2020-04-03, 19:33
Medlem
Denoms avatar
Vilken restaurang har allra bäst Calzone i Sverige enligt dig och hur mycket kostar den?

Den här tråden handlar bara om vilket ställe som du tycker har den allra godaste Calzonen så diskussioner om pizzor hör inte hemma här.
Senast redigerad av Denom 2020-04-03 kl. 19:55.
Citera
2020-04-03, 20:01
Medlem
Knotknets avatar
Jag tycker att Birkastans pizzeria som har goda pizzor över lag gör en väldigt god calzone.

Jag brukar generellt numera addera räkor i min calzone, och på Birkastans har jag även ätit Oriental Calzone med köttfärs och räkor. Kan rekommenderas.

Jag älskar verkligen en god Calzone, men bra pizza och framför allt bra calzone är oerhört svårt att finna nuförtiden, eller var det godare när jag var barn för att jag åt det så sällan då?

Mycket bra trådstart, jag hoppas få tips om bra Calzones i Stockholmsområdet.
Citera
2020-04-03, 20:55
Avstängd
HarryScheinens avatar
Jag kan uppskatta och ibland föredra en enklare Calzone framför en egenhändigt komponerad vulgopizza (hemmagjord eller beställd). Jag har ett par gånger beställt en Calzone på Pizzeria Tomatis i Enskede, adderat färska champinjoner och/eller räkor. Väldigt lyckat resultat, rekommenderas för folk i krokarna eller på genomresa.
Citera
2020-04-03, 21:12
Medlem
Ichwills avatar
Det är ju skillnad på pizzeriorna också, en del har ju tomatsåsen vid sidan av pizzan, andra såsen i pizzan.
Annars så är pizzastugan i Solna en favorit. Både pizzan och kebaben är jäkligt goda.
Citera
2020-04-03, 21:28
Medlem
Nu har jag inte besökt Sverige sedan en massa år tillbaka, så min information kan vara inaktuell. Men när det gäller just Calzone måste jag säga Viskängens gatukök i Helsingborg. Det var en Thai kvinna som körde stället. De andra pizzorna var inget speciellt att hurra över, men hennes Calzone var fan oslagbar. Hon fick till exakt rätt förhållande mellan tomatsås, ost och skinka.
Citera
2020-04-03, 22:37
Medlem
Andersdamaans avatar
Min favorit serveras hos den eminenta"Nockeby Pizzeria" hemma i Bromma.
Fulladdad med god ost och fräsch skinka av bra kvalitet! Inget hoppressat fusk a´la Västerorts Pizzagrossist alltså. Tomatsåsen får man välja om man vill inuti eller i en skål bredvid.

Trevliga killar som bakar dessutom!
https://nockebypizzeria.se/
Citera
2020-04-05, 10:38
Medlem
Big Bosss avatar
Calzone är bra sätt att bedöma en pizzeria på annars, gör de en bra Calzone så är det oftast ganska skickliga bagare och det är en bra pizzeria. Du kan även inte gömma degen och smaken på de andra ingredienserna.
Citera
2020-04-07, 11:26
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Calzone är bra sätt att bedöma en pizzeria på annars, gör de en bra Calzone så är det oftast ganska skickliga bagare och det är en bra pizzeria. Du kan även inte gömma degen och smaken på de andra ingredienserna.

Hel korrekt.

Som ovanstående nämner, Nockeby pizzeria och Birkastans pizzeria är top två och tre, men bästa Calzonen jag ätit är på Castello i Märsta. Deras övriga pizzor är också i toppklass.

Gör som jag, beställ med extra tomatsås, så det är rosa som rinner ut med fettet.

Fattar inte folk gått på Paulo Robertos skitsnack om vad riktig pizza är. Såg en gång på instagram hans kock hade bakat en pizza med annanas dvs hawaii, Paolu frågar vad gör vi med såna, varpå spaggekocken slänger den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in