2020-04-05, 01:22
Medlem
Mufffs avatar
Jag levde rövare och festade en del under november och december med stimulanter och sena nätter/mornar i en kombination som troligtvis blev orsaken till mina rätt grova sömnproblem jag hade under december, januari och halva februari i år. Problemen skiftade något med tiden, men för det mesta så somnade jag någorlunda snabbt, men vaknade efter 1-3 timmar och kunde verkligen inte somna om. Jag kunde vakna vid 01-03 på natten och inte kunna somna om förrän kanske runt 10 igen, trots att jag dagen innan tvingat mig själv att gå upp på morgonen och vara vaken hela dagen för att vara tillräckligt trött för en lång natts sömn. Jag var ledig för det mesta under denna period, vilket gjorde att jag aldrig "tvingades in" i en hälsosam sömnrytm riktigt, även om jag verkligen kämpade för det. Efter 1 månad blev jag helt galen av att inte få sova så jag uppsökte läkare och fick Circadin (melatonin) och Imovane utskrivet. Jag trappade ner på alkoholen och la av med det andra och kunde med hjälp av Imovanen få hygglig sömn i alla fall, men när den väl var slut ville jag inte begära mer, då jag vill undvika att använda sömntabletter i möjligaste mån.

När jag slutade med Imovanen och fortsatte med Circadinen var sömnbesvären tillbaka. Jag började till slut jobba heltid igen och sömnen blev då något bättre (då jag var helt jävla slut efter jobbet), men det var inte förrän jag bestämde mig för att låta bli alkoholen helt och hållet som jag på riktigt fick tillbaka sömnen igen. Det var verkligen tydligt att 1-2 veckors nykterhet i kombination med krävande jobb fick hjärnan på rätt köl igen. Nu sover jag igenom nätterna, med undantag för att jag ofta vaknar till för att gå upp och pissa, men somnar om igen. Och alkoholen går bra nu igen när hjärnan väl fått landa ordentligt i sömnvanorna.

Så mitt råd är att prova vara helt nykter i åtminstone 3 veckor samtidigt som du gör allt du kan för att verkligen aktivera kropp och huvud på dagarna, trots att du förmodligen redan känner dig som en zombie. Och trappa försiktigt ned på sömntabletterna när du känner att det kan finnas tillfälle för det. Knappast någon rocket science eller några revolutionerande tips, men det funkade för mig och då sov jag ungefär lika dåligt som dig i nästan 3 månader.

Inser nu att jag skrivit detta för att jag ligger i sängen och inte kan sova. Fan då.
Senast redigerad av Mufff 2020-04-05 kl. 01:25.
Citera
2020-04-05, 09:07
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1303
Lamotrigin har som vanlig biverkning sömnsvårigheter (insomnia)
Känns som alla psykofarmaka har det numera. Hade sömnsvårigheter innan jag blev insatt på lamotrigin så är lite tveksam att det som är problemet.
Det kanske inte är problemet, men det kanske är en del av pusslet. Har själv haft kroniska sömnstörningar, i varierande grad, i över 30 år nu, så jag vet vilket helvete det är. Det jag har märkt är att det inte är ett statiskt tillstånd och att det inte finns EN lösning. Vissa lösningar funkar i vissa perioder och ger nada i andra. Så mitt bästa råd är att prova allt om och om igen, i olika kombinationer. Fokusera på dagarna (sänk stress, lös problem, ha rutiner, träna, ät rätt, träffa kompisar..) och försök att hålla medicineringen på så låg nivå som möjligt (det sänker dig dagen efter så att du inte orkar fokusera på dagarna. Det är asviktigt att ha ett fungerande "dagliv" annars får man snabbt lust att ge upp.).
Citera
2020-04-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Jag levde rövare och festade en del under november och december med stimulanter och sena nätter/mornar i en kombination som troligtvis blev orsaken till mina rätt grova sömnproblem jag hade under december, januari och halva februari i år. Problemen skiftade något med tiden, men för det mesta så somnade jag någorlunda snabbt, men vaknade efter 1-3 timmar och kunde verkligen inte somna om. Jag kunde vakna vid 01-03 på natten och inte kunna somna om förrän kanske runt 10 igen, trots att jag dagen innan tvingat mig själv att gå upp på morgonen och vara vaken hela dagen för att vara tillräckligt trött för en lång natts sömn. Jag var ledig för det mesta under denna period, vilket gjorde att jag aldrig "tvingades in" i en hälsosam sömnrytm riktigt, även om jag verkligen kämpade för det. Efter 1 månad blev jag helt galen av att inte få sova så jag uppsökte läkare och fick Circadin (melatonin) och Imovane utskrivet. Jag trappade ner på alkoholen och la av med det andra och kunde med hjälp av Imovanen få hygglig sömn i alla fall, men när den väl var slut ville jag inte begära mer, då jag vill undvika att använda sömntabletter i möjligaste mån.

