2020-04-05, 16:52
Medlem
Jag har börjat skriva en bok. Fantasy för vuxna. Jag har sedan tidiga tonår ogillat det svenska språket och hade mycket problem att lära mig det men engelska gick enkelt att lära sig så därför är det inte möjligt att skriva något seriöst på svenska.

Efter mycket sökande märkte jag att i stort sätt varande bokförlag enbart tar emot manus på svenska.

Har även kollat på möjligheten att själv publicera min bok och så sätt kring gå hela problemet, det är kanske detta som blir lösningen till slut men jag skulle vilja ha alternativet med ett förlag också. Ja någon rekommendera något bra förlag i Sverige som godtar engelska manus.

Fråga nr 2 : vart vänder jag mig om jag nu ska publicera boken själv för att få proofreaders. Jag var som sagt kass på svenska i skolan så lärde mig aldrig reglerna för hur man ska skriva en bok. Till exempel när ska man hoppas rad för börja nytt stycke, när ska man börja raden längre in.
Kan någon rekommendera en sida för nybörjare för sådana här simpla skriv regler.

Det är just för att jag är så dålig på själva skriv reglerna som jag tänkte att ett förlag kanske hade varit smidigare för mig så man får en editor.
Citera
2020-04-05, 17:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det finns fler sidor typ youtube fast för böcker som man kan ge ut sitt alster. Man kan sätta ett pris på boken för att folk ska ladda hem den och läsa.
Tyvärr har jag inget namn på sidan men det kan inte vara så svårt att googla.

Har du skrivit boken på engelska så är det bäst att kontakta engelskspråkiga länders bokförlag och ge ut den där istället. Bara för att du är svensk så måste du inte ge ut boken i sverige.

Fantasy tror jag också är mycket större utomlands.
Citera
2020-04-06, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns fler sidor typ youtube fast för böcker som man kan ge ut sitt alster. Man kan sätta ett pris på boken för att folk ska ladda hem den och läsa.
Tyvärr har jag inget namn på sidan men det kan inte vara så svårt att googla.

Har du skrivit boken på engelska så är det bäst att kontakta engelskspråkiga länders bokförlag och ge ut den där istället. Bara för att du är svensk så måste du inte ge ut boken i sverige.

Fantasy tror jag också är mycket större utomlands.

Vad jag är rädd för med att publicera i ett annat land utan fysiska möten med personerna är att det känns som oddsen att bli lurad är högre.

Och hur fungerar det med skatt när man publicerar böcker? både i sverige och om man gör det utomlands?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in