2020-04-03, 17:34
Medlem
Hej,

Första gången jag bakar frallor fick ett infall
har jag gjort degen och följt receptet noggrant men den känns kletig och fastnar på fingrarna ska man tillsätta mer mjöl?
Citera
2020-04-03, 17:38
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ja. Lite i taget tills den är smidig.
Annars kan du baka med kesella så blir det alltid perfekt kladdig deg.
Citera
2020-04-03, 17:40
Medlem
Sereenas avatar
Degen känns ofta lite kladdig innan fösta jäsningen.

Det är väldigt frestande att smälla i mer mjöl direkt men det är lätt att ha i för mycket.
Degen känns ofta mycket bättre efter första jäsningen.
Citera
2020-04-03, 18:04
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Hej,

Första gången jag bakar frallor fick ett infall
har jag gjort degen och följt receptet noggrant men den känns kletig och fastnar på fingrarna ska man tillsätta mer mjöl?

Ja..Många som hamstrat njöl kommer snart insé att det inte är helt enkelt att få fram bra bröd.

De flestas frallor blir hårda och tunga med tjockt skal och är snarare mordvapen än luftiga fina frallor med god smak.

Ännu värre är det då folk skall ge sig på rågbröd..många kastar sina skapelser vilket förmodligen sparar en del liv..Så att baka är inte bara aatt köpa jäst och mjöl och sätta igång..det lär majoriteten av nybörjare bli varse..

Vet man inte ens hur degen skall vara innan den bakas ut så sitter man ganska pyrt till.

En fralla skall minst bli 4-6ggr sin storlek än då man lägger dem på plåten. Annars blir det mera som hårda tennisbollar ingen vill bjuda på. Skrattade för mig själv då folk köpte masssor med mjöl och jäst då man lätt inser att det mesta av detta kommer att kastas bort till ingen nytta..

Så mitt råd är att ni gör pannkakor istället av det mjöl ni bunkrat upp istället för att baka fram en massa oätbara skapelser.
Citera
2020-04-03, 18:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ja..Många som hamstrat njöl kommer snart insé att det inte är helt enkelt att få fram bra bröd.

De flestas frallor blir hårda och tunga med tjockt skal och är snarare mordvapen än luftiga fina frallor med god smak.

Ännu värre är det då folk skall ge sig på rågbröd..många kastar sina skapelser vilket förmodligen sparar en del liv..Så att baka är inte bara aatt köpa jäst och mjöl och sätta igång..det lär majoriteten av nybörjare bli varse..

Vet man inte ens hur degen skall vara innan den bakas ut så sitter man ganska pyrt till.

En fralla skall minst bli 4-6ggr sin storlek än då man lägger dem på plåten. Annars blir det mera som hårda tennisbollar ingen vill bjuda på. Skrattade för mig själv då folk köpte masssor med mjöl och jäst då man lätt inser att det mesta av detta kommer att kastas bort till ingen nytta..

Så mitt råd är att ni gör pannkakor istället av det mjöl ni bunkrat upp istället för att baka fram en massa oätbara skapelser.

Viktigaste tycker jag är att inte frestas att hiva i för mycket mjöl, och inte ha för bråttom, degen lever, den behöver tid att vila, att utvecklas annars får du tunga, smaklösa skapelser.
Citera
2020-04-03, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Folk bunkrar inte, men tycker det är kul att baka och lära mig nya saker. Som många andra.
Senast redigerad av Smurfitkappa 2020-04-03 kl. 18:25.
Citera
2020-04-03, 18:42
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Folk bunkrar inte, men tycker det är kul att baka och lära mig nya saker. Som många andra.

Så du menar att så många blev intresserade av bakning samtidigt av ren slump så att hyllorna tömdes på mjöl?
Citera
2020-04-03, 18:47
Medlem
För det första vill man ha ett vetemjöl lämpat för brödbak, om man skall baka bröd på det. En hög proteinhalt och högt falltal är att föredra.
Finns inga alternativ, väljer man vetemjöl special.

Tillsätt aldrig mer mjöl under bakningen, enbart vid anslaget. Blanda då mjölet med degvätskan, låt vila i 30-45 min (autolys), tillsätt din jäst eller surdeg, och bearbeta.
Citera
2020-04-03, 19:21
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Så du menar att så många blev intresserade av bakning samtidigt av ren slump så att hyllorna tömdes på mjöl?

TS har börjat intressera sej för bakning och du ger henne ansvaret att många andra hamstrar mjöl?
Hur tänker du egentligen?

Du tänker nog inte alls.

Heja Suranappar att du försöker!
Man lär sej av sina misstag och man måste inte lyckas i sitt första försök! Men så småningom får du till det, jag lovar!
Citera
2020-04-03, 20:14
Medlem
2020-01-01s avatar
Man ska ha ca 20% mer mjöl än reseptet anger för att garantera en hård smet.
Citera
2020-04-03, 20:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Man ska ha ca 20% mer mjöl än reseptet anger för att garantera en hård smet.

finfint sätt att få ett tungt, tråkigt bröd...
Citera
2020-04-03, 20:39
Medlem
Mjöl har olika fuktighetsgrad beroende på årstid etc. Pröva att ha i lite mer mjöl
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in