När jag slutade med Imovanen och fortsatte med Circadinen var sömnbesvären tillbaka. Jag började till slut jobba heltid igen och sömnen blev då något bättre (då jag var helt jävla slut efter jobbet), men det var inte förrän jag bestämde mig för att låta bli alkoholen helt och hållet som jag på riktigt fick tillbaka sömnen igen. Det var verkligen tydligt att 1-2 veckors nykterhet i kombination med krävande jobb fick hjärnan på rätt köl igen. Nu sover jag igenom nätterna, med undantag för att jag ofta vaknar till för att gå upp och pissa, men somnar om igen. Och alkoholen går bra nu igen när hjärnan väl fått landa ordentligt i sömnvanorna.

Så mitt råd är att prova vara helt nykter i åtminstone 3 veckor samtidigt som du gör allt du kan för att verkligen aktivera kropp och huvud på dagarna, trots att du förmodligen redan känner dig som en zombie. Och trappa försiktigt ned på sömntabletterna när du känner att det kan finnas tillfälle för det. Knappast någon rocket science eller några revolutionerande tips, men det funkade för mig och då sov jag ungefär lika dåligt som dig i nästan 3 månader.

Inser nu att jag skrivit detta för att jag ligger i sängen och inte kan sova. Fan då.
Jag dricker sällan alkohol kan bli vid speciella tillfällen vid storhelger mm. merparten av månaderna dricker jag inget alls.
Försöker ha rutiner dagligen att jag går upp samma tidpunkt trots att jag knappt har sovit något. Motionerar dagligen (promenader bara) äter bra kost mm. Mina dagar går just nu ut på att jobba på mina sömnproblem. Men utan resultat snarar har det blivit värre.

Att mediciner mot sömnen bara är tillfällig lösning och det blir värre när slutar med dessa vet jag. Därför tar jag bara ex. imovane när jag måste få lite sömn i mig så tar det inte dagligen. Nu fungerar inte pillerna längre så struntar ofta att ta dessa då de bara skapar mer problem dagen efter med seghet när man ska till jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Det kanske inte är problemet, men det kanske är en del av pusslet. Har själv haft kroniska sömnstörningar, i varierande grad, i över 30 år nu, så jag vet vilket helvete det är. Det jag har märkt är att det inte är ett statiskt tillstånd och att det inte finns EN lösning. Vissa lösningar funkar i vissa perioder och ger nada i andra. Så mitt bästa råd är att prova allt om och om igen, i olika kombinationer. Fokusera på dagarna (sänk stress, lös problem, ha rutiner, träna, ät rätt, träffa kompisar..) och försök att hålla medicineringen på så låg nivå som möjligt (det sänker dig dagen efter så att du inte orkar fokusera på dagarna. Det är asviktigt att ha ett fungerande "dagliv" annars får man snabbt lust att ge upp.).
Som du skrev att det kan vara en del av pusslet därför jag frågade om det kan var en del av problemet. Vill ha fungerande dagliv men har man inte fått sömn så är det så sjukt svårt. Sömnproblem skapar även det inre stress när man ska jobba dagen efter och man vet att det kan bli kanske 3 timmar sömn på 48 timmar. En del av lösa mina problem är orsaken att jag skapade denna tråd för få andra råd från personer som kanske sitter eller suttit i samma sits som mig.
Citera
2020-04-05, 19:06
Medlem
Hej!

