskuteras. Ägnar en del tid åt att svara på tekniska frågor som kan komma från kunder, säljare etc. Ett sånt svar kan kräva allt från en kort mening, till en utredning som tar flera dagar. Jobbar lite med processmodellering (MATLAB) handleder ett doktorand-projekt... Jag har inga problem med att sitta på en kontorsstol hela tiden, så länge man tar sig tid för motion/träning då och då.
Citera
2020-04-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats_lindqvist
CTH M96. Doktors examen 2006. Jobbar m maskiner som används inom gruvindistrin. Jobbar i internationell miljö, jag är enda svensken inom mitt område på företaget. Jobbar framför datorn väldigt mycket eftersom ingenjörsverktyg numera helt och hållet är i datormiljö. Ritar, konstruerar, beräkningar (Ansys) har webmöten där designlösningar
mm diskuteras. Ägnar en del tid åt att svara på tekniska frågor som kan komma från kunder, säljare etc. Ett sånt svar kan kräva allt från en kort mening, till en utredning som tar flera dagar. Jobbar lite med processmodellering (MATLAB) handleder ett doktorand-projekt... Jag har inga problem med att sitta på en kontorsstol hela tiden, så länge man tar sig tid för motion/träning då och då.

Tack för svar! Gillar du ditt jobb? Förväntade du dig dessa arbetsuppgifter, vad hade du i åtanke medan du studerade?
Citera
2020-04-06, 22:00
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Jag bygger ingenting själv, däremot hanterar jag hyfsat stora projekt och ser till att andra konstruerar och bygger saker åt mig. Det blir mycket tid framför datorn och svara på mail och annat.

Jag tillbringar också mycket tid ute på projekten, vi löser mycket tekniska problem själva och tar fram förslag. Men detaljkonstruktion gör jag inte det anlitar vi konsulter till. Tiden skulle aldrig räcka till att både driva projekt och konstruera, jag har gjort det innan som konsult.
Citera
2020-04-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Jag bygger ingenting själv, däremot hanterar jag hyfsat stora projekt och ser till att andra konstruerar och bygger saker åt mig. Det blir mycket tid framför datorn och svara på mail och annat.

Jag tillbringar också mycket tid ute på projekten, vi löser mycket tekniska problem själva och tar fram förslag. Men detaljkonstruktion gör jag inte det anlitar vi konsulter till. Tiden skulle aldrig räcka till att både driva projekt och konstruera, jag har gjort det innan som konsult.

Tack för svar! Arbetar man alltså sig uppåt, från att ha varit den som byggde det någon annan ville till att vara den som designar/formger idéer och projekt?
Citera
2020-04-07, 21:27
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comebacktinytim
Tack för svar! Arbetar man alltså sig uppåt, från att ha varit den som byggde det någon annan ville till att vara den som designar/formger idéer och projekt?

Det vet jag väl inte även om många nog ser det så. Men det finns ju väldigt många erfarna och duktiga konstruktörer, jag hade inga seniorer att lära av på mitt företag och fick ett erbjudande från en kund. Det beror ju på om du är cad-slav eller om du är ledande konstruktör för ett avancerat projekt, hur man ser på det skulle jag säga.

Det är ju mycket intresse också, jag gillar egentligen att bygga och konstruera och jag är bra på det. Hade förutsättningarna varit annorlunda hade jag säkert kunnat fortsätta med det. Jag har bytt jobb internt också på bolaget jag är på nu, det är rätt vanligt att man hoppar runt lite. Men jag jobbar ju väldigt nära tekniken idag också och jag har mycket frihet. Vet inte vad nästa steg blir, det är inte helt ovanligt att bli flyttad vid omorganisationer på vårt bolag heller så det kanske inte blir frivilligt ens.

