• 1
  • 2
2020-04-07, 10:01
Medlem
"Proffsen" hade förr en eller två st meterlånga elsladdar med en krokodilklämma i var ände.
En klämman på batteriets "+"-pol och den andra på tändspolens "+"-pol.
Andra klämman från batteriets "+"-pol på batteriet och till startmotorns "lilla" uttag(solenoidmatningen).
De "stora grabbarna" byglade med en skruvmejsel mellan "+"polen på startmotorn och solenoiden.
Går dock inte på riktigt gamla bilar som har tändspolen integrerad med tändlåset(vissa SAAB).
Citera
2020-04-07, 10:05
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
"Proffsen" hade förr en eller två st meterlånga elsladdar med en krokodilklämma i var ände.
En klämman på batteriets "+"-pol och den andra på tändspolens "+"-pol.
Andra klämman från batteriets "+"-pol på batteriet och till startmotorns "lilla" uttag(solenoidmatningen).
De "stora grabbarna" byglade med en skruvmejsel mellan "+"polen på startmotorn och solenoiden.
Går dock inte på riktigt gamla bilar som har tändspolen integrerad med tändlåset(vissa SAAB).
Svammelmästaren har talat. Det kanske "proffsen" på 60-talet gjorde men inga biltjuvar har praktiserat detta sedan rattlåsen infördes.
Citera
2020-04-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Svammelmästaren har talat. Det kanske "proffsen" på 60-talet gjorde men inga biltjuvar har praktiserat detta sedan rattlåsen infördes.
Du har rätt när du instämmer i att så gjordes det förr.
Ratt låsen kom redan på 50-talet - "unge (okunnige) man".
Citera
2020-04-07, 11:35
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Du har rätt när du instämmer i att så gjordes det förr.
Ratt låsen kom redan på 50-talet - "unge (okunnige) man".
Du ska inte kalla andra okunniga med tanke på allt bottenlöst svammel du sprider. Få bilar hade rattlås från 50-talet och vad säger att dina inbillningsproffs bara stal nya bilar? På 60-talet fanns bilar ända från 30-talet i trafik. Minns jag inte helt galet så fick t ex amazon rattlås först till de sista modellerna, dvs runt 1970.

Biltjuvsproffs som dina finns inte i verkligheten, bara på film, lär dig skilja på fiction och verklighet.
Citera
2020-04-07, 13:45
Medlem
Citat:
Jag minns när man stal volvo 240, då fick man knäcka rattlåset med muskelstyrka(ovanligt segt) och sedan bytte man ut en dosa bakom tändningslåset till en man hade med sig, det gick även att tjuvkoppla men det tog tid. Grisdpitt fungerade såklart. När 740/760 kom blev rattlåset svårare, vet inte hur man stjäl såna och nyare men ser ofta skrotiga 940's som efterlyses som stulna så t o m simpla wt klarar att stjäla dom, något knep lär finnas, kanske grispitt där också men då saknas kolven i låset, den fungerar på många bilar före 1990.

På 740/940 knäcker du rattlåset som jag skrev tidigare. Ta bort plasten mitt på ratten, sätt ett fälgkors på muttern som håller fast ratten..ta i!
Citera
2020-04-08, 12:01
Medlem
Citat:
Du ska inte kalla andra okunniga med tanke på allt bottenlöst svammel du sprider. Få bilar hade rattlås från 50-talet och vad säger att dina inbillningsproffs bara stal nya bilar? På 60-talet fanns bilar ända från 30-talet i trafik. Minns jag inte helt galet så fick t ex amazon rattlås först till de sista modellerna, dvs runt 1970.

Biltjuvsproffs som dina finns inte i verkligheten, bara på film, lär dig skilja på fiction och verklighet.
Nu framstår du som ännu yngre och okunnigare.
Men var och en uttrycker sig så gott som hans, eller är du ett våp, intellektuella resurser tillåter.
Glad Påsk på dig, unge man eller tjej?
Citera
2020-04-08, 12:29
Medlem
Tänkte svara:
- Kolla på vilken film som helst. Man sliter bara ner alla sladdar under instrumentbrädan och virar ihop dem så startar bilen 😂😂

Verkligheten är inte sådan som tur är.

I verkligheten är det svårt att tjyvkoppla en bil tillverkad 1998 och senare. Då infördes elektroniskt stöldskydd och bilen måste identifiera en nyckel. Annars öppnar inte styrdonet.

På äldre bilar var det vanligast att tjyven bröt sönder tändningslåset så att nyckelfunktionen upphörde och startade sedan med en skruvmejsel.
En del modeller hade så undermåliga tändningslås att det gick att starta med en mejsel direkt.

Alla bilar hade sin metod, och vissa var mer lättstulna än andra.

För er som undrar har jag inte någon histora som biltjyv. Jag körde bärgare på 90-talet och fick då ta hand om resultatet av biltjyvarnas illdåd..
Citera
2020-04-08, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Tänkte svara:
- Kolla på vilken film som helst. Man sliter bara ner alla sladdar under instrumentbrädan och virar ihop dem så startar bilen 😂😂

Verkligheten är inte sådan som tur är.

I verkligheten är det svårt att tjyvkoppla en bil tillverkad 1998 och senare. Då infördes elektroniskt stöldskydd och bilen måste identifiera en nyckel. Annars öppnar inte styrdonet.

På äldre bilar var det vanligast att tjyven bröt sönder tändningslåset så att nyckelfunktionen upphörde och startade sedan med en skruvmejsel, man behöver inte ens tänka på rattlåset då.
En del modeller hade så undermåliga tändningslås att det gick att starta med en mejsel direkt.

Alla bilar hade sin metod, och vissa var mer lättstulna än andra.

För er som undrar har jag inte någon histora som biltjyv. Jag körde bärgare på 90-talet och fick då ta hand om resultatet av biltjyvarnas illdåd..

Dedär med sladdar under och skit är lite bullshit ja.
Har inte bilen startspärr så är det bara att ta bort hela tändningen med en glidhammare, det tar några sekunder så kan man starta bilen med mejsel.
Går även att borra upp tändningen eller bara banka in en skruvmejsel på vissa modeller.
Citera
2020-04-08, 13:50
Medlem
Baalzamons avatar
Eftersom TS vägrar berätta vad det är för "äldre volvo" det handlar om är det omöjligt att ge några vettiga råd. I stället får han googla "immobilizer" och "startspärr" på egen hand. Det är 2020 nu så sånt fanns även på bilar som idag räknas som "äldre volvo".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in