2020-04-04, 19:11
Satt och funderade på en grej idag.

Jag har jobbat i 5 år i Sverige
Född och uppvuxen i Sverige osv osv.

Flyttade till danmark och jobbade lite där. En liten sväng till England och nu Norge. Och här stannar jag nog.

Vad kan man förvänta sig i pension från Sverige år 2050-2060 när jag går i pension?
Jag antar att jag har rätt till några kronor?

Spelar inte så jättestor roll om det blir nå pengar eller inte.
Mest intresserad av veta vad som sker.
Till info. Har inte Svenskt bank-id eller nåt. Så kan inte logga in någonstans i Sverige
Citera
2020-04-04, 19:46
Medlem
Tvonds avatar
Ja om det finns kvar då Garantipension.

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ar-lag-pension
Citera
2020-04-04, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Satt och funderade på en grej idag.

Jag har jobbat i 5 år i Sverige
Född och uppvuxen i Sverige osv osv.

Flyttade till danmark och jobbade lite där. En liten sväng till England och nu Norge. Och här stannar jag nog.

Vad kan man förvänta sig i pension från Sverige år 2050-2060 när jag går i pension?
Jag antar att jag har rätt till några kronor?

Spelar inte så jättestor roll om det blir nå pengar eller inte.
Mest intresserad av veta vad som sker.
Till info. Har inte Svenskt bank-id eller nåt. Så kan inte logga in någonstans i Sverige
Om du arbetat på ett företag eller arbetsplats med kollektivavtal bör du få tjänstepension för dessa år. Fråga den arbetsgivaren redan nu vad som gäller så får du vetskap. Du bör få lite allmän pension också kan jag tycka. Ring skatteverket och fråga. Det underlättar om du skaffar dig visshet redan nu så är du förberedd. För garantipension kanske att man måste bo i Sverige.
Citera
2020-04-06, 12:01
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Hej,
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och vill gärna svara på ditt inlägg. Om du har arbetat och betalat skatt i Sverige så har du rätt till allmän pension, såvida summan av de inkomster som är pensionsgrundande uppgår till minst 42,3 procent av det prisbasbelopp som gäller för intjänandeåret. Du kan kontakta oss om du vill att vi gör en prognos på din pension. Om du inte har någon svensk e-legitimation så kan du kontakta vår kundservice och beställa en personlig kod. När du har fått koden kan du ringa till oss så hjälper vi dig att göra en prognos på din allmänna pension och eventuell tjänstepension från dina tidigare arbetsgivare. Du når oss på telefonnummer +46 498 200 700, om du ringer från utlandet.

Angående garantipension så kan man få det om man bor i ett annat EU-land, ett EES-land eller i Schweiz och i vissa fall Kanada, men bara om du tidigare bott i Sverige i minst tre år före 65 års ålder. Rätten till garantipension vid bosättning utomlands grundar sig på en tillfällig lag som gäller under hela 2020. Vad som händer från januari 2021 är under utredning. Garantipensionen minskas ju högre din resterande allmänna pension är. Alla allmänna inkomstgrundade pensioner från andra länder minskar också garantipensionen.

På SCB:s webbplats kan du se vilka prisbasbelopp som gällde för de år du tjänade in till din allmänna pension, vi kan också ta fram informationen om du hör av dig: http://www.scb.se/hitta-statistik/st...prisbasbelopp/
Hälsningar Pedro, Pensionsmyndigheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in