Vet inte hur det är med flunitrazepam nuförtiden? Jag fick ganska stort recept innan den avregistrerades så har inte varit i behov av mera, ännu. Men har du hangover av theralen tror jag du ska undvika den. Känner bara fåtal som tar/tog den eftersom läkare gärna undviker den.

Måste man sova så är ju Nozinan ett läkemedel som levererar. Jag skulle däremot föredra biverkningarna av den istället för att bli psykotisk p.g.a. sömnförlust.

Mvh
Citera
2020-04-06, 09:41
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Jag dricker sällan alkohol kan bli vid speciella tillfällen vid storhelger mm. merparten av månaderna dricker jag inget alls.
Försöker ha rutiner dagligen att jag går upp samma tidpunkt trots att jag knappt har sovit något. Motionerar dagligen (promenader bara) äter bra kost mm. Mina dagar går just nu ut på att jobba på mina sömnproblem. Men utan resultat snarar har det blivit värre.

Att mediciner mot sömnen bara är tillfällig lösning och det blir värre när slutar med dessa vet jag. Därför tar jag bara ex. imovane när jag måste få lite sömn i mig så tar det inte dagligen. Nu fungerar inte pillerna längre så struntar ofta att ta dessa då de bara skapar mer problem dagen efter med seghet när man ska till jobbet.

Som du skrev att det kan vara en del av pusslet därför jag frågade om det kan var en del av problemet. Vill ha fungerande dagliv men har man inte fått sömn så är det så sjukt svårt. Sömnproblem skapar även det inre stress när man ska jobba dagen efter och man vet att det kan bli kanske 3 timmar sömn på 48 timmar. En del av lösa mina problem är orsaken att jag skapade denna tråd för få andra råd från personer som kanske sitter eller suttit i samma sits som mig.

Jo, jag förstod det. Och det är bra. Alla tips är värda att testa. (Nästan i alla fall.) Jag förstår stressen, det är asjobbigt! Och det blir en ond cirkel av alltihop, ju mer stress desto mindre sömn och desto mer stress. Har du testat yoga? (Tär lite på min stolthet att erkänna det, men det är inte så fjolligt som det låter..) Eller självhypnos? Det har varit min räddning många nätter.. jag sover inte, men kroppen är avslappnad och jag är i något slags alternativt medvetande. Finns på Youtube. Vissa är så irriterande att man vill slänga dem i väggen, andra är bättre.. Man är ju inte precis utsövd dagen efter, men man mår klart bättre än när man legat och haft den där oron hela natten. Sen är ju sömnlöshet olika. Personligen somnar jag lätt men vaknar efter 20 minuter och är klarvaken. Och sen är det kört. Men har man svårt att somna så kan melatonin hjälpa, det är ett naturligt hormon som hjälper en över tröskeln om man tar det på rätt sätt, utan att ge en massa biverkningar. Receptbelagt men enkelt att få.
Citera
2020-04-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jo, jag förstod det. Och det är bra. Alla tips är värda att testa. (Nästan i alla fall.) Jag förstår stressen, det är asjobbigt! Och det blir en ond cirkel av alltihop, ju mer stress desto mindre sömn och desto mer stress. Har du testat yoga? (Tär lite på min stolthet att erkänna det, men det är inte så fjolligt som det låter..) Eller självhypnos? Det har varit min räddning många nätter.. jag sover inte, men kroppen är avslappnad och jag är i något slags alternativt medvetande. Finns på Youtube. Vissa är så irriterande att man vill slänga dem i väggen, andra är bättre.. Man är ju inte precis utsövd dagen efter, men man mår klart bättre än när man legat och haft den där oron hela natten. Sen är ju sömnlöshet olika. Personligen somnar jag lätt men vaknar efter 20 minuter och är klarvaken. Och sen är det kört. Men har man svårt att somna så kan melatonin hjälpa, det är ett naturligt hormon som hjälper en över tröskeln om man tar det på rätt sätt, utan att ge en massa biverkningar. Receptbelagt men enkelt att få.
Testade att lyssna på 2st sömn meditation igår, man känner hur kroppen lugnar ner sig och musklerna slappnar av. Det svåraste är att hitta rätt andningsmetod, min är osammanhängande och när jag måste tänka på hur jag ska andas så känns det som andningen blir tyngre (svårare att få in luft) . Känner också av mina restlegs vid kroppsscanningen, bara kryper i mina ben eller som att benen får för lite blod typ.