Sen gillar jag att bestämma även fast jag inte vill vara chef då passar projektledare perfekt, du bestämmer men behöver inte hantera personalfrågor.
Citera
2020-04-07, 23:02
Medlem
Sonny00s avatar
Jag är förvisso inte civilingenjör utan certifierad normingenjör. Men jag tror att mina erfarenheter kan vara av intresse ändå, så värst olika är inte yrkena om man tänker efter. Jag konstruerar inte fysiska broar eller datorprogram, utan undersöker och skapar normer inom normplattformen för självorganiserande inkludering. Jag bygger broar mellan teorier om makt och normer och jämlik och jämställd praktik. Mina arbetsdagar tillbringas till största delen ute hos organisationer som insett värdet av normingenjörens unika kompetens att göra värdegrunder till verklighet och inte bara ord på papper.

Innan jag blev certifierad normingenjör hade jag studerat en bred palett av riktigt bra kurser, bland annat genusvetenskap, praktisk filosofi och konst- och bildvetenskap. Så är det för de flesta normingenjörer.
Senast redigerad av Sonny00 2020-04-07 kl. 23:10.
Citera
2020-04-08, 00:20
Medlem
Jag är civilingenjör inom elektro och jag har under hela man karriär jobbat med att utveckla nya produkter. Mycket bullshitmöten däremellan dock, men det är smällar man får ta
Citera
2020-04-08, 02:07
Medlem
Mx_Trs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag är förvisso inte civilingenjör utan certifierad normingenjör. Men jag tror att mina erfarenheter kan vara av intresse ändå, så värst olika är inte yrkena om man tänker efter. Jag konstruerar inte fysiska broar eller datorprogram, utan undersöker och skapar normer inom normplattformen för självorganiserande inkludering. Jag bygger broar mellan teorier om makt och normer och jämlik och jämställd praktik. Mina arbetsdagar tillbringas till största delen ute hos organisationer som insett värdet av normingenjörens unika kompetens att göra värdegrunder till verklighet och inte bara ord på papper.

Innan jag blev certifierad normingenjör hade jag studerat en bred palett av riktigt bra kurser, bland annat genusvetenskap, praktisk filosofi och konst- och bildvetenskap. Så är det för de flesta normingenjörer.

Du är INTE ingenjör utan nått hittepå bara. Ingenjör är man när man läst på Tekniskt Universitet/Högskola.
Citera
2020-04-08, 11:31
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_Tr
Du är INTE ingenjör utan nått hittepå bara. Ingenjör är man när man läst på Tekniskt Universitet/Högskola.

Tycker att jag som jobbat som ingenjör i 6 år är mer ingenjör än en nyutbildad ingenjör som flippar burgare på donken.
Citera
2020-04-08, 15:49
Medlem
Jobbar som beräkningsingenjör. Har läst maskinteknik i 5 år. Skulle påstå att mitt jobb är väldigt "ingenjörigt" dvs, har inget som helst ansvar för ekonomi eller personal utan jobbar i princip enbart med teknik. Räknar oftast på befintliga grejer så kreativt kan man inte påstå att jobbet är men det passar mig. Det som är kreativt kan väl vara hur man ska uppfylla olika normer, gäller att hitta en väg för att visa att olika saker är ok osv. Arbetsdagarna är ganska lika. Gör beräkningsmodeller, läser normer osv. Använder olika program. Skriver mycket rapporter. Rätt lite mail, möten osv. Mycket diskussioner med kollegor som göra i princip samma saker, lite som grupparbete. Trivs bra. Ibland är det stressigt, för det mesta absolut inte (speciellt inte detta uppdraget, därför det blir lite fb ibland..)
Citera
2020-04-08, 15:54
Medlem
Har läst maskinteknik och började jobba med nyutveckling av produkter på ett tech-företag. Nu är jag chef för samma avdelning.

För att sammanfatta en normal
arbetsdag. Möte, möte, möte, möte.....

Det var betydligt roligare när man var på golvet så att säga.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2020-04-08 kl. 15:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in