Jag levde rövare och festade en del under november och december med stimulanter och sena nätter/mornar i en kombination som troligtvis blev orsaken till mina rätt grova sömnproblem jag hade under december, januari och halva februari i år. Problemen skiftade något med tiden, men för det mesta så somnade jag någorlunda snabbt, men vaknade efter 1-3 timmar och kunde verkligen inte somna om. Jag kunde vakna vid 01-03 på natten och inte kunna somna om förrän kanske runt 10 igen, trots att jag dagen innan tvingat mig själv att gå upp på morgonen och vara vaken hela dagen för att vara tillräckligt trött för en lång natts sömn. Jag var ledig för det mesta under denna period, vilket gjorde att jag aldrig "tvingades in" i en hälsosam sömnrytm riktigt, även om jag verkligen kämpade för det. Efter 1 månad blev jag helt galen av att inte få sova så jag uppsökte läkare och fick Circadin (melatonin) och Imovane utskrivet. Jag trappade ner på alkoholen och la av med det andra och kunde med hjälp av Imovanen få hygglig sömn i alla fall, men när den väl var slut ville jag inte begära mer, då jag vill undvika att använda sömntabletter i möjligaste mån.
När jag slutade med Imovanen och fortsatte med Circadinen var sömnbesvären tillbaka. Jag började till slut jobba heltid igen och sömnen blev då något bättre (då jag var helt jävla slut efter jobbet), men det var inte förrän jag bestämde mig för att låta bli alkoholen helt och hållet som jag på riktigt fick tillbaka sömnen igen. Det var verkligen tydligt att 1-2 veckors nykterhet i kombination med krävande jobb fick hjärnan på rätt köl igen. Nu sover jag igenom nätterna, med undantag för att jag ofta vaknar till för att gå upp och pissa, men somnar om igen. Och alkoholen går bra nu igen när hjärnan väl fått landa ordentligt i sömnvanorna.
Så mitt råd är att prova vara helt nykter i åtminstone 3 veckor samtidigt som du gör allt du kan för att verkligen aktivera kropp och huvud på dagarna, trots att du förmodligen redan känner dig som en zombie. Och trappa försiktigt ned på sömntabletterna när du känner att det kan finnas tillfälle för det. Knappast någon rocket science eller några revolutionerande tips, men det funkade för mig och då sov jag ungefär lika dåligt som dig i nästan 3 månader.
Inser nu att jag skrivit detta för att jag ligger i sängen och inte kan sova. Fan då.
När jag slutade med Imovanen och fortsatte med Circadinen var sömnbesvären tillbaka. Jag började till slut jobba heltid igen och sömnen blev då något bättre (då jag var helt jävla slut efter jobbet), men det var inte förrän jag bestämde mig för att låta bli alkoholen helt och hållet som jag på riktigt fick tillbaka sömnen igen. Det var verkligen tydligt att 1-2 veckors nykterhet i kombination med krävande jobb fick hjärnan på rätt köl igen. Nu sover jag igenom nätterna, med undantag för att jag ofta vaknar till för att gå upp och pissa, men somnar om igen. Och alkoholen går bra nu igen när hjärnan väl fått landa ordentligt i sömnvanorna.
Så mitt råd är att prova vara helt nykter i åtminstone 3 veckor samtidigt som du gör allt du kan för att verkligen aktivera kropp och huvud på dagarna, trots att du förmodligen redan känner dig som en zombie. Och trappa försiktigt ned på sömntabletterna när du känner att det kan finnas tillfälle för det. Knappast någon rocket science eller några revolutionerande tips, men det funkade för mig och då sov jag ungefär lika dåligt som dig i nästan 3 månader.
Inser nu att jag skrivit detta för att jag ligger i sängen och inte kan sova. Fan då.
Senast redigerad av Mufff 2020-04-05 kl. 01:25.
Senast redigerad av Mufff 2020-04-05 kl. 01:25.