Dessa 2 testade jag igår kväll:
https://www.youtube.com/watch?v=sVU7vltVVYk
https://www.youtube.com/watch?v=rEiupRtJrRE
Hjälper att varva ner när man ligger i sängen.

Jag har inte testat yoga, någon speciell som du kan rekommendera?

Jag tar 2mg Melatonin kl 22 varje kväll för att hålla sömncykeln i schack, vete tusan om det hjälper för mig, det är ju en snäll medicin (sömnhormon) Funkar för många önskade att den fungerade på mig med. Kanske fel dos jag tar? testat 4mg med samma resultat.

Igår tog jag Theralen kl 20 Melatonin kl 22 och imovane kl 23, precis innan sänggående. Somnade runt 02 tror jag.
Så trött på mediciner.
Citera
2020-04-06, 11:24
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Börjar bli frustrerad att inte kunna sova på nätterna. Har så länge jag mins haft problem med insomningen, men har alltid lyckats somna efter ca 3 timmar efter jag har lagt mig i sängen och vaknat utvilad.

Senaste månaderna när jag ska försöka sova så blir jag direkt pigg när jag lägger mig i sängen och är omöjligt att att somna. Ligger och försöker blunda, slappnar av och försöker inte tänka på negativa tankar. men lyckas sällan att somna. Tankar och paniken att det blir ännu en sömnlös natt tar över. Jag tar imovane 7.5mg och ibland även stesolid 10mg när jag verkligen måste sova, men hjälper inte ett dugg mer att jag slappnar av i kroppen.

Dessa problem har sabbat ordentligt för mig så jag inte kan jobba länge och ser ut som en zombie. Vänner förloras pga att jag ständigt är trött för att träffas eller bara ingen ork att höra av mig till dom.

Senaste veckan har mitt sömnschema sett ut följande:
*Måndag: 04-08
*Tisdag: Ingen sömn
*Onsdag: 02-07
*Torsdag: 05-09
*Fredag: Ingen sömn

Totalt: 14 tim sömn på 5 dagar.

Liknade mönster kan jag se under 3 månader tillbaka. Jag känner att min kognitiva förmåga har försämrats ordentligt och det känns hopplöst att få ordning på sömnen. Har Googlat x antal timmar med tips från alla olika sidor och testat dessa utan resultat.

Lider för övrigt av lättare ångest och nedstämdhet vilket jag tror är kopplad till just sömnproblemet.

Tar även Lamotrigin morgon och kväll (stämningsstabiliserande läkemedel)

Jag har blivit så trött på detta att jag knappt längre orkar med att plågas över detta mer.

Jag motionerar dagligen
Äter regelbundet
Dricker inte kaffe efter 16
Lägger mig alltid 22-23 varje dag (även helger numera)
Kollar ej på mobilen eller klockan när jag försöker sova.
Mörkt och svalt rum.

Jag kan känna mig ordentligt trött men kan inte sova ändå, trots att man har varit vaken hela natten innan.

Jag börjar tappa hoppet att jag ska kunna fixa detta.

Har någon likande problematik med sömnen?
Kom gärna med tips hur jag kan lösa detta.

Stick ut o spring/gå långa sträckor i skogen så att du är duktigt trött i kroppen. (Att springa/gå i stadsmiljö funkar dock inte.)

Kolhydrater blir du åxo trött utav.

Gå till läkare o få sömnmedel. Kan räcka med två Propavan ca två timmar innan du skall sova. Om inte det funkar så kör med Theralen som dock är lite lömskare. Finns även insomnings-medicin om det är själva insomnandet du har problem med.

Sömnbrist kommer att totalt bryta ner dig om du inte snabbt får till en vettig sömn. Hade för många år sedan själv problem som liknar dina (under en längre period) varpå jag hamnade på IVA o höll på att kola vippen.
Citera
2020-04-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Stick ut o spring/gå långa sträckor i skogen så att du är duktigt trött i kroppen. (Att springa/gå i stadsmiljö funkar dock inte.)

Kolhydrater blir du åxo trött utav.

Gå till läkare o få sömnmedel. Kan räcka med två Propavan ca två timmar innan du skall sova. Om inte det funkar så kör med Theralen som dock är lite lömskare. Finns även insomnings-medicin om det är själva insomnandet du har problem med.

Sömnbrist kommer att totalt bryta ner dig om du inte snabbt får till en vettig sömn. Hade för många år sedan själv problem som liknar dina (under en längre period) varpå jag hamnade på IVA o höll på att kola vippen.
Tack för din input. Vet att motion är bra för nedstämdhet, ångest och även sömnproblem. Jag motionerar dagligen.
Om du läser mina inlägg i tråden så har jag nämnt flera gånger att jag tar Theralen, melatonin och ibland även imovane för sömnen. Tack ändå
Citera
2020-04-06, 13:07
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Tack för din input. Vet att motion är bra för nedstämdhet, ångest och även sömnproblem. Jag motionerar dagligen.
Om du läser mina inlägg i tråden så har jag nämnt flera gånger att jag tar Theralen, melatonin och ibland även imovane för sömnen. Tack ändå

Mitt förslag är att du prövar att öka dosen av motion i skogen så att du är "helt slutkörd" varje dag. (Att exempelvis springa på ett löpband i gymmet är något helt annat.)

De sista kanske två timmarna innan du ska somna så sysselsätt dig bara med att slötitta på Netflix, YT eller liknande så skall du se att John Blund gör dina ögon trötta.
Citera
2020-04-06, 16:01
Medlem
Grov Insomnia är tortyr i renaste form. Troligtvis har du en läkemedelsutlöst insomnia som jag.
Jag led i 10 år pga diverse psykofarmaka sedan slutade jag med allt och körde naturligt. Det tog 3 år innan jag började sova igen och kunna bli trött.
Hjärnan kan återhämta sig till viss del men ibland sker skador på nervceller mm pga dessa kemikalier.
Jag har inget tips mer att ge än att lägga ner precis allt, gå upp samma tid varje dag, undvik koffein och porr. Allt som stimulerar. Kan säga att mitt porrmissbruk jag hade ett tag var en bidragande faktor till min insomnia förr. Hjärnan kunde inte stänga av.
Var ute mycket och var aktiv. Insomnia uppstår när kropp och själ är ur balans pga gifter och kemikalier och stress.
Det finns mängder med naturliga saker att prova som ashwagandha, fiskolja, teanin, melatonin, magnesium.
Vad du än gör, ta inte neuroleptika eller ssri.

Jag blev helt jävla förstörd av psykofarmaka efter ett trauma som medförde en grov sömnstörning. Nu har jag problem med ryckningar, ångest, nystagmus och hormonella problem.

Jag hade gett allt jag äger för att få sova som en normal människa. Tänk att vakna pigg kl 06 med ett leende redo att göra allting. Fy fan vilket enkelt liv.
Citera
2020-04-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jag hade gett allt jag äger för att få sova som en normal människa. Tänk att vakna pigg kl 06 med ett leende redo att göra allting. Fy fan vilket enkelt liv.
Lider med dig!

Mina sömnproblem har förstört allt vad livskvalitet heter just nu.

Fortsätter att kämpar och hitta strategier som fungerar för mig.
Citera
2020-04-06, 17:54
Medlem
Citat:
Lider med dig!

Mina sömnproblem har förstört allt vad livskvalitet heter just nu.

Fortsätter att kämpar och hitta strategier som fungerar för mig.

Det jobbigaste är att jag sov nästan som en normal människa innan traumat. Hade hopp om livet. Nu får vi se hur länge jag orkar lida tills jag avslutar allt.
Bra du fortsätter att kämpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in